К

Король Інстаграму? Ні, продукт телебачення. Хто слідкує в Інстачі за Зеленським

Більшість зірок Інстаграму – дуже оголені та мають гарну спортивну фігуру, або ж мега-відомі. В цій соціальній мережі легше продати модні речі чи косметику, ніж політиків. Згідно з аналізом HypeAuditor, підписники Зеленського цікавляться здебільшого модою, подорожами та фотографією. За даними цього аналітичного інструменту, серед його підписників близько 1 мільйона ботів, а в топі міст, які стежать за ним – Москва. Більшу частину своєї аудиторії новообраний президент наростив за час виборчої кампанії.

Автор: Антон Павлушко

Про цьогорічну президентську виборчу кампанію в Україні ще довго будуть говорити журналісти та політологи. Багато «аналітиків» відкрили для себе явище соціальних мереж, в яких почали заміряти показники кандидатів у президенти. Виявилось, що у Зеленського декілька мільйонів фанів у Інстаграм, а в Порошенка всього лиш трохи більше, ніж 200 тисяч. За це вхопились та почали пояснювати перемогу покоління соціальних мереж над телевізором.

У свою чергу, цю позицію підтримала команда Зеленського та видала декілька пафосних інтерв’ю, в яких підкреслювала свою digital-орієнтованість. Мовляв, за маленькі гроші в стилі Трампа та Cambridge Analytica молода «команда Зе!» за кілька активних місяців в соціальних мережах обіграла стару олігархічну систему.

Проте насправді все не так просто. Спроби зробити з Зеленського діджитал-гіганта – це теж свого роду технологія. Імітація бурхливої діяльності в соцмережах потрібна, щоб прикрити класичну «телевізійну» складову успіху цього кандидата. Подивимось на короля Інстаграму прискіпливіше.

Отже, сьогодні офіційний акаунт Зеленського в Інстаграмі має 5,3 мільйона підписників, він – найпопулярніша інстаграм-персона в Україні. Нагадаю, що на виборах за нього проголосували 13,5 мільйонів виборців.

Дійсно, у Зеленського зараз найпопулярніший Інстаграм-акаунт в Україні. На другому місці після нього з деяким відставанням – співачка та дизайнер Надя Дорофеєва, яка має 4,3 мільйона підписників.

Ще одна зірка 95-го кварталу Євген Кошевой має приблизно 1 мільйон підписників – з точки зору деяких експертів, цього могло б вистачити на якусь міністерську посаду.

Завдяки численним онлайн-сервісам з моніторингу Інстаграму можна подивитись статистику поведінки українців у цій мережі. Ми взяли HypeAuditor. Як бачимо, в Інстаграмі українці активно стежать за російськими зірками шоу-бізнесу та російськомовними селебрітіз.

Проте заявлені Зе-акаунтом мільйони підписників треба розглядати з певним скепсисом. Одна з проблем соціальних мереж – велика кількість фейкових акаунтів, підставних сторінок для реклами товарів чи просто автоматично створених акаунтів, що стежать за всіма селебрітіз.

Якщо від фанів відняти ботів, яких вираховує ресурс HypeAuditor, то ми виходимо вже на 4,6 мільйона підписників (замість 5,3 млн.). Статистику Інстаграм-акаунта Зеленського дивіться тут. Аналітика також показує, що в нього дуже хороший показник залучення аудиторії – тобто, люди ставлять лайки і коментують пости.

Скрін з Інстраграму Зеленського

Але «Зеленський» в соціальних мережах – це такий собі універсальний українсько-російський інформаційний проект. До п’ятірки найпопулярніших міст, що стежать за Зеленським, входить Москва. Проте на долю українців все одно припадає левова частка його підписників – 3,4 мільйона. Від них треба відняти шість відсотків неповнолітніх користувачів, частину фейкових акаунтів, яких не вирахував аналітичний інструмент, додати трохи заробітчан та деяку кількість повністю аполітичних користувачів соцмережі.

Причому, 1,8 мільйона (з 5.3 млн) своїх підписників він набрав за останній місяць – тобто, перед другим туром, коли вже було ясно, що він і так є фаворитом перегонів, та після виборів.

(Простежити за зростанням його популярності можна також через «Архів Інтернету» (у поле пошуку потрібно вставити лінк на Інстраграм ЗЕ https://www.instagram.com/zelenskiy_official/).

Своє новорічне привітання на 1+1, де він оголосив про балотування на посаду Президента, він робив, маючи вже 1,8 мільйона підписників у Інстаграм. Схоже, ці люди фоловили його не тому, що він був майбутнім президентом (хоча, можливо, й здогадувались про амбіції Голобородька), а тому, що він був розкрученою медіа-зіркою з телевізора.

Після оголошення про плани балотуватися кількість його підписників починає стрімко зростати, і до першого туру президентських виборів він вийшов на показник у 3 мільйони підписників. Другий тур, коли вже все було ясно, дав йому ще додаткові 0,9 мільйона. Загітував Зе своїх Інтаграм-підписників за себе голосувати? Питання відкрите. Скоріше ті, хто вже визначився з вибором, почали фоловити свого кумира й лідера перегонів.

Отже, умовна українська аудиторія, яка могла б стати завдяки Instragram виборцями Зеленського, зменшується з 5 мільйонів до показника від декількох сотень тисяч до максимум 1-2 мільйонів підписників. Але і тут є одне але. Основний контент цієї соціальної мережі – це фотографії та короткі відеоролики.

Політики тут погоди не роблять. Більшість зірок Інстаграму – дуже оголені та мають гарну спортивну фігуру, або мега-відомі. В цій соціальній мережі легше продати модні речі чи косметику, ніж політиків. Згідно з аналізом HypeAuditor, підписники Зеленського цікавляться здебільшого модою, подорожами та фотографією.

Якщо проаналізувати активність Зеленського в цій мережі, то до походу у президенти він постив у себе ролики зі зйомок «Слуги народу» та «Кварталу 95», ролики з тренажерної зали та якісь загальні короткі промови про життя ось в такому дусі: «Пишем квартал! Создаём СЛУГУ! Монтируем кино! И немножечко смотрим за собой))) доброе утро, будущая Швейцария! Добрий ранок, Україно!!!!)))» (27 вересня 2018 р). Ці традиційні для Інстаграму банальності переглядали всього по декілька сотень тисяч користувачів.

Схожий аналіз можна провести по активності проектів Зеленського в Youtube, Facebook чи Telegram. Велика частина аудиторії припадатиме на росіян чи його фанів з СНД, аудиторії всіх соціальних мереж будуть перетинатися.

Більш технічно просунуті громадяни, які користуються російським Telegram, скоріш за все, будуть так само «підтримувати» його переглядами в Youtube, лайками у Facebook та іншими подібними діями.

Частина рейтингу Зеленського в соціальних мережах – це рейтинг проекту «Квартал 95» та серіалу «Слуга народу». Але навіть на Youtube у цього серіалу доволі скромні показники у 3,5-5,4 мільйонів переглядів за серію. Чому скромні? Бо, наприклад, фільм Дудя про Колиму трохи більше ніж за два тижні зібрав понад 12 млн переглядів.

Я подивився «Слугу народу», щоб потім написати про серіал своє враження. В коментарях під відео мені часто зустрічались жителі Саратова, Мінська чи Москви, які, мабуть, теж дивились, лайкали та робили гарну статистику діджитал-проекту «Зеленський».

Але вибори виграв не діджитал-проект, а звичайна зірка з п'ятнадцятьма роками щотижневого ефіру в прайм-тайм та передвиборною підтримкою одного потужного всеукраїнського каналу.

Я розумію «Команду Зе!», яка хоче інакше пояснити свій тріумф і запускає в бій своїх діджитал-експертів з красивими новомодними поясненнями. Але інтернет-аналітика – вперта річ, і говорить вона про зворотнє. Зеленський виграв у Порошенка завдяки сильному втручанню телевізора.

При аналізі аудиторії Зеленського я двічі завантажив pdf-аналітику зі статистикою його акаунта, дані для якого були згенеровані 26-го (5 мільйонів підписників) та 29-го квітня (5,1 мільйона). Дивним чином за три дні зросла кількість «українських» абонентів Зеленського з 1,9 мільйона (38%) до 3,4 мільйона (66%) – умовно кажучи, півтора мільйона російських фанів Зеленського стали українськими. Так буває? Якщо раніше в топ-5 міст були Москва, Київ та Санкт-Петербург, то в оновленій версії статистики залишилась тільки Москва аж на 5-му місці.

Щоб збільшити зображення клікніть на нього

Статистика акаунта Зеленського в Інстаграмі за 26.04.2019. Дані HypeAuditor

Статистика акаунта Зеленського в Інстаграмі за 29.04.2019. Дані HypeAuditor

Можливо, мова йде про якийсь дивний програмний збій в Instragram API, на який мені «пощастило» натрапити під час написання статті. Але можливо, ми маємо справу з великою кількістю ботів, які спочатку як російські акаунти почали стежити за профілем Зеленського, а зараз перетворились на «українців».

Також можливо – хоча й малоймовірно – що за ці три дні велика кількість росіян відписалась від Зеленського, а замість них на нього підписались мільйони українців. Це могло б пояснити перетікання у сотні тисяч, але ми тут маємо справу з мільйонами абонентів. Так чи інакше, але це дуже дивно.

Тому при аналізі показників в соціальних мережах треба зважати на те, що мова йде про умовні мільйони віртуальних акаунтів, а не про мільйони виборців. Мода серед політичних аналітиків на заміри привабливості політиків за кількостю лайків, шерів чи фоловерів повинна враховувати особливості нового цифрового світу: засилля ботів та підставних акаунтів.

соцмережі інстаграм вибори-19 зеленський

Знак гривні
Знак гривні