Австрійський порядок. Водіїв муштрують, як солдатів: здати на права дорого і дуже складно

Оцінка статті на цей момент: +0/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 6373 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 22/05/2018Дата публікації

Перед здійсненням повороту праворуч Генріх не повернув голову, аби подивитись у заднє праве бокове вікно. Спробував переконати, що все контролював, пішоходів чи велосипедистів поряд не було - але марно. Вердикт: «Виходьте з машини й готуйтесь до повторного іспиту". Того разу більшість претендентів провалили іспит. Одній дівчині відмовили лише через те, що занадто стресувала за кермом: це, мовляв, становить небезпеку для інших учасників руху. Водій із Білорусі, який пропрацював за кермом 32 роки, теж іспит провалив. Повторний екзамен коштує 200 євро, кожен новий урок - 110 євро.

Автор: Сергій Прусак

В Україні смертність на дорогах одна з найвищих в Європі.

Щодоби внаслідок ДТП в Україні гине близько 10 людей, близько ста травмуються.

Причин декілька: від неправильно спроектованих доріг - до недбалої культури водіння. (Детально про весь комплекс проблем читайте у нашій статті).

Ще є навчання. Навчання водити машину. Сьогодні ми розповімо, яких зусиль докладають австрійці, щоб навчитися добре кермувати і здати на права. У порівнянні з ними українці - практично неуки на дорозі.

Написв на машині: "Автошкола"

У 2016 році в ДТП на австрійських дорогах, за даними Австрійської ради з безпеки руху, загинуло 432 людини.

А торік, як повідомляє австрійська прес-агенція, зафіксоване рекордне зниження цього показника – усього 413 смертельних випадків, це на 518 загиблих на дорогах менше, ніж у 2003 році. На графіку видно позитивну динаміку.

Графіка і дані Австрійської пресової агенції (APA)

Одна зі складових успіху - справжня муштра потенційних водіїв.

Для початку - кілька сухих фактів. Під час навчання у водійській школі потрібно прослухати 12 лекцій з теорії і від’їздити 18 годин. Одну годину там відводять на їзду по дорогах нічного міста (практичні уроки починаються лише після проходження половини курсу з теорії).

Іспит

За навчання треба заплатити 1095 євро (це тариф після чергового підвищення), в суму входить і оплата за складання іспитів. Окрім цього, треба пройти курс надання першої допомоги (60 євро) і медогляд (35 євро). На підготовку до кожного з іспитів дається достатньо часу, максимальний термін - не більше 16 місяців. А якщо людина при тому вважає, що варто покращити свої навички водіння, може взяти додаткові уроки, за кожен з яких (триває 2 години) треба заплатити по 110 євро.

Сам іспит складається з двох частин. Спершу - теорія, при позитивному результаті переходять до практики. На цьому етапі збирається група в середньому з 10-15 осіб.

«В нашій групі було дванадцятеро, усіх посадили в автобус, а з першим сміливцем, який погодився, інструктор пішов до машини, - розповідає 21-річний житель Відня Герніх Майєр. - Авто рушило, ми поїхали за ним. З одного боку, це дуже корисно, адже є можливість спостерігати, які помилки допускає той, хто за кермом, а з іншого, через нерви ти втрачаєш здатність щось аналізувати. Особливо, коли перший не впорався. Такий самий результат чекав на другого, третього, четвертого. І тут я зрозумів, що нерви здають, тож попросився наступним. Я був упевнений в собі, адже брав додаткові години їзди, помічав помилки, через які інструктор відправляв на другу спробу. Але допустив найбільш поширену з них...

Перед здійсненням повороту праворуч я не повернув голову, аби подивитись у заднє праве бокове вікно (в Україні взагалі не вчать у нього дивитися – ред.) Спробував переконати, що все контролював, а головне, що пішоходів чи велосипедистів поряд не було, - марно. Вердикт: «Виходьте з машини й готуйтесь до повторного іспиту».

Генріх розповідає, що йому тоді було трохи прикро, адже дехто проігнорував червоний знак світлофора. Того разу більшість претендентів провалили іспит. Одній дівчині відмовили лише через те, що занадто стресувала за кермом - це, мовляв, становить небезпеку для інших учасників руху.

Але найбільше не пощастило 52-річному чоловікові, який приїхав з Білорусі, у нього 30-річний стаж за кермом, це його робота. А от в Австрії на права здати не вдалось, у всякому разі, з першої спроби. Усі, хто не здав, готують гроші на додаткові заняття. В українців це б викликало шалене обурення: мовляв, валять, щоб на нас заробити. Австрійцям таке пояснення навіть на думку не спадає, вони сумлінно йдуть покращувати свої навички.

Іспит з водіння в групі Генріха склали четверо. За словами інструктора, зазвичай це вдається зробити менш ніж половині охочих.

За повторну спробу треба викласти ще 200 євро. Нагадаємо, що за кожен додатковий урок водіння - ще 110 євро. Якщо ж ви все склали, то готуйте 200 євро за саме посвідчення водія.

Випробувальний термін

Те й це ще не все. Права вам видали, але, щоб підтвердити навички водіння, доведеться попітніти.

Отже, найцікавіше. В Україні обмін посвідчення водія, виданого вперше, після закінчення строку його дії проводиться без іспитів за умови вчинення особою протягом двох років не більше двох адмінправопорушень. Тоді як в Австрії посвідчення водія видається на умовах випробувального терміну.

Протягом перших трьох місяців після отримання прав слід продемонструвати свої навички водіння під час двогодинної їзди містом у присутності інспектора. Це коштує 110 євро.

А ще через 8-10 місяців відтоді, як отримали права, необхідно пройти справжнє випробування, адже віднедавна там діє вимога, що водій має набути навичок водіння в екстремальних умовах.

День екстриму

«Мої австрійські друзі були здивовані, дізнавшись, що я їду на такі курси (не безкоштовні, звісно - за 200 євро). Всі вони отримали права раніше, і жоден не проходив схожого навчання, тож було цікаво, чим нас хочуть здивувати, - ділиться враженнями українка Анастасія Біла, котра понад вісім років живе в Австрії. - Але до такого я точно не була готова, адже це був справжній полігон за містом. Спершу ми прослухали лекцію з безпеки руху. За твердженням інструктора, після того, як почали учити їздити в екстремальних умовах, кількість ДТП в Єврозоні за участю водіїв з австрійськими правами знизилась на 35%».

Після лекції Анастасія виявила, що усі розійшлися по своїх машинах, а вона була не «на колесах».

Та проблему вирішили швидко, адже за 70 євро можна взяти тут же машину напрокат.

Виявилося, що їздити потрібно без інструктора поруч, тому Анастасія почала нервувати. Але в салоні була рація, через яку інструктор її похвалив за те, що впевнено виїхала - це трохи заспокоїло нашу співрозмовницю.

Та найцікавіше було далі. Майданчик виявився оснащеним різними пристосуваннями й механізмами. Відтак, на певних ділянках дорога автоматично поливається водою, створюючи умови слизької траси, майданчик починає рухатись, через що машину може зносити з дороги й вертіти по колу. А на іншій ділянці струмені води несподівано піднімаються догори, створюючи водяну перешкоду на кшталт стіни.

«Зізнаюсь, від несподіванки я верещала, але було надзвичайно цікаво. Потім ледве подолала підйом угору по мокрій трасі, добре, що інструктор давав поради, як впоратись із завданням. Словом, з машини я вийшла із захриплим від крику голосом, а ноги тремтіли після сильного напруження. То був суцільний драйв, нам наочно пояснили, як може бути важко впоратись із керуванням на справжній дорозі. Ми отримали надзвичайно корисні навички», - завершує розповідь Анастасія.

Після такого восьмигодинного напруженого тренування, - бесіда з психологом. Спеціаліст перелічує основні причини, через які водії скоюють ДТП, вчить, як не втратити концентрацію за кермом і не відволікатись від дороги, цікавиться причинами, які, на думку водіїв, ускладнюють рух і можуть спровокувати небезпечну ситуацію.

А згодом водії ще мають продемонструвати свої навички їзди по місту, зрозуміло, також не безкоштовно, а за 100 євро. Лише тоді випробувальний термін закінчується, але права змінювати не доведеться. Недивно, що австрійська держава видає посвідчення водія на все життя - адже рівень підготовки і контролю в цій країні справді вражає.

Ціна прав і штрафи

А тепер розглянемо економічний бік цього процесу. На навчання, отримання прав і підтвердження своїх навичок в Австрії потрібно витратити близько двох тисяч євро (і кілька років). Мова, зауважте, про офіційну плату.

«Особисто в мене від першої лекції до отримання прав пройшло майже три роки, - підсумовує Анастасія Біла. - І 2 тисячі 700 євро».

Важливим чинником є й суворість покарань за порушення правил дорожнього руху:

- Сідати за кермо в Австрії можна з рівнем алкоголю в крові до показника 0,1 проміле. Але, якщо йдеться про випробувальний термін, навіть при такому показнику права вилучають, а водія скеровують на повторний курс навчання.

- При показнику 0,5 - 0,79 проміле штраф становить від 300 до 3700 євро. Якщо таке стається вдруге, водій отримує скерування до психолога (за що слід заплатити 300 євро). А після третього такого випадку, якщо це сталось протягом двох років, позбавляють водійських прав.

- Якщо при перевірці показник сп’яніння становить 0,8 - 1,19 проміле, призначають штраф від 800 до 3700 євро, до того ж, права вилучають на місяць, а порушник змушений повторно пройти навчання у водійській школі, знову за це заплативши.

- А от відмова від проходження тесту на визначення рівня сп’яніння обходиться у 1600 - 5900 євро із позбавленням прав на півроку.

- За перевищення швидкості, зафіксоване радаром, штраф - від 30 до понад 2 тисяч євро. При перевищенні швидкості від 60 кілометрів позбавляють водійських прав на термін від шести тижнів.

- За те, що водій чи хтось із пасажирів під час руху перебуває без ременя безпеки, - 35 євро.

- За розмову по мобільному телефону – 50 євро.

- Якщо під час випробувального терміну водій скоює ДТП з важкими наслідками, до суду викликають в тому числі й інструктора, який відповідав за його підготовку. При цьому страждає й репутація автошколи.

- За поїздку без прав штраф може становити 36 євро (якщо забув удома), з кожним наступним разом розмір збільшується. Якщо водій їздить із недійсними правами, наприклад, анульованими, то штраф становитиме від 360 до 2180 євро.

І наостанок, один із вражаючих фактів, що стосується української економіки. Щороку наша країна втрачає близько 4 мільярдів доларів внаслідок ДТП. Про таке торік на міжнародному Конгресі з питань реформування системи управління безпеки дорожнього руху повідомив перший заступник міністра інфраструктури Євген Кравцов, посилаючись на дані Світового банку.

Оцінка статті на цей момент: +0/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!