З

Змагання роботів-гуманістів (Трансформери: поділися запчастинами)

Колись давно всі ми були наївними глядачами, ми дивилися фільми, уважно стежачи за розвитком подій, і нічого не підозрювали. Але все змінилося тоді, коли нам став відомий термін «продакт плейсмент». З того часу ми перейшли на якісно інший рівень глядацької компетенції. Тепер ми знаємо - пачка «Marlboro» в фільмі просто так не з’являється.

Автор: Оксана ЩУСЬ, "Останній кінопоказ"

Тепер ми з легкістю розпізнаємо спроби тютюнових, чи інших, компаній впарити нам свою продукцію, і наша обізнаність робить нас до цих спроб невразливими.

Виходячи з перегляду останніх «Трансформерів», мало хто відмовив собі в задоволенні з виглядом експерта прокоментувати рекламу в цьому фільмі автомобілів «Шевроле». Знаємо ми також і про те, що в цьому випадку автомобілями справа не вичерпується.

«Трасформери» - самі по собі товар. Перший телевізійний мульт-серіал з цими героями був не більше, ніж рекламою однойменних іграшок. Загалом, в кінобізнесі це поширена практика. Згадаймо «Зоряні війни», які започаткували цілу іграшкову індустрію. А улюблений багатьма мультфільм про моряка Папая підняв в США продажі консервованого шпинату на 33 відсотки. Не кажучи вже про тісний зв'язок кіно та ринку відеоігор.

Оптимус Прайм - означає найкращий. Друг людей і роботів, який стрибає у довжину на 20, а в висоту - на 15 кілометрів, може пропалити діру у десептиконі-винищувачі з лазерної гвинтівки і за раз знищити 20 ворожих модулів

Всі ці факти, звісно, не можуть не впливати на наші стосунки з масовим кінематографом. Ми продовжуємо дивитися голлівудські фільми з задоволенням, але тепер також з готовністю до того, що нам намагатимуться щось нав’язати.

Підозрювати голлівудські фільмів в завуальованій пропаганді - тепер це вже невід'ємна складова сучасних глядацьких практик. При чому, логічним кроком в таких викривальних розмірковуваннях буде припустити, що так само як товари, нам можуть нав’язувати також ідеї. Адже сучасний ринок матеріальними товарами не вичерпується.

І от в такому контексті якось підозріло виглядає співзвучність в деяких мотивах останніх продуктів двох культових франчайзингів родом з вісімдесятих, «Трансформерів» і «Термінатора».

Звісно, в цих нових версіях від їхніх базових зразків залишилися тільки історії. В іншому ж останні «Трансформери», так само як і останній «Термінатор» - дуже сучасні продукти.

Схоже, справа в тому, що стрімкий розвиток цифрових технологій і, зокрема, 3D анімації лише зараз дозволив з усією візуальною конкретністю втілити технологічні фантазії вісімдесятих.

У випадку «Термінатора» сучасні спецефекти дали можливість нарешті локалізувати сюжет в майбутньому, яке раніше залишалося переважно за кадром. А замість примітивної анімації оригінальних «Трансформерів» тепер перед нашими очима перевтілення машини в антропоморфного робота відбувається з реалістичною правдоподібністю.

Щоправда, всі ці гори металу на тлі сучасного техно-фікшну виглядають трохи старомодно. Все таки від епохи, що породила автоботів (автономні роботизовані форми життя - "Трансформери") і термінатора наука пішла далеко вперед - один Інтернет чого вартий.

Сучасну уяву більше захоплюють цифрові технології, безшумні і невидимі, але які здатні проникати скрізь, все бачити, і все знати – як Google. Ці нові віяння в останніх фільмах гідно доповнили техногенний пафос вісімдесятих, - численні монітори та досконалі засоби стеження, застосовувані Скайнетом (штучний інтелект, який бореться з людською расою в "Термінаторі") і Десептиконами (злими і нехарошими противниками добрих автоботів у "Трансформерах"), доповнюють картину відображенням сучасної стадії розвитку технологій.

Саме трансляція нових віянь в цих сучасних версіях старих історій і повинна привернути увагу допитливого глядача.

Основна відмінність нової моделі Термінатора від попередніх, втілених Шварценеггером, полягає в тому, що він вважає себе людиною. Більше того, сама логіка фільму підштовхує до такого висновку також і глядачів. Можна мати металеві органи і якусь вмонтовану електронну кору головного мозку, - це зробить тебе досконалим. При цьому достатньо двома пальцями вийняти з голови невеличку запчастину і здобути свободу волі.

Термінатор - залізний гуманіст

Як свідчить історія перетвореного на Термінатора Маркуса Райта, техногенне наповнення жодним чином не позбавляє людських якостей, тільки створює додаткову здатність входити ще й в контакт з штучним інтелектом на рівні, недоступному простим, невдосконаленим, смертним.

Подібні комп'ютероподібні здібності вникають і в Сема, головного героя «Трансформерів», після контакту з уламком чарівного куба. Простіше кажучи, взаємодія цього уламка з Семом відбувається за принципом технології блютуз – при безпровідному контакті інформація з уламку загружається прямо Семові в мозок. Після чого він ще й отримує здатність подібним чином працювати з будь-якою інформацією - на парі в університеті за 20 секунд «відскановує» в свій мозок цілий підручник.

Якщо «Термінатор» - так само як і «Трансформери» - починався з натуралізації техніки, точніше, наділення техніки людськими якостями, то в їх сучасних версіях нам, навпаки, пропонують вже розглядати людину через призму технологічних метафор. Ба більше, нас навіть підштовхують до думки проте, що саме уподібнення машині є мірою людської досконалості.

Фантазія про те, що саме робот є досконалою людиною - не така вже й нова. З недавніх її втілень можна згадати Серліну з «Людей в чорному». В останніх «Трансформерах» роботом виявляється найпривабливіша дівчина в університеті.

Ізабель Лукас у ролі десептикона шукає, кого б іще в галактиці перетворити на рабів і використати як ресурс

Не випадково, мабуть, і суперсексуальна Меган Фокс тут з’являється у трансформованому вигляді - з силіконовими губами. На даному етапі людське тіло ще поки може підлягати трансформаціям переважно за допомогою пластичної хірургії.

Всі ці візуальні свідчення якось ненав’язливо, в захоплюючій формі, розвіюють актуальні зараз страхи, пов’язані з надшвидким розвитком сучасної науки та все більших її можливостей втручання в людський організм.

І якщо на фоні останніх наукових досягнень філософи та інші захисники прав людини все більше занепокоєні питанням про сутність людського, для Голлівуду це питання давно вже не становить проблеми.

Відповідь, яку фабрика мрій дає на це питання - стандартна. Людину від машини відрізняє здатність до добровільної (не запрограмованої) самопожертви.

Саме тому лінія розподілу в «Трансформерах» проходить не між роботами і людьми, а між безжальними десептиконами, які є не більш, ніж машинами знищення з одного боку, та автоботами і людьми – з іншого.

Автоботи діють в фільмі на рівні з людськими персонажами, вони здатні вступати в афективні зв’язки і викликати в глядача симпатію. По суті, єдине, що відрізняє автоботів від людей – чисто фізична перевага. Автоботи і люди є рівноправними соратниками в боротьбі з десептиконами. І легітимацією такого альянсу була самопожертва Мегатрона заради спасіння планети Земля в «Трансформерах»-2007.

Істинний вигляд Ізабель Лукас

Самопожертва була ключовим моментом і в підтвердженні власної людяності останнім Термінатором. Що особливо цікаво, так це спосіб цієї самопожертви, який дивовижним чином віддзеркалюється в цьогорічних «Трансформерах». Якщо ви пам’ятаєте, кульмінацією в історії Маркуса Райта був зворушливий епізод, коли він віддав своє технологічно вдосконалене серце смертельно пораненому Джону Коннору.

А тепер згадаймо десептикона Джетфайра, що перейшов на сторону автоботів внаслідок «глибоко особистого вибору».

Вільний вибір – це, як відомо, перша необхідна умова становлення особистості. Але ключовим моментом в його символічній біографії, звісно була, фінальна самопожертва, - саме тоді, коли він віддав пораненому Оптимусу Прайму свої запчастини, він, як Термінатор, остаточно і незаперечно підтвердив свою приналежність до простору «людських цінностей».

З чого, особливо на тлі останніх досягнень трансплантології та легалізованих Обамою експериментів зі стовбуровими клітинами, випливає цілком прозорий висновок, який нам завуальовано демонструють творці "технологічних" блокбастерів.

Найвища форма людяності в сучасному світі - це готовність пожертвувати своїми органами.

Офіційний слоган останніх "Трансформерів": Мста гряде!

Слоган від ZaUA.org: Пожертвуй свій орган.

голлівуд кіно культура останній кінопоказ кінорецензія

Знак гривні
Знак гривні