Довічне з конфіскацією за “злочинний вплив”. «Слуги» завтра ухвалюють закон, за яким зможуть садити будь-кого

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 20221 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 03/02/2020Дата публікації

ОНОВЛЕНО: 4.02.20 16:52 Законопроект 2513 "про ворів" відправили на повторне друге читання, це означає внесення повторних поправок і повторне обговорення в комітеті. Попередній текст: Йдеться про законопроект відомий, як про "ворів у законі". При чому ці самі «вори» (це не русизм, а термін із законопроекта) згадуються тут лише «в тому числі». Не кажучи вже про відсутність визначення, хто вони такі. А жорстоким репресіям на підставі таких формулювань поліція зможе піддати практично будь-кого.

Автор: Тарас Шамайда

17 січня 2020 року, в останні хвилини роботи другої сесії Верховної Ради в парламенті несподівано з’явився заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко. Чому, стало зрозуміло після того, як спікер Ради Дмитро Разумков запропонував позачергово розглянути і ухвалити в цілому законопроєкт №2513 (стенограма засідання починаючи з 12 год 48 хв https://iportal.rada.gov.ua/meeting/stenogr/show/7333.html , відео засідання https://youtu.be/yE6NgL3_3-c?t=7414 ).

«Голова комітету сказав, що нема заперечень» - заявив Разумков. Підтримав спікера й голова комітету Денис Монастирський (в минулому скликанні, до речі, помічник депутата Геращенка) : «Ми узгодили майже всі позиції з вами. Якщо є підтримка залу, давайте проголосуємо його сьогодні і закриємо питання».

Лише голосне обурення депутатів опозиційних фракцій, яке засвідчило – заперечень більш ніж, дозволило зірвати цю заготовку і змусило «слуг народу» й керівництво МВС відкласти питання. Але ненадовго. Законопроєкт 2513 розглядатимуть уже в перший день роботи нової сесії – 4 лютого. На особисте прохання президента, яке озвучив сьогодні на Погоджувальній Раді перший віце-спікер Руслан Стефанчук.

Що ж це за законопроєкт, який так поспішає протягнути правляча більшість?

Проєкт 2513 вніс 2 грудня президент Володимир Зеленський, визначивши його як невідкладний. Його офіційна назва – «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за злочини, вчинені злочинною спільнотою», але більш відомий він як «проєкт про ворів у законі». Офіційною метою документу, яку декларують офіс президента і МВС, є боротьба з організованою злочинністю і кримінальними авторитетами.

Однак представники правозахисних організацій і опозиційні депутати, що проаналізували проєкт, одразу забили на сполох, стверджуючи, що справжня його мета – зовсім інша. Як і багато інших проєктів, внесених Зеленським, цей документ спрямований на побудову в Україні авторитарного режиму. (Деякі інші приклади у цій статті)

«Те, що пропонується, – шлях до поліцейської держави!», - заявив відмий правозахисник, керівник Харківської правозахисної групи Євген Захаров -

«Правоохоронні органи хочуть під приводом боротьби зі «злодіями в законі» отримати широкі додаткові можливості для затримання та притягнення до відповідальності того, кого вони вважають у чомусь винними. Це ж значно простіше та комфортніше, ніж катувати чи підкидати наркотики».

На цю загрозу звернув увагу і депутат від «Європейської солідарності» Володимир В’ятрович, поправки якого були відхилені комітетом

«Якщо ці зміни ухвалять, то в Кримінальному Кодексі буде присутній не лише кримінальний жаргон, але і дуже дивні склади злочину з навмисне розмитими формулюваннями. І без того поліція, щоб повісити злочини на невинних людей, легко об’єднує їх у вигадані злочинні групи. А в разі ухвалення проєкту 2513 можливості записувати до злочинних спільнот значно більше людей і без жодних реальних доказів обмежуватимуться виключно фантазією слідчих чи прокурорів. Причому садити людей можна буде не лише за якісь злочини чи підготовку до них, а просто за сам факт «приналежності» до «злочинної спільноти».

Власне у цьому і криється головна небезпека проєкту, який уже 19 грудня було проголосовано за основу. Готуючи законопроєкт до другого читання, профільний комітет Ради істотно переписав його текст, начебто реагуючи на критику правничої спільноти.

Однак усі ключові небезпеки у тексті, який виноситься для остаточного ухвалення парламентом 4 лютого, збереглися, а деякі навіть посилилися. Нижче ми цитуватимемо саме текст, пропонований до другого читання.

Наявність у законі демократичної держави кримінального жаргону (в першому читанні це були «злодії в законі», а в другому – вже «вори в законі») – хоча й обурлива, але далеко не найбільша небезпека.

Проєкт вносить зміни до статті 255 Кримінального Кодексу, доповнюючи поняття злочинної групи новими поняттями «злочинна спільнота», «злочинний вплив» та «підвищений злочинний вплив».

Особа притягатиметься до відповідальності навіть за саму участь у злочинній організації, незалежно від вчинення реальних злочинів. Відсутність чітких критеріїв такої участі у поєднання з санкцією, суворішою, ніж за вбивство, відкриває колосальні можливості для судово-поліцейської сваволі:

«Дії, передбачені частинами першою, другою або четвертою цієї статті, вчинені особою, яка здійснює злочинний вплив або є особою, яка перебуває у статусі суб’єкта підвищеного злочинного впливу, у тому числі у статусі «вора в законі», – караються позбавленням волі на строк від дванадцяти до п’ятнадцяти років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна».

Тобто «вори в законі» згадуються тут лише «в тому числі» (не кажучи вже про відсутність визначення, хто вони такі, ці «вори»). А взагалі жорстоким репресіям на підставі таких формулювань поліція зможе піддати практично будь-кого.

Людей зможуть ув’язнювати на терміни від 7 до 10 років з конфіскацією майна за «встановлення, посилення та поширення в суспільстві злочинного впливу». Для цього до Кримінального Кодексу вносять нову статтю 255-1.

Причому «Під злочинним впливом у цій статті та статтях 255, 255-2 цього Кодексу слід розуміти будь-які дії особи, яка завдяки авторитету, іншим особистим якостям чи можливостям, сприяє (створює умови), спонукає, координує або здійснює інший вплив на злочинну діяльність, організовує або безпосередньо здійснює розподіл коштів, майна чи інших активів (доходів від них), спрямованих на забезпечення такої діяльності».

У вас великий авторитет чи можливості, гарні особисті якості? Поліція йде по вас. А пришити Вам вплив на абстракту злочинну діяльність – раз плюнути. Все одно ж неясно, що це таке.

Ще більший термін – від 12 до 15 років з конфіскацією майна зможуть дати за «перебування у статусі (sic!) суб’єкта підвищеного злочинного впливу, в тому числі в статусі «вора в законі».

Знову ж таки, «вори в законі» тут лише через кому і «в тому числі».

Загалом же «Під особою, яка перебуває у статусі суб’єкта підвищеного злочинного впливу, в тому числі в статусі «вора в законі», в цій статті та статті 255 цього Кодексу слід розуміти особу, яка завдяки авторитету, іншим особистим якостям чи можливостям, координує злочинну діяльність осіб, які здійснюють злочинний вплив».

Як Ви думаєте, наскільки буде складно діячам ДБР чи поліції, використовуючи це формулювання, оголосити «суб’єктом підвищеного злочинного впливу» будь-якого політика, громадського активіста чи підприємця?

Ще одна нова стаття, що вноситься до Кримінального Кодексу – 255-3:

«Звернення до особи, яка здійснює злочинний вплив». За «звернення до особи, яка завідомо для винного може здійснювати злочинний вплив, з метою застосування такого впливу», передбачається ув’язнення «від трьох до шести років з конфіскацією майна або без такої». А якщо Ви звернулися до особи, яка «перебуває у статусі суб’єкта підвищеного злочинного впливу» – таке вже карається «позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з конфіскацією майна або без такої».

Ще раз: мова не про давно визначені в Кримінальному Кодексі поняття злочинної змови, планування чи виконання злочинів у співучасті, не про замовників, організаторів тощо. Йдеться про цілковито нові й дуже розмиті склади злочину, під які можна за бажання підвести будь-яке «звернення» і будь-який «вплив».

І це – речі, просто немислимі в правовій державі. Головне науково-експертне управління парламенту, яке різко розкритикувало проєкт, відзначає в своєму висновку, що «кримінальне покарання … має застосовуватись не за «статус» чи «стан» певної особи, а за діяння, які завдають шкоди або створюють загрозу заподіяння шкоди правопорядку».

«Запропонований законопроект №2513 є калькою з аналогічного російського закону, що діє з 1 квітня 2019 року. Чи ви, шановні правоохоронці, справді хочете повернення до «русского мира»?» – запитує в своїй статті лідер ХПГ Євген Захаров.

Більше того, готуючи законопроєкт до другого читання, лобісти МВС на чолі з головою профільного комітету Монастирським внесли до його тексту поправки, які значно посилюють відомство Авакова.

Наприклад, до статті 208 Кримінально-процесуального Кодексу вноситься можливість без рішення суду затримувати особу, «якщо є обґрунтовані підстави вважати, що можлива втеча з метою ухилення від кримінальної відповідальності особи, підозрюваної у вчиненні злочину, передбаченого статтями 255, 255-1, 255-2 Кримінального кодексу України».

Зараз таке право є діє лише у трьох випадках:

1) якщо особу застали під час вчинення злочину або замаху на його вчинення;

2) якщо безпосередньо після вчинення злочину очевидець, в тому числі потерпілий, або сукупність очевидних ознак на тілі, одязі чи місці події вказують на те, що саме ця особа щойно вчинила злочин;

3) якщо є обґрунтовані підстави вважати, що можлива втеча особи, підозрюваної у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого корупційного злочину.

Масштабні зміни планується внести до Закону «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю». Ці зміни надають не лише СБУ, як зараз, але й поліції можливості задіювати під приводом боротьби з оргзлочинністю спецпідрозділи, залучати негласних співробітників, вести прослуховування тощо.

Підсумовуючи, можна констатувати, що боротьба з п'ятнадцятьма «злодіями у законі» (а саме таку цифру озвучив станом на липень минулого року тодішній перший заступник голови Нацполіції – начальник кримінальної поліції В'ячеслав Аброськін) – лише яскрава обгортка для довірливих виборців і депутатів.

Справжньою ж метою проєкту 2513 є перетворення України на поліцейську державу, в якій кожна людина може бути схоплена і кинута на тривалий термін за грати, не вчинивши жодного реального злочину.

Зрозуміло, що за нормальних обставин такий проєкт не мав би шансів на ухвалення в парламенті. Однак в умовах, коли президентська партія має абсолютну більшість і бездумно голосує за будь-які ініціативи Зеленського, загроза демократії і правам людини є більш ніж реальною. Схоже, лише диво може врятувати Україну від поліцейської диктатури.

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Щоб зробити пожертву щомісячною перейдіть сюди. Будь ласка, повідомте нам про ваш внесок на пошту texty.org.ua()gmail.com

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!