Традиція, яку не вбили. Що таке Харківський кобзарський цех та як живуть сучасні кобзарі
На Благовіщенському базарі Харкова, посеред лотків з купальниками і ковбасою кобзар Назар грав на кобзі й співав кант Святому Георгію. Цьому канту – 400 років. Один чоловік зробив Назарові комплімент: «О, як в старовину граєш! І вдягнений так, як раніше, і граєш на кобзі. Молодець». На цьому базарі і 100 років назад було багато кобзарів. За декілька кварталів вгору по Полтавському шляху вони мали своє місце таємних сходин.
Текст: Дар’я Воропаєва
Назар, його учитель гри на кобзі Кость Черемський та інші братчики сучасних кобзарських цехів зберігають традицію, яка, здавалось, умерла.
Кость Черемський – лікар-анестезіолог за професією, а за хобі – цехмайстер Харківського кобзарського цеху, учитель молодих кобзарів, організатор кобзарських фестивалів.
В молодості Кость був поводирем сліпого кобзаря «старої генерації» Анатолія Парфиненка. Став усюди супроводжувати старця в 1989 році: допомагав у побуті і переймав кобзарську науку. Тоді спосіб кобзарювання був змішаний: окрім гри на вулицях і відкритих місцинах, кобзарювали і в пансіонатах, будинках відпочинку, на підприємствах.
Кость згадує: «Ми намагались дістати офіційний дозвіл на кобзарювання, але не змогли. І ми вирішили самостійно це робити, і слава Богу ніхто не перешкоджав».
Якось Кость спитав панотця, як у давнину сліпі немічні старці захищались від грабіжників? І отримав обурену відповідь: «Ти думаєш, ми були беззахисними? І всі так думають, і хай собі думають далі! А ми були сильними і коли всі разом, і коли поодинці. Палка й ніж, а ще хитрість допомагали усмирити і блатнячка, і міліціонера», – говорив старий Парфиненко. Втім, пояснювати детально не став.
А Кость відтоді став на шлях дослідження кобзарського звичаю.
Дізнатися більше про кобзарів, відновити традицію стало сенсом життя Костя. Він почав студіювати архіви, вишукуючи все про кобзарів. І знайшов записи 19 століття про сліпих лірників, що заробляли аматорськими боями з селянами. Бойове мистецтво називалось «костурець».
Були й інші неймовірні знахідки, зараз вони вже широко відомі, і деякі навіть зображені у фільмі «Поводир»: кобзарі мали свою таємну мову – «лебійську», свій специфічний танець – «кобзарська скакомка», свій цех із гербом, казною і кодексом поведінки, що звався «Вустинські книги». З цих досліджень з’явились книги «Повернення традиції» та «Шлях звичаю».
Після відомого розстрілу кобзарів, про який власне і знятий «Поводир», вижити вдалось одиницям.
Серед них – сліпий Анатолій Парфиненко, учитель Костя Черемського. Пережив страшні часи і зрячий кобзар Георгій Ткаченко.
Ткаченко за освітою – архітектор. Якось, йдучи вулицею Пушкінською в Харкові ще до часів репресій, побачив справжнього кобзаря. Він сидів, притулившись спиною до стіни магазину, і грав на кобзі. Це був Петро Древченко. Ткаченка вразила гра старця. Він купив на базарі бандуру і почав вчитися від Древченка. Ткаченко передав науку Миколі Буднику, а той згодом став головою відновленого Київського кобзарського цеху.
Ті, хто уникнули репресій, вчили пісень, вивчених від дорадянських кобзарів, своїх товаришів. Це небезпечне заняття – можна було запросто потрапити до в'язниці або навіть бути розстріляним. Тому вчилися підпільно. Як це вдавалось, розповідає Кость:
«Збиралися на квартирах у друзів, запрошували людей тільки зі свого кола, надійних. В неформальній атмосфері навчались кобзарству, проводились майстер-класи, концерти. Звичайно, КДБ час від часу розганяло сходини, перешкоджало. Особливо в кінці 80-х років. Але це було не в жорсткій репресивній формі, а засобами психологічного тиску – "виховних бесід", засторог, переконувань».
З відновленням незалежності можна було перестати ховатись. Кобзарство вийшло з підпілля, і у 1997 році Кость з товаришами встановили в Харкові пам’ятник репресованим кобзарям, недалеко від філармонії, де в 1932 році масово знищили старосвітських кобзарів.
Той рік вважається датою відродження Харківського кобзарського цеху.
Сучасний харківський цех
Сучасний Кобзарський цех Харкова далеко не такий потужний, якими були давні цехи 18-19 віків. Тоді тільки в Харківській губернії налічувалося близько 3000 мандрівних кобзарів і лірників. Вони були важливою частиною соціуму лівобережної України, невід’ємною частиною міських пейзажів Харкова.
Зараз у цеху Харкова – 12 братчиків.
Кость Черемський – його голова або цехмайстер. Він підтримує контакт з іншими цехами, з кобзарями діаспори та загалом популяризує кобзарську традицію. У його хаті братчики Цеху збираються на сходини. Син Костя, Тимофій, учиться від батька і вже грає на концертах.
Кость має учнів, і один з них – Назар Божинский, за професією архітектор, викладач університету.
«Я бачив бандуру в українських фільмах, чув якісь акорди, але цього було вкрай мало. Капели бандуристів не цікавили – хотілось навчитися старосвітської гри. І я почав шукати, у кого вчитися. Мені порадили Костя Черемського. У 2001 році я придбав свій перший інструмент і почав учитись. З того часу почав і сам виготовляти кобзи».
Кобзарі називають цей спосіб навчання «живою кобзарською рікою», бо знання ніби перетікають, як води ріки, від учителя до учня.
Назар інтуїтивно відчував, що хоче вчитись у живої людини, а не з книжок: «Кожен ніби як і сам вчиться. Але дивлячись на учителя свого. Жива традиція передається тільки так. По нотах, по записах – це буде тільки реконструкція. А в Цеху – це передача знань від учителя до учня».
Тепер Назар – активний практик. Майже щотижня кобзарює в центрі Харкова, біля церков, на базарах. Має і гастролі в інших містах.
Нещодавно кобзарював у Миргороді. Сидів просто під церквою, як то відбувалось за давніх часів. Ділиться враженнями: «Зараз всі розуміють, що до чого. А раніше іноді ганяли. Підходив служитель церкви, виясняв, чого я тут сиджу. Але дуже радісно, що зараз діти цікавляться, спиняються, слухають».
Харків завжди був потужним кобзарським центром. Тут мешканці зберегли пам’ять про кобзарів, навіть попри репресії 1930-х років. Мешканці знають, що таке кобза і кобзар. Ніколи не питали Назара: «А що це у вас в руках?» А в інших містах такі питання лунають. Тому харківська атмосфера для кобзаря набагато приємніша.
Братчик цеху Олександр Савчук копає тему кобзарства в науковій площині. Він перший в Україні захистив дисертацію на «кобзарську» тематику – «Українське традиційне співоцтво як світоглядна система». Він видавець, видає наукові праці, дослідження з українознавства.
Заглиблений в теорію, практики торкається поверхово. Каже, не отримав навіть одклінщину від цеху: «Я ще не виконую жодної думи. Бо в них найскладніше – речитатив і імпровізація. А я не можу навіть одного варіанту думи завчити». Його місія – фіксувати й поширювати фактаж і наукові праці про кобзарів.
У Харкові живе сліпий кобзар Іван Попов. Він – ниточка, що пов’язує сучасність зі справжнім старосвітським кобзарством. Іван Іванович має 78 років, належить до особливого роду кобзарів без інструменту – стихівничих, знає близько 500 народних пісень, пише і власні твори.
Назар говорить про старого: «У нього народна манера виконання, характерна для псальмоспівців. Усі 90-і роки і половину 2000-х активно кобзарював на базарах і в людних місцях. І традиційним кобзарським способом усе співав – чітка вимова слів, артистизм в голосі, а не в міміці, жестах».
Коли я зустрілась з Іваном Івановичем у кафе, він показав мені свої збірки – написані мовою Брайля картонні згортки. І заспівав тихенько, щоб не заважати відвідувачам кафе. Зараз він не має нагоди виступати часто – уже важко вийти з дому самостійно. А ще декілька років назад він мав власні творчі вечори, де слухачі поринали в унікальну старовину.
Кость з Назаром записують від Івана Попова народні пісні.
Дещо про внутрішні правила цеху
На Благовіщенському базарі, де любить грати Назар, і 100 років назад було багато кобзарів. За декілька кварталів вони мали і своє місце таємних сходин.
Дорадянські етнографи писали: «Там, на Полтавському шляху, у районі, де клином сходяться дороги від губернської в’язниці, старого Холодногірського базару й Озорянської церкви, знаходився відомий усім тодішнім кобзарям постоялий двір діда Хваддея. Потягом багатьох десятиліть тут регулярно збиралися на цехові сходки місцеві і проходящі співці.
Не випадково, що Холодногірський базар і церква, неподалік від яких прилаштувався заклад Хваддея, були чи не найприкметнішими у Харкові місцями, де можна було зустріти кобзарів, лірників і стихівничих».
«Дорадянські» кобзарі збирались у таємниці від «зрячих».
Тому достеменно не відомо, що відбувалось на сходинах. Можна припустити, що обговорювались внутрішньоцехові справи. Одна з найважливіших – дотримуватись кобзарського кодексу.
Приміром, заборонялось співати на людях, не склавши кобзарський екзамен – «одклінщину», або набирати учнів, не отримавши на те дозвіл – «визвілку». Не приймали до цеху тих, хто вчився самостійно, а не перейняв науку від кобзарів-учителів. Обов’язковим було самостійно виготовити собі інструмент. Заборонялось змінювати тексти дум, а будь-яке непрофесійне виконання – каралось.
Правила сучасних цехів набагато лояльніші. І майже не лишилось обрядовості. Втім, дещо збереглось.
Сучасні кобзарі власноруч виготовляють кобзи, хоча це не є обов’язковим. Разом їздять на деревозаготівлі до лісу: вистругують кострубату заготовку – «кобзарську ложку».
А вже вдома роблять досконалий інструмент.
Нові інструменти освячують в церквах, зазвичай на Покрову і на Трійцю.
Дотримуються і правила спершу грати репертуар в колі братчиків цеху, і тільки отримавши схвалення, виносити на публіку. Назар пояснює: «Це робиться, щоб у людей не склалось поганого враження про традицію. У Харківському цеху цього припису дотримуються. Так було і за давніх часів».
Все ще існують цехові сходини, втім, ніхто з його членів не розповів, що конкретно там відбувається.
Від хранителів - до носіїв
Такі, як Назар, і Кость, і Олександр – послідовники та хранителі традиції. Вони законсервували кобзарство і чекають часів, коли можна буде передати свій скарб у природне середовище – в спільноту незрячих музикантів, що будуть усвідомлювати свою місію збереження культури. «Якби з’явились незрячі, які б перейняли традицію, я б сам кинув кобзарювати» – каже Назар.
І такі люди почали з’являтись. Так, лірник Лайош Молнар – сліпий цехмайстер Львівського кобзарського цеху. Активним є лірник Олександр Тріус з Ромен на Сумщині.
Обидва майстри мають і своїх учнів.
Лірник Андрій Ляшук з Рівного каже: «Лірницька традиція поступово повертається до тих, хто завжди був її носієм. Цьогоріч на фестивалі «Лірницький Великдень» у Львові незрячий учень Лайоша Молнара вперше заспівав перед публікою «Кант Георгію». Учитель стояв за спиною учня, підтримуючи його та допомагаючи стримати хвилювання».
Лірник Михайло Хай підрахував: «У Львові уже 4 незрячих лірники: 2 дорослих і 2 учні + 1 у Ромнах на Сумщині. Іде процес плавного повернення лірницької практики із рук зрячих лірників-реконструкторів у руки сліпців – нащадків питомих етнофорів-носіїв віковічної традиції». За інформацією від самого Молнара, у нього є гурток лірників, де навчається 11 незрячих хлопців.
Традиція може передаватись не тільки від старших до молодших, але й навпаки. Так, грати на кобзі старого Івана Попова вчив молодий Назар Божинський. Для цехів важливо, щоб знання передавались із рук до рук, і немає нічого дивного в тому, що молодий учить старшого.
Кость пояснює: «Це дуже гарно, бо це показує природність цього напрямку, виводить за межі субкультури. Ми вітаємо в нашому колі старших людей. Якщо ми будемо спілкуватись тільки з молоддю, то сучасна кобзарська справа буде приречена лише на субкультурний формат. Проте, якщо ми хочемо широкого розвитку – в кобзарстві мають бути присутніми різні вікові категорії. Ми раді, що це цікавить не лише одну категорію людей. Це показує життєвість традиції».