NewsРабіновичОne. Телеканали NewsОne і 112 пропагують проросійських політиків. Espreso дає слово усім

Оцінка статті на цей момент: +0/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 11479 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 26/12/2018Дата публікації

Ми дослідили, хто найбільше ходив на ефіри телеканалів NewsОne, 112 та Espreso протягом останніх чотирьох років. Перший – явно реакційний, другий – приховано реакційний, третій – прогресивний. “Носій повідомлення сам є повідомленням» – цей відомий принцип, сформульований дослідником ЗМІ Маршалом Маклуеном, можна застосувати для аналізу українських телеканалів. Аби зробити узагальнений висновок про те, що вони повідомляють, можна не переглядати всі ефіри від початку й до кінця – достатньо подивитися, хто, коли і з якою частотою на ці ефіри ходив.

Над проектом працювали: Юлія Дукач, Надя Кельм, Дарина Коваленко

Ми взяли описи ефірів на Youtube-каналах цих ЗМІ, і за ними визначили перелік людей, які приходили на ефіри. На Youtube викладені не всі програми і не з усіма гостями, наприклад, Вадим Рабінович вів деякі програми на NewsOne, але в інтернеті їх немає. Та все ж дані Youtube-каналів відображають реальну картину ефірів. До нашого дослідження не увійшли 5 канал і Прямий, бо в описах ефірів на їхніх Youtube-каналах часто не вказують прізвища гостей.

На графіку позначені політики, яких запрошували на ефіри телеканалів понад 10 разів. Різноманітних експертів ми не аналізували. Кожна вертикальна риска позначає один ефір, її розташування на лінійці – дату, коли цей ефір відбувся, а довжина – тривалість ефіру.

NewsOne та 112

Щоб збільшити графіку, клікніть на неї

Перший висновок, який можна зробити на основі графіків – це політичні симпатії телеканалів. Вони виразно помітні у свпіввідношенні серед гостей представників влади та її ворогів, або хоча б «не-друзів», за відомим висловом братів Стругацьких.

З 20 найчастіших гостей на NewsOne до провладного табору належить лише один – Зорян Шкіряк (як відомо, за версією російського телебачення це двоє людей, Зорян і Шкіряк, але це їхня окрема думка).

Попри те, що Шкіряк не є ні депутатом, ані посадовцем (після фіаско з призначенням керівником Держслужби з надзвичайних ситуацій), його появу в ефірах можна пояснити: певний час Шкіряк охоче ділився з журналістами інсайдами щодо перебігу антитерористичної операції або розслідувань резонансних злочинів. Втім, той факт, що окрім нього на ефірах NewsOne не з'являлися представники влади, говорить сам за себе.

Цілком симетричну ситуацію бачимо й на графіку гостей на 112. Тут до вже згаданого Зоряна Шкіряка додається Антон Геращенко.

І причина його присутності в ефірі аналогічна: Геращенко, радник і давній соратник міністра МВС Арсена Авакова, мав доступ до найбільш актуальної інформації про діяльність поліції та Нацгвардії, і при цьому був готовий розповідати про це на ефірах. І, до речі, не тримав він у таємниці й конфліктів між Порошенком та Народним фронтом. Так що загальне співідношення по 112 схоже на NewsOne – з 10 найчастіших гостей 8 належать до опозиції чинній владі.

Щоб збільшити графіку, клікніть на неї

Espreso

На Espreso картина принципово інша. З 9 гостей четверо – Артур Герасимов, Антон Геращенко, Володимир Омелян і все той же Зорян Шкіряк – представляють провладну групу. Співвідношення, фактично, половина на половину. Така збалансованість говорить на користь Еспресо.

Щоб збільшити графіку, клікніть на неї

Втім, дещо про інше свідчить людина-аномалія на графіку Еспресо – це Ілля Ківа. Навряд чи існують об’єктивні інформаційні причини, які могли б зумовити різке збільшення його цікавості для телеканалу. Те, що в цей час Ківа активно почав розкручувати свої політичні абміції, проголосивши себе новим лідером українських соціалістів, не привід його кликати на ефіри. Вищезгадані амбіції цікавлять типового глядача менше, ніж анітрохи.

Втім, для визначення подібних явищ на телебаченні у середовищі гостьових редакторів є неофіційний фаховий термін «абонемент» (або «проїзний») – коли гостя часто запрошують на ефіри тому, що він проплатив відповідний доступ. І сплеск популярності Ківи на «Еспресо» виглядає дуже схоже на такі собі поїздки згідно з заздалегідь придбаними квитками.

Савченко на NewsОne i 112

Наступне спостереження пов’язане зі «сплесками» кількості запрошень. Деякі з них об’єктивно відбивають ріст зацікавлення до певної події або діяльності за участю певної особи. Це, наприклад, Надія Савченко в період зняття з неї недоторканості та взяття під варту. «Сплески» щодо неї помітні на даних по NewsОne i 112.

Але є «сплески» цілком іншої природи. Так, уважно подивившись на графіки 112, можна припиняти дискусію про те, коли в Україні почалася чергова виборча кампанія. Виразно помітне збільшення активності найбільш частих гостей, починаючи з четвертого кварталу 2017 року і понині. Причина цього очевидна – з наближенням виборів 2019 року політично активні персонажі почали свої власні телемарафони.

Чимало людей дивуються, яким чином Вадим Рабінович увійшов до топової частини українського політикуму, аж до здобуття права формувати політичні альянси під наступні президентські та парламенські вибори: адже серед його активів нема ні значних фінансових ресурсів, ані ефективної політичної діяльності (мітинги бабушок під НБУ не рахуються), ні доступу до адмінресурсу.

Рабінович – породження телевізора

Відповідь можна побачити на діаграмах. Рабінович – класичне породження телевізора. За частотою появи в ефірах NewsOne та 112-Україна він є абсолютним рекордсменом: ніхто не «визирав з екрана» на цих каналах частіше за нього. Оці два телеканали, до яких Рабінович мав доступ на правах “тіньового акціонера», і є його єдиним реальним політичним ресурсом.

І цей ресурс виявився потужнішим, ніж гроші чи старі зв’язки. Вжух – і Рабинович приймає «на борт» партії «За життя» Віктора Медведчука й опоблоківське крило Бойка-Льовочкіна, хоча, за логікою утворення подібних політичних альянсів, мало б бути навпаки: не вони, а Рабінович мав би тулитися до того чи іншого політичного об'єднання. Якщо потрібний приклад того, як телевізор відкриває політикові другого ешелону шлях до вищої ліги – то він перед нами.

Те саме стосується і Євгена Мураєва, ще однієї креатури NewsOne та 112. Він, будучи номінальним власником NewsOne, активно «розкручувався» в його ефірах (втім, кумедно бачити, що номінальний не-власник Рабінович і тут на дві голови попереду), а з другої половини 2017 виринув і на 112.

Це було б феноменом – власник телеканалу ходить на ефіри до прямого конкурента. Втім, графік наочно підтверджує те, що наразі не є ні для кого секретом: формування союзного медіахолдингу між NewsOne і 112 під спільні політичні завдання почалося не в 2018-му, а принаймні на рік раніше.

На діаграмах видно й подальшу драматичну історію з Мураєвим: улітку 2018-го він посварився з Рабиновичем, і той, фігурально висловлюючись, вигнав Мураєва (власника, так-так) на мороз. Ні на NewsOne, ні на 112 його більше нема. Втім, розуміючи потенціал розкрутки через власний телеканал, Мураєв, окрім окремого політичного проекту «Наші», запустив і телевізійний проект «Наш». Однак, не факт, що в цю річку йому вдасться увійти вдруге – така річка вже є, і в ній купається Рабінович.

Графіки дають матеріал для міркувань і на інші теми. Наприклад, про що говорить активна присутність (нібито) прогресивної опозиції на відверто реакційному NewsOne. Або співвідношення «активних» політичних осіб з «нафталіновими» – наприклад, членом партії Рабіновича – Євгеном Червоненком, який прямо-таки поселився в ефірі NewsOne, хоч давно вже в політиці ні на що не впливає. Але це вже інша історія.

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Будь ласка, повідомте нам про ваш внесок на пошту texty.org.ua()gmail.com

Оцінка статті на цей момент: +0/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!