Електрошок. Автомобілі на електричній тязі можуть подешевшати в Україні на третину

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 15910 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 22/05/2015Дата публікації

Верховна Рада 21 травня прийняла у першому читанні законопроекти, які запроваджують податкові та митні пільги на електромобілі. "Тексти" дослідили, про що йдеться в цих законопроектах, і чи справді вони здатні зменшити ціни на електромобілі в Україні. Але важливо (!) у Раді існує суттєвий спротив цим пільгам. Тому потрібно максимально настійливо вимагати прийняти ці закони в цілому

Автор: Сергій Лук'янчук

Які закони прийняла Рада щодо пільг на електромобілі?

Насправді Рада ухвалила не один «електромобільний» закон, а два. Перший вносить зміни до Податкового кодексу, які скасовують 20% податок на додану вартість та акцизний податок на електромобілі (він становить 109 євро). Другий закон «обнуляє» 10% ввізне мито на електротранспорт. Однак тут є цікавий момент: якщо податки та акциз скасовують тимчасово, до 2020 року, то мито хочуть зняти перманентно. При цьому зміни в Митному кодексі стосуються не тільки електромобілів, але й тролейбусів, вантажних електрокарів і навіть велосипедів з допоміжним електродвигуном.

Шевроле Вольт другого покоління - ідеальна машина для "електромобілізації" України

Як це вплине на вартість електромобілів в Україні?

Досить відчутно. Можна говорити про як мінімум 30% зниження ввізної вартості електромобілів. Зараз в Україні пропонують вживані Nissan Leaf або Renault Fluence Z.E. по ціні 22-25 тисяч доларів. З високим ступенем імовірності можна очікувати зменшення цього цінового діапазону до рівня 15-18 тисяч доларів. Майже напевне подешевшає й «ікона електромобілізму» - преміальнаTesla Model S.

Коли почнуть діяти пільги?

Наразі закони прийняли тільки в першому читанні. Попереду розгляд в другому читанні та в цілому, підпис у президента (який може ветувати законопроект) і публікація у офіційних виданнях Ради. Тобто, в найбільш оптимістичному варіанті слід почекати місяць, у найбільш песимістичному – закон не приймуть взагалі.

Чи є загроза, що закон в другому читанні не приймуть?

Є, і значна. Найбільше занепокоєння викликає пояснювальна записка до законопроекту, складена в комітеті з питань податкової та митної політики. Наведені в ній зауваження, які комітет пропонує врахувати до другого читання, спрямовані на одне: помножити законопроект на нуль, вилучивши з нього те, заради чого він, власне, й був підготовлений.

Так, депутати переживають, що «імпортери та виробники транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, будуть поставлені у нерівні умови з імпортерами та виробниками транспортних засобів, оснащених двигунами внутрішнього згорання». Так, начебто в розвинених країнах Заходу не діють щедрі пільги, спрямовані на підтримку електромобілів та створення для них більш сприятливих умов, ніж для неекологічного «традиційного» автотранспорту.

Крім цього, комітет пропонує, «враховуючи складну економічну ситуацію в державі», скоротити період податкових та митних пільг, або СКАСУВАТИ ТІЛЬКИ АКЦИЗ. Який становить аж 109 євро – тобто, його наявність чи відсутність фактично ні на що не впливає.

Ще один фактор ризику – це поширення пільг тільки на «чисті» електромобілі. З одного боку, це правильно: неважко помітити, що в нинішній редакції законопроекту є відверта лобістська спроба поширити пільги на тролейбуси, електрокари – взагалі на будь-який об’єкт, який має колеса і приводиться в рух електромотором. Однак тут є дуже важливий момент: під час розгляду законопроекту в Раді була озвучена пропозиція змінити його так, щоб він не поширювався на т.зв. гібриди – автомобілі, обладнані як ДВЗ, так і електрорушієм. У цьому теж є сенс, якщо йдеться про «класичні» гібриди, неспроможні рухатися тільки на електротязі.

Однак є ще й гібриди, що заряджаються від зовнішнього джерела струму (plug-in hybrids) - вони здатні проїхати кількадесят кілометрів «на батарейці», і лише після цього починає працювати бензиновий двигун. Для українських умов, з дуже слабко розвиненою інфраструктурою зарядних станцій, такий транспорт є чи не ідеальним.

Більше того, саме в 2015 році розпочнеться продаж другого покоління плаг-ін гібриду Шевроле Вольт– з 80 км пробігу на одному заряді батарей, чого «з головою» вистачить для щоденних поїздок (для більш дальніх є бензиновий двигун). Днями концерн GM назвав ціну на цей автомобіль без урахування американських пільг – 34 тисячі доларів. З урахуванням 7500 доларів компенсації на федеральному рівні в США та кількох тисяч доларів компенсації в багатьох штатах ціна вживаного Вольта через рік-півтора буде нижчою 20 тисяч доларів, що може зробити цю машину хітом продаж в Україні. Однак якщо до закону внесуть «протигібридні» уточнення, то на цих перспективах можна буде поставити хрест.

Тобто, вкрай важливо добитися, аби під час підготовки до другого читання зберегти пільги для плаг-ін гібридів. Роз’яснювальну роботу з депутатами щодо цього питання громадськість має починати вже зараз по максимальній кількості каналів – від постів у Фейсбуку до звернень від «електромобільних» активістів.

Чи підтримує депутатський корпус ідею «електромобілізації»?

Загалом так – інакше законопроекти не пройшли б першого читання. Процедура голосування, особливо по митних пільгах, була вкрай важкою – голосів не вистачало. Показово, що спікер Володимир Гройсман буквально «продавив» законопроект – він кілька разів ставив його на повторне голосування. Не менш показовим було й те, що «Опозиційний блок» не дав жодного голосу за «електромобільні» законопроекти. А от «Самопоміч», навпаки, билася за них з максимальним ентузіазмом.

Схоже, що традиційно сильне автомобільне лобі в Раді поки що не бачить в електромобілях конкурентної загрози. І це підвищує шанси на остаточне ухвалення законопроектів.

Чи виникне завдяки пільгам потужний попит на електромобілі в країні?

Не варто очікувати цього вже в нинішньому році. Річ у тім, що зараз на світовому ринку закінчується життєвий цикл у першого покоління т.зв. «стомильних» електромобілів (Nissan Leaf, Renault Fluence Z.E., Renault ZOE чи гібридів, що мають можливість зовнішньої підзарядки (Chevy Volt першого покоління). Зрозуміло, що пробігу на одному заряді у 100 миль (160 км, узимку менше) для українських умов замало. Відповідно, попит на такі автомобілі буде незначним.

Однак ситуація дуже швидко зміниться: на підході покоління «двохсотмильних» електромобілів (пробіг на одному заряді – 300+ км) – такі як Chevy Bolt чиTesla model 3. Є інформація, що моделі з такими характеристиками готують Ford та VW (а загалом практично всі потужні автоконцерни ведуть розробки електромобілів, хоч і не квапляться виводити їх на ринок). «Двохсотмильні» електромобілі за своїми споживчими якостями практично не будуть поступатися машинам з бензиновими чи дизельними двигунами. Саме вони зможуть створити перший потужний попит на електромобілі в Україні. Але тільки в тому випадку, якщо законопроекти про пільги будуть ухвалені остаточно і підписані президентом.

Як вимагати прийняти ці закони? По-перше активно про них писати у ФБ. По-друге писати персональні листи депутатам (у багатьох з них є акаунти на ФБ), які голосували проти, і депутатам податкового комітету, які хочуть вихолостити суть закону.

Поіменне голосування про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Митний тариф України" щодо скасування ввізного мита на електромобілі (№1674)

Поіменне голосування про проект Закону про внесення змін до розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування ввезення та постачання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (№1912)

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!