Ч

Чому українці пересідають на авто з польськими номерами? Бо вдвічі дешевше. РОЗРАХУНКИ

На українських вулицях дедалі більше автівок з латвійськими, словацькими чи польськими номерами. Але за кермом — не громадяни країн ЄС. Це ми, українці, їздимо в себе вдома на машинах, що зареєстровані в інших країнах. Це ми створюємо довжелезні черги на пунктах пропуску, щотижня перетинаючи кордон (вимога для нерозмитнених авто), однак уперто не хочемо відмовлятися від "транзитних" номерів.

Автор: Володимир РАПОПОРТ

В цих поїздках ми випалюємо сотні літрів бензину, але все одно не поспішаємо реєструвати іномарку в Україні.

Чому?

Тому що вартість автомобіля при цьому стає удвічі меншою.

Бо українські номери на придбаному у ЄС вживаному авто обійдуться в кілька тисяч євро. Іноді дорожче, ніж сама машина.

Давайте порахуємо.

Для легального ввезення автомобіля з-за кордону треба сплатити:

РОЗМИТНЕННЯ

- ввізне мито — 10% митної вартості (для електромобілів – 8%; для нових автомобілів із двигуном більше 3 л – 6%, але при цьому треба платити транспортний податок 25 тис. грн щорічно);

- акциз (ставки різні: для нових від 0,063 до 0,327 євро за 1 куб. см, для двигунів більше 3 л – 2,209 євро за 1 куб. см, для вживаних – від 1,94 до 4,985 євро за 1 куб. см залежно від двигуна та віку). Але можна завезти вживаний автомобіль за акцизом нового — 1 раз на рік, за виконання певних умов;

- ПДВ — 20% митної вартості;

- збори: за митне оформлення – 15 євро, за сертифікацію — від 70 до 110 євро;

ПЕРША РЕЄСТРАЦІЯ

Українським законодавством передбачено таке явище як «перша реєстрація транспортного засобу». Його суть полягає у власне процедурі першої постановки на облік нового автомобіля в Сервісному центрі МВС або вживаного авто, яке раніше не було зареєстроване на території України. Крім витрат на послуги СЦ і бланки, при «першій реєстрації» власник автомобіля зобов'язаний сплатити збір у Пенсійний фонд, розмір якого варіюється в залежності від вартості самого транспортного засобу.

Після закриття всіх питань з митницею настає час для першої реєстрації транспортного засобу в Сервісному центрі МВС. Який податок доведеться сплатити при першій реєстрації ТЗ?

Цей податок називається «Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування». Оплачує його особа, яка отримує право володіння автомобілем, при першій реєстрації ТЗ в Україні.

Базою оподаткування є вартість автомобіля, зазначена у довідці, виданій Митною службою. Збір нараховується на вартість ТЗ без урахування ПДВ, якщо він зазначений окремо в супровідних документах. Ставки збору прив'язуються до величини розміру прожиткового мінімуму (РПМ) для працездатних осіб, зафіксованого станом на 1 січня поточного звітного року.

У січні 2016 року РПМ=1378 грн. Розмір ставки збору до ПФ у відсотках варіюється від вартості автомобіля: 3% - до 165 РПМ (до 227 370 грн) 4% - понад 165 РПМ, до 290 РПМ (від 227 371 до 399 620 грн) 5% - понад 290 РПМ (ТЗ, дорожчі 399 620 грн).

- податок у Пенсійний фонд — 3%;

- реєстрація автомобіля в Україні — приблизно 720 грн;

А ще недавно треба було платити: спеціальне мито від 2 до 12% (до жовтня 2015 року), утилізаційний збір 5,5 тис. грн (до квітня 2014 р.), імпортний збір 5% (протягом 2015-го).

Таким чином, уживані автомобілі віком не більше 5 років купити у Європі і їздити на імпортних номерах по Україні виходить удвічі дешевше, ніж купувати та реєструвати в Україні.

Фото: Zaxid.net

При цьому треба пам’ятати, що в Україну можна завозити легковики з екологічним стандартом не нижче "Євро-5" (стандарт ЄС щодо вмісту шкідливих речовин у вихлопних газах, запроваджений 2009 року), а з 2018-го можна буде тільки з "Євро-6".

На автомобільних сайтах можна на спеціальному калькуляторі розрахувати вартість розмитнення для своєї улюбленої марки та пересвідчитись, скільки саме ви при цьому зекономите.

Навіщо уряд створює такі складнощі українцям, які хочуть придбати хороше і недороге авто?

Офіційний аргумент монументальний, як пам'ятник комсомольцям: це захист вітчизняного виробника -

Перша відповідь, яку ми часто чуємо – всі ці мита, збори і податки повинні "захистити вітчизняного виробника".

Але чи є кого захищати?

Україна де-факто не має власного автомобільного виробництва

Більшість "вітчизняних автомобілів" виробляється зовсім не в нас. Їх випускають і тестують за кордоном, після чого розбирають на 7 основних частин та ввозять в Україну. Тут їх знову збирають.

Жоден український завод (окрім закарпатського "Єврокара", що випускав різні марки заводів VW Group, а останні кілька років зосередився на Skoda) не має власного модельного ряду. Вони готові збирати автівки будь-яких марок.

Приміром, найяскравіший представник вітчизняного виробника Запорізький автозавод (ЗАЗ) випускав Lanos, а потім – замість розширювати і модернізувати власну лінійку – перемкнувся на китайські Forza та Chery.

При цьому ЗАЗ лише деякі марки локалізував (налагодив вітчизняне виробництво деталей) на 50%.

Історичного максимуму випуск авто в Україні сягнув у 2008 році (напередодні кризи). З того часу "вітчизняний виробник" виробляє – за винятком невеликого росту у 2011-му – все менше.

У 2014-му припинили випуск АІС і "Богдан", які збирали різноманітні бренди.

При цьому кількість куплених за кордоном автівок зменшувалась того року повільніше, ніж падало виробництво.

Справжній захист вітчизняного автовиробника – ефективна і дієва модель. Ви допомагаєте автомобільній галузі, а в результаті працює вся економіка країни. Адже кожен автомобіль потребує металу, скла, шин, електрики тощо.

Але не в Україні. В нас навіть автомобільного листа [тонка низьковуглецева сталь холодного прокату] не виробляється.

І коли у 2008 році українські заводи випустили рекордні 400 тисяч "вітчизняних автомобілів", то все для їхнього "виробництва" купувалося за кордоном. За валюту.

Це був той самий імпорт – тільки без мит i акцизів.

Ось так захист вітчизняного виробника обернувся захистом виробника закордонного.

Сьогодні акциз беруть при імпорті не тільки зібраного автомобіля, але й його корпусу. Мета – щоб корпуси зварювалися та фарбувалися вже в Україні. Щоб виробництво хоч якось було схоже виробництво. Та як завжди, такі обмежувальні заходи уряду мають зворотний ефект.

І бізнес "викруткової збірки" почив у Бозі.

У 2016 році ринок авто зростав. Люди більше купували імпортних авто, зросла кількість зареєстрованих авто. І тільки "вітчизняний виробник" не зростав – незважаючи на всі захисні мита й акцизи.

Причому йдеться переважно не про елітні іномарки. Попит на дешеві автомобілі – того ж класу, що випускають у Запоріжжі – був такий, що в Україну завозилися не тільки китайські чи російські, але навіть узбецькі машини.

Однак ЗАЗ*, хоча й утримався в торішньому топ-10 авторинку (нових машин), продав в Україні тільки 2738 автівок – на 5% менше, ніж за рік до того.

Для порівняння: у Volkswagen цей показник збільшився на 124%, у Kia - на 91%, у Renault - на 57%. У російського ВАЗу - на 49%.

Загалом же у 2016-му в Україні було продано 64,5 тисяч нових легкових машин, що на 39% більше від попереднього року. У жодній іншій європейській країні авторинок не зростав такими темпами.

Однак єдиний із українських заводів, що покращив свої показники – це "Єврокар". Тому що зріс попит на моделі Skoda: у 2016-му продано 4116 нових машин (на 94% більше від попереднього року).

Тобто захищати таким чином в Україні нема кого.

*До речі, ЗАЗу в Україні більше немає. 27 грудня 2016 року АТ "Запорозький автомобільний завод" офіційно змінило свою назву на "Промавтоінвест".

Внесок від зборів на вживані авто до бюджету - мінімальний

Другий аргумент, який нам пропонують прихильники нинішнього стану речей – якщо ви купуєте предмети розкоші, будьте готові поділитися з бюджетом. Треба ж його наповнювати.

Та машина – це не хутряна шуба, яхта чи годинник із чистого золота.

Одесити-класики ще 80 років тому пояснювали, що автомобіль – "не розкіш, а засіб пересування". Сьогодні власне авто необхідне мільйонам українців – фахівцям та підприємцям.

Кожен легковик, пікап чи бусік є мотором не тільки конкретного малого бізнесу чи окремого домогосподарства, але й усієї економіки країни. І цей внесок в економіку зовсім не обмежується зборами на етапі купівлі авто.

Давайте глянемо – чи багато вдалося зібрати?

Акцизний збір та платіж до Пенсійного фонду приносять у державну скарбницю приблизно 0,6% від загальних доходів бюджету. Точних даних про мита немає, але це ще менше.

Тобто йдеться про суми в межах статистичної похибки. І замість дерти гроші з покупців уживаних імпортних авто можна було б, наприклад, підвищити акциз на паливо, отримавши в результаті ті ж самі кошти.

Замість уживаних авто ми їздимо на "убитих"

Третя відповідь – екологічна. Мовляв, усі ці мита, податки та збори повинні захистити наше довкілля від хитрих європейців, які скидають українцям свій бензиновий непотріб, а самі купують електромобілі.

Однак у результаті все знову виходить із точністю до навпаки.

Значна частина українців, у яких нема зайвих $8-10 тисяч, досі їздить на радянських "жигулях", "волгах" і запорожцях". Або на вживаних іномарках, придбаних іще в 1990-х.

Ці машини споживають палива та викидають в атмосферу шкідливих речовин значно більше, ніж іномарки 2010-х років випуску. І якщо їхні власники зможуть купити собі кращі авто, екологія тільки виграє.

Підсумуємо.

Конфлікт інтересів уряду й автомобілістів виник виключно з небажання влади рахувати.

Мита й акцизи на відносно недорогі автівки не вирішують жодної суспільно корисної задачі. Їхній бенефіціар – це навіть не автомобільні заводи, що все одно зупинилися, а хіба що митники.

Найбільше нових авто в Україні було продано у 2008 році - 623 тисячі.

CКІЛЬКИ ЗАРЕЄСТРУВАЛИ ЗА РІК ВЖИВАНИХ АВТО - ПОНАД 17 ТИСЯЧ

Загалом за 2016 рік в Україні вперше зареєстрували 17 417 вживаних легкових автомобілів. При цьому за грудень 2016 року в Україні первинну реєстрацію пройшли 4170 уживаних легковиків.

Названо і НАЙПОПУЛЯРНІШІ МАРКИ таких авто. Перше місце посідає Renault (3626 зареєстрованих машин), друге – Volkswagen (3183 шт.), а третє – Skoda (1790 шт.). У п’ятірці лідерів також Opel (1585 шт.) і Mercedes-Benz (923 шт.).

ЯКІ З НИХ НАЙПОПУЛЯРНІШІ - ТОП-8 МОДЕЛЕЙ

Більшість із згаданих вище авто вже розмитнені й отримали українські номери. AUTO-Consulting визначив найпопулярніші моделі, які завозять в країну.

Найбільшим попитом для імпорту в Україну користуються 3-4-річні автомобілі середнього класу з об'ємом двигуна 1,5-2 л.

Понад 90% всіх автомобілів, імпортованих за 4 місяці в Україні, були обладнані дизельним двигуном. Понад 2/3 усіх машин мали кузов типу "універсал".

1. На першому місці по перевагах українців став Renault Megane (12% від усіх завезених автомобілів). Тільки в листопаді в Україні було зареєстровано 452 б/у Renault Megane.

2. Кожен десятий завезений автомобіль - Volkswagen Passat. AUTO-Consulting ще в серпні підкреслював вигоду від ввезення VW Passat, яка за розрахунками може перевищувати 4 тис. євро.

3. Skoda Octavia - 5% ринку. Найбільш популярною версією є дизельний універсал 1,6 л. Всього ж більше 150 б-у Octavia в місяць завозять в Україну - це можна порівняти з продажами нових Skoda Octavia в нашій країні.

4-5. Renault Scenic і Volkswagen Golf - по 4%. Автомобілі імпортуються з дизельними двигунами. VW Golf популярніший з кузовом універсал.

6-7. Opel Astra - 3,8% і Opel Insignia - 3,4%. На 6-й і 7-й позиціях опинилися популярні в Європі моделі Опель. Що показово, імпорт б-у автомобілів Opel, який становить понад 100 машин на місяць, в рази перевищує продажі нових моделей цього бренду.

8. Найбільш популярною моделлю в преміум-сегменті став Mercedes-Benz E-class кузов W212 - 2,7% від усіх завезених автомобілів. Автомобілі 2011-2013 рр. випуску з дизельним двигуном 2,1 л в кузові універсал.

СКІЛЬКИ НЕРОЗМИТНЕНИХ АВТО - ДЕСЯТКИ (ПАРУ СОТЕНЬ) ТИСЯЧ

За даними ДФС, станом на початок осені 2016 року на митній території України з порушенням термінів транзиту знаходиться понад 11 тисяч автомобілів. І це йдеться лише про машини, ввезені з січень за вересень поточного року!

Більшість - через закарпатську і львівську митницю.

Є копія одного з документів перевірки, де міститься зведена інформація про кількість транспортних засобів, які знаходяться на митній території України з порушенням термінів транзиту з 1 січня по 31 серпня 2016 року:

Відповідно до закону, іноземець має право ввезти на територію України тільки один транспортний засіб. Якщо він на ньому згодом не покинув територію країни і ввозить інший автомобіль (перший, відповідно, залишився на нашій території), то на нього треба скласти протокол про порушення митних правил за ст. 481 МКУ зі стягненням 17 тис. грн штрафу.

Однак, як з'ясувалося, під прикриттям працівників митниць іноземні резиденти завозили в Україну не один, не два, а десятки старих автомобілів.

Згідно з протоколом наради Державної фіскальної служби України від 16 вересня 2016 року № 26-ПК під головуванням в.о. заступника голови УКРІНФОРМ Мирослава Продана, який є в розпорядженні редакції, керівництво служби виявило масштабні зловживання та маніпуляції (вилучення, внесення змін і перезапис) із даними, що вносяться в електронні журнали пунктів пропуску АСМО "Інспектор".

Наприклад, на територію України заїжджає громадянин Польщі і подає документи до оформлення. Митник бере паспорт громадянина і технічний паспорт транспортного засобу, вносить дані громадянина в вищевказану електронну базу.

І якщо ця людина вже має ввезені на територію України транспортні засоби, то в системі спрацьовує автоматичний ризик "АСАУР". Він реагує або на прізвище, або на серію або номер паспорта. Що тоді робить "спритний" митник? Він видаляє прізвище цієї людини, заносить в базу неіснуючу прізвище або паспортні дані (залежно від того, яким чином спрацювала програма ризиків).

Потім повторно проводить перевірку за "АСАУР" - на цей раз програма не видає ризиків. Тоді він знову видаляє неіснуючу прізвище, вносить дані громадянина і успішно здійснює митне оформлення.

Однак система влаштована таким чином, що всі ці маніпуляції залишають сліди. В результаті перевірки було встановлено зведені дані щодо видалених записів про переміщення транспортних засобів у Автоматичній системі митного оформлення "Інспектор". Тільки за два тижні - 1 по 16 вересня 2016 року - 788 автомобілів.

Нагадаємо, за вісім місяців 2016 року з порушенням терміну транзиту в Україні - 11 220 автомобілів. А тепер подивимося, які недобори в бюджет внаслідок дій тільки одного відділу митного поста "Мостиська" Львівської митниці? Понад 34 млн грн за дев'ять місяців цього року.

Відділом митного оформлення № 4 (начальник відділу Піх А., заступник - Бідник О.) МП "Мостиська" протягом всього 2016 року було здійснено пропуск понад 2 000 (!!!) таких автомобілів. За попередніми підрахунками, недобори до бюджету внаслідок діянь тільки цього відділу складають з 1 січня по 16 вересня 2016 року становлять понад 34 млн грн (!!!).

Відомі також прізвища інспекторів цього відділу, які оформляли транспортні засоби за даною схемою: Мироненко В., Прасулов ​​А., Солоп Е., Крижко Д. і Лободзінська М. Також відомо, що за "оформлення" одного транспортного засобу ці митники брали $ 300. При цьому громадянин Республіки Польща, який також є безпосереднім учасником схеми, отримував за ввезення автомобіля $ 100.

Експерти ринку зійшлися на думці, що проблема тимчасового ввезення автомобілів стосується, максимум, 15-30 тис. осіб на рік, але аж ніяк не 1,5 млн, про яких кажуть депутати і чиновники.

http://www.autoconsulting.com.ua/article.php?sid=38133

СКІЛЬКИ ЗАГАЛОМ В УКРАЇНІ ПРИВАТНИХ АВТО

За даними Мінінфраструктури, в Україні нараховується майже 7 млн легкових авто (з поміж 9,2 млн транспортних засобів загалом). За структурою автопарку України щодо років випуску, найбільше у нас автомобілів 2008 року (майже 750 тисяч авто).

Наталя Харченко, виконавчий директор КМІС: "Особистий автопарк значно зношений (майже 2/3 особистих авто - це машини, які старші 10 років, а 31% - навіть старші за 20 років), тому, так чи інакше, є відкладений попит на заміну авто".

економіка податки автомобілі

Знак гривні
Знак гривні