Що таке електромобіль? Це п'ять стоватних лампочок!

Оцінка статті на цей момент: +4/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 76726 Перегляди
  • 14 Коментарі
  • 18/09/2010Дата публікації

Том Малоні – звичайний американський американець :-). Він мешкає у штаті Нью-Джерсі, і є власником піцерії.А ще – одним з найбільших у світі авторитетів у питаннях практичного використання автомобілів на електротязі.

Півтора роки тому Том Малоні став учасником випробування прототипа електричного MINI-E, розробленого BMW. В США людей, що взяли в лізинг цей тестовий прототип, було кілька сотен, але Том на своєму MINI-E під номером 250 перевершив усіх. Ганяючи електроавтівку і в хвіст і в гриву, перевозячи на ній десятки кілограмів вантажів для піцерії (а що – тестувати так тестувати), він за рік накатав на ній за 15 місяців СОРОК ТИСЯЧ МИЛЬ. Шістдесят чотири тисячі кілометрів!!! Це втричі більше, ніж середньостатистичний річний пробіг в США (12-15 тисяч миль).

Том Малоні і його Mini. Зверніть увагу на напис на номері: EF OPEC. Тобто, Fuck OPEC

Блог Тома Малоні - наразі одне з найцікавіших і найоб’єктивніших джерел інформації по електромобілях. Останній постинг на ньому присвячений тому, скільки саме споживає електроенергії реальний електромобіль в реальних умовах експлуатації. Наводимо повний переклад цього тексту.

Одне з тих питань, яке мені часто ставлять люди про MINI-E: «Скільки електрики він їсть».

Часом вони просто кажуть: «Кльова машина, але не хотів би я бачити твій рахунок за електрику».

Коли я кажу їм, що потрібно від 3 до 6 доларів, щоб проїхати 100-120 миль (160-192 км – прим.), вони зазвичай всміхаються і кажуть «Оце круто». Чому від 3 до 6 доларів – тому що в країні тарифи на електрику відрізняються.

Батарея MINI-E містить 35 квт год, але тільки 80% від ємності можна використовувати, тобто, 28 квт год. На цих 28 квт год можна проїхати від 90 до 120 миль (144-192 км – прим.), залежно від економічності водіння. Узимку пробіг менший, бо багато енергії йде на обігрів, але в більшості часу протягом року ці середні цифри правильні.

Середня вартість електроенергії в США становить 12 центів, що означає, що середньостатистична особа витратить $3.36 на повне заряджання батареї MINI-E.

Проте, тарифи відрізняються.

Я плачу 11 центів у своєму ресторані в Монтклері, це нижче, ніж в середньому по країні, але у моєму домі в Честері, за 30 миль від Монтклера, ціна становить вже 18 центів. Тож якщо я «заправляюся» на роботі, це мені коштує $3.08, але вдома - $5.04!Зрозуміло, що я користуюся нижчми тарифами і заряджаюся на роботі, коли це тільки можливо.

ЕлектроМІНІ на підзарядці. Зразу видно - це дуже, дуже непрактичний автомобіль :-)

З тих пір, як я встановив удома сонячну батарею, я продаю електроенергію енергокомпанії за тим же тарифом, по якому її продають мені ($.18/квт год), тож кожен квт год, заряджений на роботі, економить мені 7 центів.

Середньостатистичний американець проїжджає 15 тисяч миль на рік (24 тис км – прим.). Якби в нього був MINI-E, то він витратив би на ці 15 тисяч миль 4200 квт год. За середніми тарифами по країні, у рік це обійшлося б у 504 долари. За тарифами мого ресторану це 462 долари, а за домашніми – 756. Тож розраховуйте, що ваш щомісячний платіж за електрику зросте на 40-65 доларів, якщо ви маєте MINI-E і наїжджаєте за рік 15 тис миль.

Просто жахливо непрактичний...

Одна з чудових речей, які властиві електромобілям – ви можете легко скоротити витрати на електроенергію на ці 40-60 доларів, просто витрачаючи її більш ефективно і тим самим взагалі «обнуливши» ваші затрати на пересування. Ви нездатні споживати менше бензину – хіба що менше їздитимете, але можете скоротити споживання електрики і тим їздити стільки, скільки завжди. Прості заходи, такі як програмований термостат (автоматично вмикає і вимикає охолодження чи обігрів – прим.) або компактні люмінесцентні лампи можуть дати значний результат.

Фактично, п’ять стоватних лампочок, увімкнені цілодобово протягом року, використають стільки енергії, скільки потрібно MINI-E, щоб проїхати 15 тисяч миль (24 тис км – прим).

Як це? П’ять стоватних лампочок використають за годину 500 ватт. За 24 години – 12 тисяч ватт, або 12 кіловатт год. За 365 днів – 4380 квт год.

І взимку на ньому, мабуть, не поїздиш

А скільки потрібно MINI-E, щоб проїхати 15 тисяч миль? Пам’ятаєте, я підрахував це вище – 4200 квт год. Тож п’ять стоватних лампочок використають на 180 квт год більше, ніж потрібно MINI-E з масою 1451 кг на пробіг у 24 тисячі кілометрів!

Якщо ви добре подивитеся, на що йде електроенергія у вас вдома, я впевнений, що ви зможете скоротити її використання настільки, що це суттево зменшить затрати на електромобіль, або й повністю їх усуне. Тоді кожен пенні, який ви витрачали на бензин, залишиться у вашій кишені.

PS. Ну і трохи українських реалій. Власник автомобіля, який споживає в комбінованому циклі "місто-траса" на 100 кілометрів пробігу 8 літрів 95 бензину по "актуальній" на даний час ціні 7,5 грн за літр, витратить на згадані вище 24 тисячі кілометрів... скільки? ЧОТИРНАДЦЯТЬ ТИСЯЧ ЧОТИРИСТА ГРИВЕНЬ, або 1822 долари США.

А якби він платив за електроенергію ті 18,9 копійок/квт год, які платить автор перекладу, то 24 тисячі кілометрів обійшлися б у 793 гривні. Тобто, у 100 доларів. Тобто, у 18,22 рази менше.

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Оцінка статті на цей момент: +4/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 14

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

Круто, але є питання ресурсу аккумуляторів. Хоча особисто я б від такого авто не відмовився, навіть попри складності з зарядкою для мешканця багатоповерхівки. У Вікіпедії пишуть що взимку в Нью Джерсі досить холодно, в середньому -10 °С, а на північному заході штату часто нижче -18 °С. Цікаво, наскільки падає ємність батареї взимку.

Здається, для населення ел. енергія дорожче 18 копійок. Для юридичних осіб, де й доведеться подібні авто заправляти - приблизно 80 копійок, або 10 центів. Проте, якщо різниця й не така суттєва, то самого факту, що ти значно менше нищиш довкілля, достатньо, аби розкошелитися на яку подібну Міні крихітку. дуже б хотілося, щоб явище стало масовим. Та ще на капот, дах та багажник батареї...
Ресурсу батареї малувато. Треба хоча б 200 км.

psyche, ситуація з ресурсом акумуляторів наразі така. Гарантійний термін батареї Tesla Roadster - 7 років, 100 000 миль (160 тис ким). У Nissan Leaf та Chevy Volt гарантія 8 років, по пробігу ті ж 100 000 миль. Що ж до заряду в холодний період, в прототипа Mini, на якому їздить автор блогу, з цим великі проблеми - в мороз ємність батареї суттєво (десь на третину) падає - її не можна зарядити повністю. Але з енергією розряджання все нормально. Тому в більш "просунутих" електромобілях є система управління батареєю (battery management system). Вона, перш ніж почати заряджання, підігріває саму батарею і тим самим знімає проблему практично повністю.

Це виходить (гіпотетично-математично), що якщо можна використати 28 кВт із 35, то нехай 2/3 від цього дорівнює 21 кВт, тоді ресурс від однієї зарядки взимку може скласти 120-144 км.

Не так вже й багато, але для багатьох, в тому числі і для мене, цілком достатьно для поїздок по місту. За місто на такий машині особливо не поїздиш без дозаправок електрикою в дорозі.

В принципі, якщо зменшать час зарядки та набудують електрозарядних станцій, то чому б і не їздити.

Онисько, в мене сільський тариф 0,1875 грн. В місті платять чи то 22, чи то 24 копійки. Що ж до юридичних осіб, то це навряд чи - передбачається, що у 80% випадків власник буде заряджати електромобіль вдома, в нічний час (і по нічному тарифу, якщо він є). Приблизно як мобільний телефон. По пробігу - від 160 км до 200 не так вже й далеко. В Тесла Родстер пробіг на одному заряді - під 400 км.

Взагалі, якщо громаді цікаво, можна розвинути тему електромобілів в наступних статтях. Редакція чекає ваших пропозицій. :-)

Первое, что меня радует, что в США по тарифам ресторана э/э стоит 11центов, а по домашним - 18. Более того, та промыленность, что потребляет много э/э платит до 4центов.
У нас, к сожалению, все наоборот.
Дома в городе, без электроплиты э/э стоит 24.36коп или 3 цента. В сельской местности - это 22.5, а в домах с электроплитами или без ЦО - 18.72, т.е. 2.4цента.
Промышленность без скидок получает э/э по 6 центов, что ниже, чем пр-ть в США, но много выше, чем население. Однако энергопотребляющая промышленность (использующая электропечи) платит те же 6центов, что уже выше, чем в США.
В 1-м полугодии 2010г. Украина экспортировала 2201 млн.квт-ч электроэнергии на сумму 105.8млн.$, т.е. по 4.8цента, что дешевле, чем для собственной промышленности. Больше половину в Белоруссию - по 4.3 цента, остальное в Венгрию и Словакию - по 5.7цента.
Приходится читать людей именуемых сеюя "экономическими националистами" - в основном группируются при УНП и Свободе. Они отстаивают потекционизм, высокие тарифы при импорте готовой продукции для защиты своей промышленности.
Подумать, чтобы сделать своей промышленности ниже тарифы на э/э как в тех странах, от которых они хотят защищаться, даже мыслей нет.
Второе, что у меня вызывает вопрос - насколько потребление э/э выгоднее, чем бензина или дизтоплива?
Никто не считал, сколько условного топлива идет на выработку 1квт-ч э/э и сколько - в 1л.бензина? Только так можно корректно сравнивать.
3. Конечно, очень интересно все, что касается электромобилей. Ведь, судя по всему, чтобы реально ездить, надо будет ствить пункты зарядки аккумуляторов по дороге, или брать несколько запасных?

Владимир, по першому питанню - тут сказати нічого. В нас дійсно населення платить менше, ніж такий оптовий споживач, як промисловість. Але є один момент - в нас зараз надлишок генеруючих потужностей. Та електроенергія, яку експортують - "зайва", для неї нема споживача. Її вигідніше продати хоч за якісь гроші, ніж "придушувати" генерацію.

По другому питанню - ці підрахунки робили люди з Тесла Моторс. Рахували для електростанції на природному газі. Ефективність ТЕС - 52,5%, ефективність використання електроенергії в електромобілі - 90% і вище.

По третьому питанню - "швидкий" зарядний пристрій (вони існують для двох електромобілів - Nissan Leaf Mitsubishi та e MiEV) дає змогу зарядити акумулятор до 80% за 25-30 хвилин.

Тесла Родстер в Британії. 110 штук євро за двомісний спорткар. Щодо інших - будемо чекати грудня (початки продажу Nissan Leaf).

Тема електромобілів цікава. Отже якщо в вас, Newsmaker, є ще щось по темі - буду лише радий.
Загалом же, напрямок надзвичайно перспективний. При чому перспективних піднапрямків три:
1. чисті електромобілі;
2. комбіновані автомобілі (електродвигун + ДВЗ з тими чи іншими особливостями);
3. водневий ДВЗ.
Мені особливо подобається третій варіант.

Алексе, дякую за заохочення. Але мушу вас відразу розчарувати - водень як автомобільне пальне абсолютно не годиться. Причому відразу на всіх етапах паливного циклу - видобування, транспортування, зберігання, використання в автомобілі. Це сумний, але доведений факт.

ЗІ. І до речі, про водневий ДВЗ зараз не говорять навіть апологети водню. Вони мріють про т.зв. паливні елементи, де енергія хімічних реакцій безпосередньо перетворюється в електричну. Це ефективніше, ніж спалювати водень з 30% КПД, який неминучий для теплових машин такого роду. Але там теж маса проблем.

Щодо водню. Виробництво водню цілком вирішувана задача в рамках звичайної АЗС. Зберігання, звичайно, там само. З економічної точки зору це може бути вигідно в нічний час за умови використання зонального лічильника. Особливо з нашою долею АЕС в генерації.
Наскільки мені відомо, проблеми використання водню навіть в звичайному ДВЗ загалом вирішені. Чув про СЕРІЙНУ БМВ представницького класу, що може працювати як на звичайному паливі так і на водні. На жаль тип двигуна (дизель / з безпосереднім впорскуванням) не згадаю.
Водень без особливих проблем може використовуватись в роторно-поршневому автомобільному двигуні. Згадайте СЕРІЙНІ РПД Мазда.
Схоже, основна проблема в відсутності політичної волі та потужному нафтовому лобі.
Щодо стану справ з водневими паливними елементами - не в курсі. Наскільки я бачу по інтенсивності обговорення / досліджень цього питання, справи дещо застопорились.

Aleks, я бачу, що про водень таки треба буде написати колись. :-) Палити його в ДВЗ ніхто не пропонує вже давно навіть у якості "екологічного пЕару" - сенсу немає абсолютно. Що ж до решти питань, рекомендую http://www.renewableenergyworld.com/rea/news/article/2007/08/hydrogen-hype-49540

Або самостійно пошукайте по hydrogen hype - знайдете багато цікавого.

Буде час - подивлюсь. А поки залишаюсь при своїй думці :).