Б

Бідні платять більше. Мита й інші платежі на вживані авто в Україні — одні з найвищих у світі (Інфографіка)

Після кампанії за зменшення мит на вживані автомобілі нинішня влада (Кабмін, Верховна Рада і Президент) зменшили їх до цілком прийнятного рівня. Але зробили це дуже хитро. Такі мита ви сплатите тільки в тому випадку, якщо особисто поїдете за кордон і купите вживаний автомобіль для себе і робитимете це не частіше, ніж один раз на рік. Крім того, це авто має бути вироблене не раніше 2010 року. Потім ще буде клопіт із реєстрацією авто. На практиці виявилося, що схема нежиттєздатна. Мало хто братиме відпустку, бронюватиме готель, знатиме, де ці вживані авто продаються, і як оформлювати угоду в іншій країні. Схоже, на це і був розрахунок.

Збір даних: Наталія Міняйло, текст: Орест Зог, графіка: Надя Кельм

Уряд хотів перехитрувати українців, але перехитрував себе. Такі митні збори і платежі називаються «пільговими». Чимало українців замість цієї мороки вирішили їздити на «єврономерах», завозячи автіки по сірих схемах. Так дешевше і простіше.

Щоб збільшити графіку, клікніть на неї

На графіку показані мита, ПДВ та інші платежі, які повинен сплатити покупець у різних країнах.

«Пільгові платежі» — це ті, які ви платите, коли особисто їдете за вживаним авто і робите це не частіше, ніж раз на рік.

Таких автомобілів настільки побільшало, що про них почали писати як про додаткову загрозу на дорогах. Адже у випадку серйозної аварії із загибеллю іншого учасника пригоди чи значних збитків, завданих «єврономером», водій останнього може втекти, кинувши авто, і його ніхто й ніколи не знайде. Уряд мав би припинити цей хаос, але власників єврономерів так багато, що влада боїться щось робити. Тим часом таких автівок стає все більше.

Найдоцільніше «пільгові» збори і платежі зробити загальними, щоб їх платили дилери, які торгують вживаними машинами. Компромісним рішенням було б стягнути такі ж платежі і з тих, хто вже завіз машину і їздить на «єврономерах».

Оскільки за нинішніми «повними» тарифами автівок майже ніхто не завозить, то загальне радикальне зменшення цих тарифів дасть додатковий прибуток до бюджету. І, що не менш важливо, люди отримають інструмент для заробляння грошей: чи то для таксування, чи то для іншого дрібного бізнесу.

Збільшиться і купівля пального, що теж принесе бюджету додаткові доходи. Крім того, з’являться нові робочі місця для обслуговування більшої кількості автомобілів. Завдання держави — брати з нових бізнесів податок. В умовах нашої бідності — це та вудка, яку держава може дозволити своїм громадянам купити задешево.

Також варто пояснити, чому авто у ЄС дешеві. Тамтешні правила володіння авто створені таким чином, щоб було вигідніше продавати старі і купувати нові. Техогляд обов’язковий і платний.

Далі — якщо на ТО знайшли несправність, то її слід усунути на сертифікованому СТО. А це означає, що варіант «заварити» і «почистити» не підходить — треба купувати нову деталь чи вузол. Коли авто стає старшим від певного віку чи здійснює завеликі викиди, власник починає платити екологічний податок. А при продажу машини за кордон держава йому ще й повертає ПДВ.

Противники низьких мит стверджують, що, зменшуючи мито, ми пускаємо до себе «автомотлох». Але він і так їздить нашими дорогами. А згідно з угодою про Асоціацію з ЄС, Україна має запровадити обов’язковий техогляд для автомобілів. І, пускаючи вживані авто з ЄС до нас, треба цю вимогу виконувати якнайшвидше.

податки мито економіка інфографіка автомобілі

Знак гривні
Знак гривні