Найпопулярніша опозиційна партія Італії - посередник у поширенні кремлівської пропаганди та фейкових новин

Оцінка статті на цей момент: +0/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 4090 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 06/12/2016Дата публікації

Після провалу референдуму в Італії, який відбувся цими вихідними, прем’єр-міністр країни Матео Ренці піде у відставку. Адже конституційні зміни, які він підтримував - провалилися. Тепер є три шляхи: відставка глави уряду, усього кабінету міністрів, або розпуск парламенту. І всі вони означають для Італії нестабільність. Як спрацювала на такий результат у країні прокремлівська опозиція, і чому їй це вигідно - читайте розслідування BuzzFeed.

Переклад: Тексти

“Рух П’яти Зірок” контролює мережу офіційних сайтів та новинних видань, що виглядають незалежними. Через цю мережу в інтернеті поширюється дезінформація.

Лідер “Руху П’яти Зірок” та екс-комік Беппе Грілло (Фото Ремо Касіллі, Ройтерз)

Як показує аналіз BuzzFeed, лідери найпопулярнішої в Італії опозиційної партії, антиурядового “Руху П’яти Зірок”, створили широку мережу веб-сайтів та аккаунтів в соціальних мережах, які поширюють фейкові новини, конспірологічні теорії та про-кремлівські дописи серед мільйонів людей.

На тлі зростаючого занепокоєння Європи щодо впливу фейкових новин та російського втручання у демократичні процеси, Італія може стати наступним головним полем бою на континенті завдяки фальсифікаціям та широкому охопленню, яке має пропагандистська машина “Руху П’яти Зірок”.

Ця машина включає в себе не тільки блоги та аккаунти в соцмережах, які належать партії. Це також і прибуткові ЗМІ, які описують себе як “видання незалежних новин”, але насправді контрольовані верхівкою "Руху П'яти Зірок". Ці сайти безперестанку гнуть лінію партії, вивергають дезінформацію і здійснюють атаки на політичних супротивників - зокрема, лівоцентристського прем’єр-міністра Матео Ренці. Один із сайтів, TzeTze, має 1,2 мільйони фоловерів на Фейсбуку.

Під крикливими заголовками на кшталт “ПРАВДА, ЯКУ ВОНИ НАМАГАЮТЬСЯ ВІД НАС ПРИХОВАТИ”, партійні блоги, TzeTze та інші сайти мережі надрукували безліч фейкових історій. Серед них - заяви про те, що США таємно фінансують організаторів трафіку, які доставляють мігрантів з Північної Африки до Італії. Або про те, що Барак Обама хоче повалити сирійський режим, щоб створити нестабільність в усьому регіоні - внаслідок чого Китай втратив би доступ до тамтешньої нафти.

Ці матеріали часто мають своїм джерелом належні Кремлю сайти - такі, як “Спутник”. Редакційна лінія "Руху П'яти Зірок" прихильна до Путіна - і вкрай критично налаштована щодо керівництва найбільших європейських країн та США.

“Барабанний бій триває безперервно, щоденно, цілими днями”, - каже один з італійських журналістів.

Партія, співзаснована колишнім коміком Беппе Грілло та інтернет-підприємцем Джанроберто Касаледжо, осідлала того самого коника руху проти істеблішменту та націоналістичного гніву, який привів до перемоги Брекзіту в Британії та Трампа у США.

Ударна хвиля прокотилася Європою, коли під час останніх італійських виборів у 2013-му "Рух П'яти Зірок" отримав понад 100 парламентських місць, здобувши голоси як лівих, так і правих. Зараз партія спрямувала усю потужність своєї пропагандистської машини на те, щоб здолати підтримувану коаліційним урядом конституційну реформу, винесену на референдум 4 грудня. (І таки здолала - ТЕКСТИ)

Оскільки Ренці обіцяв піти у відставку у разі провалу реформи, якщо це станеться - "Рух П'яти Зірок" матиме сильнішу позицію на наступних парламентських виборах.

Грілло порівнював свою партію з Трампом, і вітав виборчу перемогу республіканців як гучне “Та пішли ви…” усьому світові.

Його блог найпопулярніший в Італії. BuzzFeed встановили, що пости на його Фейсбук-сторінці (яка має 2 мільйони фоловерів) у середньому отримують такий рівень взаємодії з читачами, який можна порівнювати з відповідними показниками найбільшої італійської газети - Corriere della Sera.

Офіційна сторінка "Руху П'яти Зірок" має 900 тисяч читачів, а деякі члени парламенту від партії мають сотні тисяч фоловерів. Є також десятки споріднених сторінок та груп, таких як регіональні представництва "Руху П'яти Зірок" або фан-клуби членів парламенту.

Окрім TzeTze, керівництво партії також контролює інший удавано незалежний сайт - La Cosa, що перекладається як “Річ” та має 125 тисяч вподобань у Фейсбуку.

Не зважаючи на те, що La Cosa запустили у 2013 з метою транслювати наживо загальнонаціональну кампанію Грілло як “унікальну соціальну і політичну візію”, сайт наполягає, що є новинним і заявляє критикам, що усі дописи перевірені і походять з надійних джерел.

Однак, як показує аналіз BuzzFeed, обидва сайти останні 12 місяців агресивно поширюють лінію партії "Руху П'яти Зірок" або атакують Ренці. В той час, як La Cosa має менше пряме охоплення, ніж у інших сайтів, її контент підсилюється передруками у блог Грілло, на TzeTze та в інші партійні видання.

Співзасновник “Руху П’яти Зірок” Джанроберто Касаледжо

В центрі цієї мережі поєднаних між собою сайтів та блогів знаходиться Касаледжо Ассоціаті, ІТ-фірма, створена одним зі співзасновників партії, Джанроберто Касаледжо, котрий у квітні помер. Тепер фірму очолює його син Давід.

Компанія управляє виданнями TzeTze i La Cosa, а також сайтом про здоров’я La Fucina, який часто друкує пости про чудодійні зцілення і підживлює антивакцинальні змови.

Фірма тісно пов’язана з сайтом та блогом "Руху П'яти Зірок" - так само, як і персональний блог Грілло. Касаледжо займався збором коштів для партії, а також розвивав технології прямої демократії, контрольовані фірмою і членами парламенту від "Руху П'яти Зірок" через створену цьогоріч неприбуткову організацію “Rousseau”.

Усі головні члени парламенту від партії підписують контракт, який вимагає, щоб вони суворо слідували лінії керівництва.

Заплутану природу цієї структури видно з блогу Грілло, де стверджується, що всі дані вебсайту в управлінні Касаледжо Ассоціаті. А сайт "Руху П'яти Зірок", як і її блог, говорить, що усі права належать Грілло, в той час як дані є спільними з Касаледжо Ассоціаті та “Rousseau”.

BuzzFeed установили, що блог Грілло, партійні сайти, а також так звані новинні сайти мають спільні ІР-адреси, Гугл-аналітику та Гугл-рекламу.

У Гугл відмовились коментувати конкретних рекламодавців та сайти. Однак, нещодавно там анонсували появу нових правил, спрямованих на боротьбу з фейковими новинами.

Там кажуть, що заборонять рекламу на сайтах, які поширюють неправдиві заяви, приховують інформацію про видавця або головну мету існування сайту. У Гугл вже працюють над тим, щоб забезпечити дотримання нових правил в усьому світі, і активно досліджують підозрілі сайти.

На своїй Фейсбук-сторінці TzeTze не згадує про свій зв’язок з "Рухом П'яти Зірок". Натомість, заявляє себе як незалежне видання, яке в реальному часі публікує важливі новини, запропоновані читачами.

Серед вибраних джерел видання - “Спутник”, сайт, заснований Кремлем для поширення його пропаганди. TzeTze регулярно відтворює заголовки і напряму копіює матеріали зі “Спутника” з кремлівською подачею світових новин.

Наприклад, минулого року у серпні TzeTze опублікувала матеріал під заголовком, що привертав увагу: “США таємно фінансують організаторів трафіку мігрантів до Італії?”. Цитуючи “джерела в австрійській розвідці”, у статті заявляли, що Вашингтон - певно, через Держдепартамент та Фундацію Сороса - фінансує людський трафік з Лівії до Італії.

Посилання від TzeTze привело на початкову версію статті, опубліковану на “Спутник Італія”. Там заявляли, що криза з біженцями виникла не через людей, які тікають від війни в Сирії або деінде, а через навмисну стратегію США.

Першим цю історію підхопив “Спутник” - а свій початок вона мала у крайньо-правій публікації колишнього італійського журналіста з правого крила (він, наприклад, стверджував, що 9/11 - це справа рук самих США). Його гостру критику часто підхоплюють і видають за факти TzeTze і “Спутник”. Заголовок тої його статті про мігрантів: “Ніґґери і контрабандисти”.

Незважаючи на такі сумнівні першоджерела, пост зі сторінки TzeTze був поширений більш ніж 12 тисяч разів, і підхоплений іншими ЗМІ.

Але це охоплення ще маленьке порівняно з показниками відео, яке було опубліковане TzeTze на Фейсбуку у березні цього року з коментарем “Росія-Туреччина-Америка-Європа-Італія, ось вся правда, яку ми приховували. Читайте, поширюйте і повідомте кожному! Італійці мають знати!”

Відео стверджувало про наявність таємної світової змови, очолюваної США та Туреччиною, з метою зупинити боротьбу Росії проти ІДІЛ. Заявлялося, що Туреччина прагне продавати ІДІЛ свою нафту, тим часом європейські лідери, а особливо німецька канцлерка Анґела Меркель, замішані у підтримці Туреччини, щоб зупинити потік мігрантів у їхні країни.

Відео переглянули 1,3 мільйони разів, воно здобуло 46 тисяч поширень.

В іншому пості під заголовком “ЧОМУ ОБАМА ХОЧЕ ГОЛОВУ АСАДА? ЗМІ ЗНОВУ ПРИХОВУЮТЬ ПРАВДУ”, TzeTze посилаються на пост в La Cosa, в якому йдеться про те, що США хочуть тримати Китай подалі від середньоазійської нафти.

Допис La Cosa отримав 13 тисяч взаємодій у Фейсбук і був передрукований Грілло, отримавши ще й на його сторінці 7,5 тисяч лайків і 3 тисячі шейрів.

Фотоколаж з Фейсбуку

Але головна мета "Руху П'яти Зірок" - це Ренці. На відео, розміщеному TzeTze, Грілло висміює прем’єр-міністра через те, що він пересувається Брюсселем з ескортом охоронців. Однак, таким є протокол для усіх лідерів Євросоюзу.

У посиланнях, недавно опублікованих TzeTze на Фейсбук, прем’єр-міністр згадується як схильний до ляпів та конфузів, диктатор, брехун, лихвар і сутенер.

В іншому пості на блозі Грілло, який започаткував європейську кампанію “Ренці ні на що не впливає” з хештегом #RenziNonContaNulla, прем’єр-міністра звинувачують у тому, що численні мігранти заполонили Італію відтоді, як він прийняв посаду. Автор посту, один із верхівки "Руху П'яти Зірок", каже: “Німеччина прийняла тільки 20 мігрантів. Де солідарність? Європа зацікавлена лише у продажу зброї”.

Насправді ж Німеччина прийняла близько мільйона шукачів притулку лише за минулий рік. Тим не менш, заява "Руху П'яти Зірок" була без жодних запитань подана однією з найбільших італійських газет, La Stampa.

Один із найбільш вражаючих аспектів щодо покриття контрольованих "Рухом П'яти Зірок" сайтів стосується зміни ставлення до Володимира Путіна поруч із передруками зі “Спутника”, “Russia Today” та інших про-кремлівських джерел.

До 2014 року охоплення мережі було мінімальним і переважно критичним. І партія, і Грілло займали жорстку позицію щодо регресивного ставлення Росії до прав ЛГБТ і її суворих заходів щодо медіа та недержавних організацій.

Раніше Грілло порівнював Путіна зі Сталіним, тепер щось змінилось...

Коли російський президент відвідав Італію у 2013-му, "Рух П'яти Зірок" закликав прем’єр-міністра пояснити парламенту свої “темні справи з російським Царем”.

Пізніше у березні 2014-го, парламентарі від "Руху П'яти Зірок" пояснювали події в Україні як російське вторгнення та звинувачували Італію і Євросоюз у зволіканні через небажання ризикувати газовими угодами з Путіним.

Однак, лише кількома місяцями пізніше позиція партії істотно змінилася. У кінці 2014-го Грілло поширив пост, який розповідає історію про врятованих Путіним фабричних працівників. “А що зробив би Ренці? Путін діє. Ренці - виголошує слогани”, - написав він.

Члени парламенту від "Руху П'яти Зірок", які засідають у парламентському комітеті закордонних справ, включаючи Алессандро ді Баттіста і Ді Стефано, цьогоріч зустрічалися з представниками російської влади. А також брали участь у партійній конференції путінської “Єдиної Росії” у червні. Там Ді Стефано заявив, що у Києві відбувся переворот, а ЄС і США були втягнуті в кампанію з дезінформації та втручання.

Італійці в Росії

На додачу до про-кремлівських та анти-НАТОвських повідомлень у своїй мережі сайтів, "Рух П'яти Зірок" закликає скоротити санкції та прийняти анексію Криму. А у липні 2015 вони робили парламентський запит із закликом нормалізувати стосунки із сирійським диктатором Башаром Асадом. Останнього місяця партія протестувала проти участі італійських військ у балтійських навчаннях НАТО.

Одна із депутаток від "Руху П'яти Зірок" зайшла так далеко, що заявляла у парламенті про наявність у неї доказів щодо контрольованих українським урядом концтаборів в Україні. Вона також говорила про докази щодо того, що росіян в Україні піддають тортурам. Обидві заяви необґрунтовані.

Депутатка також помилково стверджувала про докази канібалізму в Україні - на основі побаченого фото. Зображення було насправді взяте з фільму, але функціонерка відреклася від своїх слів тільки після того, як фото з заявою набули великого поширення у соцмережах.

Фото, з якого депутатка "Руху П'яти Зірок" зробила висновок про канібалізм в Україні

BuzzFeed направив перелік із 12 запитань до "Руху П'яти Зірок" і Касаледжо Ассоціаті про мережу сайтів, яку вони контролюють, їхню роль у поширенні проросійської пропаганди та фейкових новин, і про стосунки партії з Кремлем.

У Касаледжо Ассоціаті відповіли, що політика компанії не передбачає відповідей на такий тип запитань. Сказали, що у певних твердженнях щодо компанії буди допущені неточності, але відмовились пояснювати, які саме. Спікер компанії додав, що вона не має стосунків з Росією або російськими фірмами.

В "Русі П'яти Зірок" також відмовились від коментарів. Спікер сказав, що не зможе надати жодної інформації аж до закінчення референдуму.

Скорочений переклад; повний текст можна прочитати ТУТ

Оцінка статті на цей момент: +0/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!