Б

Бойові літаки-кукурудзники: дуже дешево і дуже сердито

Реактивні винищувачі можуть круто виглядати в фільмах з Томом Крузом, але в партизанській війні - де у ворога нема своєї авіації, а отже, нема з ким вступати в повітряний бій, - це не найкращий інструмент. Безпілотники можуть допомогти, але часом заміни літаку з пілотом на борту просто немає. Тому сучасні військово-повітряні сили починають активно використовувати технологію вчорашнього дня - турбогвинтові літаки.

Текст: The Economist

Підготував: Сергій Лук'янчук aka Newsmaker

Так звані легкі турбогвинтові штурмовики дешево будувати, і літати на них дешево. Реактивний винищувач може затягти на $80 мільйонів. Натомість легкий штурмовик 208B Caravan, який виготовляє авіавиробник Cessna, коштує лише $2 мільйони. Більше того година польотного часу потягне менш ніж на $500, а реактивний літак обійдеться в $10 тисяч чи більше. І на відміну від реактивних, турбогвинтові літаки можуть використовувати для зльоту і посадки звичайні дороги і поля.

"Повітряний трактор" Air Tractor AT-802U воює проти південноамериканських наркоплантацій

Ці літаки перевершують за можливостями не тільки реактивну авіацію, але й "озброєні" безпілотники.

Reaper, створений компанією General Atomics, може коштувати понад $10 мільйонів - залежно від навішаних на нього "штучок-дрючок". Більше того, одному безпілотнику потрібно мати штат наземної підтримки в 20 людей, плюс супутниковий зв'язок.

Натомість пілотований турбогвинтовий літак може розбомбити повстанців за третину тих коштів, які треба витратити на безпілотник, - стверджує Пат Салліван, керівник відділу урядових продаж в компанії Cessna.

Турбогвинтовик Cessna 208 на службі іракських ВПС

Крім цього, є ще й стратегічні міркування. Збройні сили багатьох країн мусять покладатися на потужних союзників на кшталт США, щоб мати доступ до супутникових мереж, потрібних для безпілотників. Такі союзники можуть підставити вас в одну мить. Натомість пілотовані легкі штурмовики забезпечують повну оперативну незалежність - і, будучи продуктом не таких вже високих технологій, як безпілотники, менше підпадають під експортні обмеження.

Вони також багато в чому кращі за вертольоти.

Щоб посадити гелікоптер на непідготовлений грунт, необхідні складні лазерні сканери, що виявляють перешкоди, приховані в пилюці, піднятій гвинтами. Більше того, ця пилюка серйозно ускладнює техобслуговування гелікоптерів.

Штурмовик Embraer Super Tucano

Натомість обслуговування турбогвинтових літаків є вкрай нескладним. Робін Рід, фахівеціь із стратегії повітряних збройних сил Інституту дослідження ВПС (Монтгомері, Алабама) стверджує, що "сантехнік зміг би на них літати і обслуговувати". Фірма Thrush Aircraft (Олбані, Джорджія) робить ще більш радикальні заяви: Vigilante, бойову модифікацію сільськогосподарського літака вартістю 1 мільйон доларів, можна розібрати польових умовах за допомогою кишенькового гайкокрута.

Турбогвинтові літаки важко збити.

Air Tractor, ще одна компанія, яка виробляє сільськогосподарські літаки, рік тому зайнялася бойовою авіацією. Шістнадцять необзбоєних літаків були замовлені американським Держдепом задля опилення гербіцидами наркоплантацій в Південній Америці. Незважаючи на те, що літаки "привезли" з вильотів понад 200 дірок від куль, ні техніка, ні пілоти не зазнали втрат.

Частково це відбувається через механічну витривалість турбогвинтових літаків, частково через те, що бак Air Tractor має гумові мембрани, які "затягаються" після кульових пробоїн і знижують витік пального. Додайте додаткові баки, які дають змогу триматися в повітрі 10 годин, шість 225-кілограмових керованих бомб і понад 2000 кг ракет і боєприпасів для двох кулеметів калібру '50, і ви отримаєте AT-802U - грізний, але порівняно дешевий (5 мільйонів доларів) бойовий літак.

AT-6 - легкий штурмовик виробництва Hawker Beechcraft

На легких гвинтових штурмовиках встановлюють електронне обладнання, "запозичене" з реактивної авіації. Так, камера MX-15, виготовлена канадською компанією L-3 WESCAM, дозволяє пілотові прочитати номерний знак автомобіля з відстані 10 км. Її встановлюють як на AT-802U, так і на AT-6 - найбільш "просунутий" в лінійці легкий штурмовик виробництва Hawker Beechcraft.

Не дивно, що багато країн з обмеженим військовим бюджетом вкладають кошти в турбогвинтові літаки.

Серед країн, які використовують (або збираються використовувати) таку бойову авіацію - Бразилія, Чилі, Колумбія, Домініканська Республіка, Еквадор, Індонезія, Іран, Ліван, Марокко та Венесуела.

А також США. Найбільша військова потуга в світі також розуміє цінність "нової старої" технології. Американські ВПС планують закупити понад 100 турбогвинтових літаків, а флот проводить випробування Super Tucano, літака, виготовленого бразильською компанією Embraer.

У повітряній війні застарілі технології можуть виявитися новим "хай-теком". І є ще одна перевага турбогвинтового літака над реактивним - принаймні, про неї заявляє містер Рід, який робив бойові вильоти на турбогвинтовому штурмовику в Камбоджі в 1970 роки. А саме - можна увімкнути гучномовець і попередити потенційні цілі, перш ніж почати їх бомбити. Адже як сказав Уінстон Черчілль: "Коли вам потрібно вбити людину, вам нічого не вартує бути при цьому ввічливим".

армія авіація технології

Знак гривні
Знак гривні