10 перших кроків революційного уряду: економія, скорочення соцвиплат і розпуск контролюючих органів

Оцінка статті на цей момент: +7/-1
Читати Не читати Коментувати
  • 111015 Перегляди
  • 17 Коментарі
  • 29/01/2014Дата публікації

З чого починає чесна народна влада? З виплат грошей пенсіонерам, соціально незахищеним, бюджетникам, з підвищення пенсій, пільг, зарплат та виплат? Насправді, робити треба протилежне, якщо вона хоче залишитись чесною та народною. Уявімо, що революція повністю перемогла і премєром стає людина, якій довіряє Майдан. Що новий уряд має зробити невідкладно?

Автор: Володимир, учасник спільноти ТЕКСТІВ

Звідки можна взяти гроші?

Чесна народна влада, яка, дай Боже, з’явиться в Україні, отримає економіку в важкому стані. З величезним дефіцитом бюджету та Пенсійного фонду, великим зовнішнім та внутрішнім боргом, дефіцитом у зовнішній торгівлі та платіжному балансі.

У борг Україні на комерційних умовах вже давно не дають.

Ті гроші, які сьогодні збирає бюджет, витискуються з економіки поза законами та нормами права. Чесна народна влада, залишаючись чесною та законною, так не зможе і грошей в бюджеті стане ще менше.

Проблема майже всіх революцій: пуста казна та великі борги, які їм залишав минулий режим. Саме це отримав Кромвель у 1649р., і революційний Конвент у 1790р, і Тимчасовий Уряд у лютому 1917р. Ті самі проблеми були і у помаранчевих у 2005-му. Ті самі проблеми будуть і у нового чесного та народного Уряду.

Завжди є 2 шляхи. Або чесно сказати, що виконувати всі зобов’язання, що залишила стара влада, неможливо. Або намагатись їх виконати за рахунок маніпуляцій та тиску. Кредити на комерційних умовах не дають - домовитись на неформальних, тіньових. Надрукувати гроші, влаштувати інфляцію. Створити каральну структуру. що буде вибивати гроші із тих, хто їх має.

Кожний революційний Уряд, що пробував йти таким шляхом, потрапляв у пастку. За маніпуляціями йшла розплата. Каральні органи замість олігархів та слуг минулого режиму карали тих, хто попадав під руку.

Революційна влада вимушена була так чинити, бо була слаба і залежна від бажань повсталих мас. А серед цих мас на перші ролі виходили найбільш галасливі здобувачі чужого багатства. Нова влада йшла в них на поводу і не намагалась перехопити ініціативу, пояснити справжні обставини, переконати в необхідності реформ, а не роздач.

Часто питають, а що, чесна влада не зможе забезпечити пенсії та соціальні виплати без збільшення податкового тиску?

- Ні, не зможе. При тому, що й теперішній рівень податкового тиску економіка не може витримати.

Питають далі – а якщо менше красти? А якщо прибрати пільги урядовцям?

- Прибрати пільги урядовцям треба неодмінно, вони аморальні і не мають виправдання. Але цього недостатньо для соціальних виплат. Не вистачає майже 100 мільярдів гривень, а відміна пільг дасть сотні мільйонів. Цифри не того масштабу.

Питають - а як же кримінальний Уряд Януковича виплачував?

- Уряд Януковича кримінальним чином витискував гроші з підприємців та всіх інших громадян. Брав у борг. Друкував гроші. І Уряд Януковича наприкінці 2013 року вже не міг більше виплачувати пенсії та зарплати бюджетникам. Викладачів відправляють у відпустки за свій рахунок, пільговикам не виплачують пільги. Тому й пішов на уклін до Путіна. Взяв у борг гроші, які треба віддавати. Якби в нього були гроші, можливо революція і не почалася б. Та й коли закінчиться російський кредит – як тоді виплачувати?

Але в чесного Уряду не буде можливості, залишаючись чесним, збирати і тих грошей, що вдавалося кримінальному. Кримінальні силові структури треба буде розпустити, а законні треба ще буде створити, це справа не одного дня. І вони будуть брати податки за законом, а не скільки заманеться податківцю. І весь цей час грошей буде обмаль.

Боротьба з корупцією, якщо буде вестись в рамках закону, дасть результат не відразу. І зачепить велику кількість людей, які навіть не підозрювали, що їх доходи (і наприклад низькі ціни на газ для населення) пов’язані з корупцією.

Щоб було зрозуміліше, треба подивитись на цифри виконання зведеного бюджету 2012р. (за 2013р. остаточних даних ще немає).

Через бюджет та соціальні фонди було розподілено 662 млрд. грн. З них 294.5 млрд. грн. або 44.5% пішли на пенсії та інші соціальні потреби. Причому кожний з 13.5 млн. пенсіонерів та 20 млн. пільговиків отримав насправді невелику суму. Тобто, це не ті суми, де можна зекономити зменшивши, наприклад, корупцію. Так, є завеликі пенсії начальству. Вони аморальні і їх треба прибрати. Але стверджують, що вони не дадуть і 1 млрд. грн., бо справді великі доплати отримують кілька тисяч колишніх чиновників.

На другому місці освіта, на неї пішло 101.6 млрд.грн. або 15.4% видатків загального бюджету.

На четвертому – охорона здоров’я – 58.5 млрд.грн. або 8.8% видатків бюджету.

Як бачимо, питома вага соціально важливих сфер у видатках бюджету - 2/3. Результати мізерні. Лікарі та педагоги отримують замалі зарплати, їх суспільний статус падає, якість медицини та освіти незадовільна. Гроші витрачаються неефективно. Школа, яка не дає потрібних знань, батьки наймають «репетиторів». Лікарні, в яких тижнями обслідують хворого і все не доходить черга для потрібних аналізів. Картина, знайома майже всім.

Більшість грошей розтягуються мільйонами простих бюджетників, що отримують невеликі зарплати, керівниками всіх ланок. Це треба припинити. але нова влада не зможе припинити це швидко. А закриття будь-якої школи чи лікарні викликає спротив, навіть якщо вони не дають знань чи лікування.

Великі резерви економії має економічна складова бюджету, вона займала третє місце за розміром – 62.4 млрд.грн. З них вкрадено в той чи інший спосіб, мабуть, багато. Але знов таки – 15.5 млрд. грн з них пішли на дороги.

Навести порядок у дорожньому будівництві швидко неможливо. Можливо або припинити на час ремонт та будівництво доріг, або продовжувати все це фінансувати. Те саме з роботою шахт – у 2012 р. на їх підтримку в умовах збиткової роботи пішло 12.8 млрд.грн. Припинити фінансувати – для більшості це означає закрити. І так по всім галузям.

Майже 7млрд. грн. на сільське господарство, 2.5 млрд.грн на фундаментальні дослідження та інше. Скільки з цих грошей йде на справу, а скільки розкрадається достеменно не відомо. Порядок за день навести не вдасться. Припинити фінансування означає залишити без зарплати конкретних працівників.

Суд і правопорядок отримав з бюджету 2012р. 36.7 млрд.грн, органи влади – 39.4 млрд. грн. Тут є резерв економії, але не безмежний. Бо суди та міністерства доведеться фінансувати. І нову народну владу – також.

Буде дуже добре, якщо всі державні резиденції в заповідниках будуть показово продані на чесних аукціонах. Але у 2012р. всі заповідники в складі АП отримали з бюджету 58 млн.грн., лікарні АП – 400 млн.грн, перевезення посадових осіб менше 200 млн.грн. А дефіцит зведеного бюджету склав 50 млрд.грн. (план на 2014 р. – 70млрд. грн., немає сумнівів, що він буде перевиконаний).

Вони були покриті за рахунок боргів та емісії. Але чесний народний Уряд так не буде чинити? Зменшення витрат на владу не принесе потрібних сум, а зменшення корупції дасть результати не відразу.

Результат популізму і президентства Януковича

Щоб не потрапити у пастку невиконаних обіцянок і не правових рішень, чесна та народна влада після перемоги має оголосити:

- пенсії та соціальні виплати у існуючих розмірах не будуть збільшуватись, деякі з них будуть зменшуватись, або припинятись;

- бюджетні витрати на підтримку економіки, освіти, медицини будуть скорочуватись. Це може привести до скорочення штату чи повної зупинки окремих підприємств, закладів освіти чи медицини.

Це ще не реформи, це умова виживання для чесної влади.

Будь-яка реформа потребує підготовки та технічних кроків. Тому глибокі структурні перетворення займуть не 1 рік. Але починати треба відразу.

1. Зменшення доходів та видатків бюджету.

Видатки загального бюджету треба скоротити не менше, ніж на 100-120 млрд.грн. Тоді не буде дефіциту, не потрібно буде витискувати податки та можна буде хоч трохи їх знизити.

Якщо, наприклад, видатки на економіку, як найбільш корупційні, скоротити наполовину, тобто в цифрах 2012р. – на 31млрд.гр, видатки на владу та охорону порядку – на третину, тобто в цифрах 2012р. це дасть скорочення на 25млрд. грн, то соціальні видатки, включаючи медицину та освіту, треба в цифрах 2012 р. скоротити не менше, ніж на 44 млрд. грн., тобто на 10%.

Перед скорочення видатків, що зачипають простих людей, треба скоротити пільги урядовцям та суддям, оголосити продаж державних резиденцій, непотрібних державних об‘єктів розкошу. Це потрібно для психологічного ефекту, щоб люди не відчували себе ошуканими новою владою. Хоча швидко і за повну ціну їх не продати.

Треба пам’ятати, що багато с цих видатків теперішня влада скорочує по факту, хоча й не оголошує про це. Неоплачувані відпустки, несплата підприємствам їх розходів на влаштування безробітних чи лікування хворих – це стало повсякденням. Чи не краще оголосити про це і виконувати ті зобов’язання, які залишаться?

2. Припинення підтримки курсу гривні.

Золотовалютні резерви країни зменшуються, з них потрібно виплачувати борги. Курс української гривні не можливо більше підтримуватись штучно, він буде падати до тієї позначки, на якій вдасться збалансувати експорт з імпортом. Це зменшить доходи майже всіх. Але збільшить виробництво експортних товарів та послуг.

3. Зменшення податків.

Зменшити їх набагато відразу не вдасться. Але найбільш тяжкі податки – ПДВ на Єдиний соціальний внесок треба буде зменшити відразу, хоча б на 2% кожний і оголосити про їх наступне зменшення в подальші роки.

4. Пенсійна реформа.

Перехід від теперішньої солідарної системи до накопичувальної, коли пенсійні внески кожного зберігаються на персональних рахунках і належать не державі, а особисто платнику, неможливо зробити за 1 день, але починати треба відразу, з перших днів нової влади. Внески до солідарної системи треба зменшувати на кілька процентів на рік, половину з яких переводити до накопичувальної системи, а другу половину буде складати абсолютне зменшення. Без цього неможливе ані збільшення зарплат, ані економічний підйом.

5. Перезавантаження контролюючих органів.

Всі контролюючі органи мають бути розпущені за винятком тих, хто вказаний в міжнародних забов’язання України – такі органи тимчасово продовжать свою роботу. Всі нормативні акти регулюючого характери мають бути скасовані. Новій владі треба буде почати с чистого листа, створити нове регулююче законодавство та органи, що будуть його реалізовувати. Коректування раніш створених норм та перебудова старих регулюючих органів неможлива. це показав багаторічний досвід. На це вказують і закордонні експерти.

Нове законодавство і створення нових органів має проходити під контролем закордонних та українських фахівців і мати необхідний мінімум норм та людей. Кількість та тривалість перевірок мають бути обмеженими.

Виплати українських громадян чиновникам особисто у кишеню часто переважають виплати в бюджет. Перезавантаження контролерів збереже для економіки мільярди гривень, значно зменшить корупцію, бо відпаде її предмет.

6. Захист власності.

Закон повинен захистити будь-яку власність, яка відкрито набута 3 чи більше років тому. Відкритий реєстр власності має дати можливість кожному подивитись, кому належить об’єкт власності, яка його історія, обтяження та ін.

Обурливий голос питає – так що, все, що загарбали «олігархи», «сім’я» та інші негідники, все їм залишиться?

Відповідь проста – процес переділу власності, якщо він буде йти чесно та у правовий спосіб, може тягнутись роками і зачепити будь-кого.

формалізація і захист набутої власності не відміняє карної відповідальності за злочини в процесі її набуття

В олігархів більше ресурсів захистити свою власність, ніж у представників малого чи середнього бізнесу. Якщо ми хочемо сталого розвитку, треба припинити процес переділу.

Цей процес захоплюючий, на відміну від нудного розвитку економіки, але результат зазвичай, негативний.

І, головне, формалізація і захист набутої власності не відміняє карної відповідальності за злочини в процесі її набуття. Але карні злочини треба доводити у суді, це складніше, ніж забрати власність з політичних мотивів.

7. Тарифи на енергетичні ресурси мають бути зменшені для економіки.

Це може потребувати їх збільшення для населення. Сьогодні на експорт електрика йде майже в 2 рази дешевша, ніж для української промисловості.

Потрібен ринок з однаковим ціноутворенням для всіх споживачів електрики, газу, тепла, води та т.ін. Це збільшить необхідність допомоги бідному населенню, але зменшить дотації енергетичним монополіям, що ростуть з кожним роком та є джерелом корупції.

8. Розділення держмонополій з поступової приватизацією відокремлених частин.

Держмонополії сьогодні – центр розпусти, відкатів та хабарництва. Об’єднання під одним менеджментом різних видів бізнесу сьогодні рідко зустрічається у світі, суперечить вимогам європейського співтовариства.

Наприклад, Нафтогаз одночасно веде розвідку та видобування газу та нафти, транспортування, розподіл та продаж кінцевому споживачу. Це само по собі суперечить 3-му енергопакету ЄС. Але в Нафтогазу ще є ремонтні служби, виготовлення обладнання, приборів обліку та ін. Це все різні види бізнесу мають бути відокремлені.

Те саме й з Укрзалізницею. Шляхове господарство, вантажні та пасажирські перевезення, функціонування вокзалів, продаж квитків, вагоноремонтні заводи, громадське харчування, прання білизни та багато інших видів діяльності мають бути виділені та приватизовані окремо.

Кожний з цих видів діяльності (можливо, окрім шляхового господарства) може виконуватись приватними фірмами на конкурсній основі. Об’єднання їх всіх в одному суб’єкті створює ситуацію непідконтрольності, викликає велику корупцію, що розповсюджується на всю іншу економіку.

9. Зменшення мит на більшість товарів, затвердження нормативів часу проходження товарів на митниці як головний показник її роботи.

Сьогодні робота митниці – один з головних факторів стримування експорту, іноземних інвестицій. Проходження митниці – складна і затратна процедура, а на розмір контрабанди це не впливає, бо головні контрабандисти роблять свою роботи по погодженню з митницею.

10. Розпустити підрозділи економічної безпеки МВС і податкової міліції.

Митниця та податкова не повинні вести оперативну діяльність, для цього є звичайна міліція і робити це вона може на загальних підставах після порушення кримінальної справи, а не з власної ініціативи.

Очікувані результати.

Наведені дії – ще не реформи, а можливість збалансувати економіку без надзвичайних заходів і підготуватися до реформ.

Бо підготовка податкової, пенсійної, освітньої, соціальної, медичної ті інших реформ потребує часу, обговорення, залучення фахівців. А певні кроки треба робити відразу.

Ці кроки на першому етапі можуть призвести до втрати роботи, зменшення доходів певної кількості населення – пенсіонерів, пільговиків, бюджетників, працівників державних підприємств.

Але ці ж самі кроки на протязі 3-4 місяців дадуть перший ефект у вигляді збільшення виробництва, зарплат, зайнятості у приватному секторі. Треба лише досягти соціального миру на цей період. Бо в подальшому зиск від таких заходів відчує абсолютна більшість населення.

Завдання нової влади – проявити особисту чесність, не намагатись скористуватись набутими привілеями влади, відмовитись від них і розпродати максимум з того, що може бути розпродане – резиденції, транспорт, будинки, місця відпочинку.

Завдання влади пояснити, що обмеження потрібні для росту економіки та суспільного багатства, вони дають перспективи нашим дітям та онукам, а кінцевому рахунку, всім.

Далі, такі економічні зміни певне викличуть схвалення міжнародних інституцій, що може привести до повернення кредитування з боку МВФ, експерти якої вимагали саме таких реформ. Це спростить виконання першочергових заходів.

Це єдиний вихід щоб зміна влади призвела до нової якості.

******

Важлива складова бюджету інтернет-видання TEXTY.org.ua- пожертви читачів

Фінансова підтримка кожного з вас дуже важлива для нас. Звертаємося з проханням здійснити пожертву на підтримку ТЕКСТІВ.

Якщо ви здійснили пожертву, повідомте будь ласка нам на адресу texty.org.ua (равлик) gmail.com Це потрібно для того, аби ми могли відзвітувати вам, куди витратили зібрані кошти

Як можна перерахувати кошти:

EugeneLakinsky(НА)gmail(КРАПКА)com - наш рахунок на ПейПел;

096 551 68 93 - гроші на рахунок можна слати і на телефон - це Київстар. У Київстару з'явилася можливість перевести гроші з телефону на кредитну картку. Телефон тільки для збору пожертв, зв'язатися з нами можна по емейлу texty.org.ua @ gmail.com

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Будь ласка, повідомте нам про ваш внесок на пошту texty.org.ua()gmail.com

Оцінка статті на цей момент: +7/-1
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 17

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

Я сприймаю статтю як заклик до дискусії - і дякую авторові, що він озвучив дуже неприємні речі, про які бояться говорити. Однак, хотілося би перед подібними непопулярними кроками оцінити, чи є у нас резерви? Я переконаний, що вони є, якщо зупинити розкрадання:

- державні закупівлі (я зустрічав оцінки крадіжок мінімум 100 млрд на рік)
- контрабас у надвеликих масштабах, який кришується державою, плюс корупційний ринок повернення ПДВ
- кошти від ринку обналу (сума мені невідома, але розмова йде вочевидь про мільярди)
- кошти на ре-фінансування місцевих бюджетів
- ...

Це все не скасовує необхідність обговорення того, що написано у статті.

В матеріалі намагався проаналізувати те, що Ви назвали. Повторю.
-З бюджету 100млрд. в рік на держзакупівлі неможливо вкрасти. Там стільки немає. Можливо, в цій сумі ще держмонополії, але це не бюджет.
Окрім того, повторю - от школа, ремонт з відкатом. Виможете або не ремонтувати, або примиритися з відкатом. Чи Ви кожну школу проінспектуєте?
- Закривши контрабанду, Ви припините імпорт. Так вже було, коли мінялася влада на митниці, доки не визначали, кому заносити тепер, припинівся імпорт.
А, наприклад, безмитний та безакцизний імпорт Лівели знижував ціни на бензин у продажу. Тобто коли поборете контрабанду повністю, готуйтечь до подорожчення всього та зникнення з продажу деяких товарів. І не факт, що це збільшить масу митних платежів.
- Обнал сьогодні належить "Сім'ї" та "смотрящим". Коли їх не буде, обналувати буде кожний охочий. При сьогоднішних податках Ви від обнала нікуда не дінетесь.
- Не зрозумів, Ви пропонуєте не давати місцевим бюджетам трансерів? Тоді соціал, медицина та освіта залишаться без коштів автоматично.
Щоб зробити все, що Ви пропонуєте, потрібні реформи, які починаються із зменьшення податків, соціальних платежів та мит. Разом з ними підуть контрабанда та обнал. А разом із дезіетеграцією держмонополій - корупція на держзакупівлях. А не навпаки.
Мова йде саме про перехідний період, коли доходи бюджету реально зменьшаться, а ефект реформ себе ще не проявить. Це може бути не 1 місяць.

По першому пункту - йдеться не про бюджет, а про розкрадання через механізми держзакупівель (через підприємства з >50% держави). Власне бюджетні закупівлі - це сльози у порівнянні з вказаним ринком.

Імпорт на деякий час припиниться, напевно. Але ж колись треба запроваджувати прозорі і зрозумілі правила роботи митниць?

Щодо місцевих бюджетів - йдеться про розкрадання в центрі під час такого фінансування

Перепрошую, саме про це й мова.
Завеликі витрати держмонополій покриваються здебільшого не бюджетом. а споживачами їх послуг, низькою якістю та завеликими тарифами. Тобто, отримувачи соціалу, медицина, освіта тут нічого не отримають.
А боротьба з цими тендерами - розукрупнення та приватизація, інакше Ви корупцію в цих монстрах не переможете.
Так і з митницею. Не буде в перший момент додаткового грошового потоку та матеріальних покращень, якщо хтось чекає.

Чомусь автор не згадав про ідею краудфандінгу. Майдан довів дієвість цієї системи фінансування.
Якщо кожна стаття видаків бюджету має свій поточний рахунок, то необхідно всі ці рахунки зробити відкритими і надати можливість громадянам проводити іх моніторинг у реальному часі.
Наприклад, якщо я бачу, що не вистачає коштів на ремонт доріг у моєму місті/районі або на закупівлю карети швидкої допомоги, то я залюбки додам своїх грошей.
При тому, що кожен громадянин має свої бажання та потреби, бюджет фінансуватиметься достатньо рівномірно. До цього можна додати систему бонусів для громадян, які дають більше коштів. Таким бонусом зокрема може бути зменшення податкової ставки на наступний рік.
Потрібно також надати можливість іноземним громадянам поповювати бюджет із правом користування послугами інституцій, в які вкладено кошти. Як приклад- освіта, медичні заклади, туристичні об’єкти та ін.
Як підсумок- ідей багато, вони лежать на поверхні. Вважаю, що у 21ст. неможливо ефективно працювати фінансовими інстументами 19-20 століть.

Цей коментар вилучено автором.

Цей коментар вилучено автором.

На мою думку - найголовніше і найперше завдання нового революційного уряду - провести правничу реформу з питань права власності. В Україні є власність різних типів - комунальна, державна, ще бог зна яка. Нема лише чітко прописаної приватної власності на будь-що. Це - найголовніше. Я поверхнево цікавилася цим питанням - за часів Радянського Союзу спеціально було створено хаос в питаннях власності, тому що це основний інстинкт який змушує людину рухатися - бо моє. Я думаю, в Україні написана не одна диссертація на цю тему, є певні напрацювання. Після впровадження чіткого законодавства про власність, однозначного і незворотного, з процедурою запровадження - очевидно, що інвестори з-за кордону знайдуться швидко. Люба людина хоче почуватися захищеною, зокрема в своїх правах власності. Невизначена ситуація з правом власності породжує страхітливі історії нашого економічного існування. Рейдерство, бандитські захоплення будинків, фірм - жахлива смерть працівників у Харкові - наслідок боротьби за фірму. Зокрема про пенсіонерів . Треба памятати, що в Україні 14 мільйонів людей отримує пенсії - і це ОДИН, саме так лише один засіб для існування для цілих сімей - де діти не можуть знайти роботу, а батьки отримують пенсію. Ми всі бідні, бідні аж сині. Ми маємо не відбирати останнє, а дати можливість заробити на життя мільйонам безробітних.

Так, гарна розумна стаття. Лише не революційна. В Україні, НМД, сьогодні немає революції, є протест Громадян. Народ готується святкувати 23.02, 8.03.... Хоча для реалізації запропонованого Володимиром революції і не потрібно.

Якщо опозиція не має плану, ми САМІ його створимо!
Маніфест Українскої Революції - Народний план розбудови Української Держави - https://www.facebook.com/ManifestUkrayinskoyiRevolyuciyi

1.Встановити податок на землю і нерухомість в залежності від ринкової вартості об"єктів.
це дасть змогу
1)ВЖЕ оподатковувати чиновників,які збагатились на хабарях
не сплачуючи ніяких податків, поки в судовому порядку можна буде вирішити, наскільки
ця власність здобута законним шляхом.
2) включити в економічну діяльність об"єкти, які "заморожені" в очікуванні росту цін.
2. Ліквідувати податок на прибуток.
Він стимулює
1) неефективне господарювання
2) фальшиве накручування витрат
3) великі затрати на контролюючі органи
4) корупцію
натомість ввести податок на продаж
він сприятиме тому, що більше податків платитимуть заможні громадяни
зменшить кількість посередників
3. Для безробітних, які отримують допомогу, ввести обов"язкові громадські роботи - там багато зловживань.

1. Це вірно, але таких податок встановлений. Але не діє. Не можуть ані реєстру власників створити, ані податку порахувати. Тому це треба робити, але швидко не вийде.
2. Податок на прибуток дав 80млрд.гр у 2012р. Разом з ліківідацією треба видатки на таку суму прибрати?
3. Так. Але всі виплати на безробітних - це десь 5млрд.гр. Ця сума не вирішує нічого.

1.Податок трохи не такий. Він залежить від площі об"єктів, а не від ринкової вартості. Зараз податок за 10 соток в межех обласного центру станоить біля 6 грн, що більше банківських комісійних за платіж. В період 2005-2008 року під час спекулятивного росту вартості ділянок під забудову, багато чиновників і наближених набали ділянок, значна частина яких на сьогодні не забудовується - чекають нового росту цін. Податок маж бути таким, що було невигідно тримати землю без використання. Для будівель встановлено межі площ, при яких податок не стягується - це дозволяє маніпулювати, щоб не платити податок. Платити повинні всі. Реєстр не можуть створити, бо влада просто не хоче. При бажанні це можна зробити швидше, ніж приватизацію монополій типу "Нафтогаз" чи "Укрзалізниця".
2. Податок на прибуток замінити на податок на продаж. Це також зменшить витрати на адміністрування
податку.
3.Сума звичайно невелика, але затрат на впровадження майже не потребує. А робити все одно треба буде. (В Європі вже утворився паразитичний клас отримувачів допомоги по безробіттю, які просто не бажають працювати офіційно, а займаються тіньовим бізнесом чи навіть криміналом).

Невеличка ремарка: ПДВ у нас викручене хто-зна як. А треба - правильно. А саме ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ!!! Що тут не зрозумілого?? Якщо я "накручую" 10% до вартості - податок один, якщо 30% - то інший. Якщо податок з продажу - будуть намагання приховати обєми продажу.
Для реалізації цього всього необхідно: всі звітні документи подаються в електронному вигляді. В документі видно у кого куплено, скільки та за якою ціною. І видно за якою продано.

Ай эм сорри, я что-то пропустила: а не одной ли из главных проблем нашего государства является тот факт, что от 40 до 60 % населения получают "теневые" зарплаты? а вы говорите, что часть учителей и врачей надо уволить?

Теневые зарплаты - это результат завышенных отчислений в ПФ. Т.е. это - одно из следствий наших проблем, а не сама проблема :(

Якийсь не дуже правильний розгляд питань в статті. Виглядає ніби в нового уряду має бути ціль "показати чесність" звівши баланс в нуль, а тоді "реформувати" (в якому напрямку?). Так можна затягувати пасок поки в лямку не упреться (хоча швидше цей уряд звалять популісти чи держпереворотом).
1. Чесний уряд повинен спочатку чесно визнати, що держава - банкрот і взяти стабілізаційний кредит в МВФ на 10-15 ярдів (янкі обіцяють що уряду реформаторів вони його точно швидко дадуть). Але ще до приходу до влади має бути склад уряду і програма діяльності (реформ). Тільки під це реально залучити гроші. Прагнути повного забезпечення держвитрат лише внутрішніми ресурсами не є основною ціллю в перехідний період. Грузія, наприклад, з 2004 року мала кілька сильно дефіцитних бюджети (офіційно, бо до того він сильно недовиконувався по надходженням через корупцію) і нічо - завдяки реформам економіка росте, зовнішні кредитори охоче дають гроші, вони ефективно витрачаються на пріоритетні для країни напрямки, всі довольні.
2. Потрібно відразу міняти філософію держбюджету. Зараз основна мета - видерти всіма правдами і неправдами з країни побільше бабла, а далі максимально непрозоро "освоїти" (з цього року і "захищені" статті починають по безпредєлу різати, водночас "пиляти" "рука не підніметься" менше ніж торік). Необхідно, щоб в новому уряді були люди, які не мають "коритної" ментальності й усвідомлюють, що бюджетні гроші - це ресурс для забезпечення виконання певних завдань держави, тобто потрібно явно розставити пріоритети по цілям, які принесуть користь всьому суспільству, бажано з прицілом на перспективу, а не лише для сіюмінутної популярності. Тобто в перші рік-півтора в межах реальних надходжень (включно з траншами кредитів) шукати баланс між витратами на першочергові реформи + мінімальна соціалка (зарплатна-пенсійна та підтримка суспільної інфраструтрури), а хотілки\свистілки\перділки йдуть лісом.
3. Коли ви наводите якісь показники економіки, то весь час потрібно пам'ятати, що номінальний ВВП це десь половина (плюс мінус) реального. Вивід з тіні в не суто репресивний спосіб (лише такий зараз можливий) потребує повернення довіри бізнесу до держави. Саме це має стати головним економічним критерієм успішності урядування в перші роки реформ. З чисто фінансового боку для більшості галузей повне "забілення" діяльності з одночасним скороченням на порядок "корупційного податку" навряд підніме податкове навантаження. Зараз податківці, митники, вже не кажучи про убези іт.п. шарашки по оборотам і виду діяльності можуть досить реально порахувати скільки з вас можна "зняти" і ці податі ростуть і змушують тінізуватись більше. Зростаючий пресинг і ризики віджиму бізнесу демотивують до діяльності, інвестицій, прибутки конвертуються в подушку чорного налу - вилучаються з господарської діяльності. Для підприємців не так принципово буде 19% ставка податку чи 16% (обидві посильні), як прогнозованість цих відрахувань (при повністю легальній діяльності), а то всі ходять під перспективою наїзду податківців чи кримінального переслідування (хз скільки неочікувано доведеться "заносити" ментам\прокурорам\ суддям тощо). Вже не кажучи що спростивши облік і провівши інші дерегуляції (ці реформи реально за рік-два провести) можна значно зменшити операційні витрати (бо скоротиться чисельність всіх цих армій бухгалтерів, юристів, декларантів і т.д., а з боку держави - чиновників) - "наліцо" зростання бази оподаткування + скорочення витрат на держапарат. Єдиний момент, який неминуче потрібно скоригувати - це зарплатний податок: "чесний уряд" повинен чесно сказати що нинішня система "не катіт" (пенс.фонд так і так сильно субсидується із загального бюджету) і скасували соц.внесок взагалі (в Грузії це зробили не одразу і в перші роки реформи збільшили інші податки щоб компенсувати зменшення сумарних наджоджень, а потім за рахунок зростання економіки знизили податки до норми). Єдине що зміниться при роботі "набіло" - зростуть ціни на імпортні товари, але ж ми хочемо розвивати внутрішнє виробництво, існт іт? (В першу чергу, нмд, необхідно реанімувати нафтопереробку, як завгодно -- націоналізацією + державні інвестиції чи реприватизація з жорсткими інвест.зобов'язаннями). Але для того щоб легально працюючий бізнес був конкурентним потрібні чіткі, прості, однакові для всіх правила економічної гри і жорстке викорінення бажання їх порушувати.
Тому на запитання з чого починати міняти державу відповісти дуже просто: з основ, з базових функцій держави - суд, поліція, армія (останнє при відсутності загрози війни не пріоритетно). Це значить - стовідсоткова чистка судів, прокуратури, міліції, митниці, можливо часткове (начальство плюс) податкової, набор нових кадрів, створення антикорупціного бюро, ліквідація багатьох держорганів з контролюючими фунціями, реформа сбу (про них чомусь мало згадують, а це теж кровососи). Під час розпуску міліцій просто необхідно створити "народні самооборони" на місцях - для охорони порядку і запобігання ментовському заколоту і просто бандитизму уголовніків та колишніх мусорів. Революційна необхідність - легалізація володіння та носіння вогнепальної зброї для всіх (крім колишніх силовиків). Щодо "бувших" (в.т.ч. чиновників) - публічні люстраційні списки, заборона держслужби (для силовиків - і роботи в охоронних структурах) для рядових строком на 5 років, для начальства - 10 років, для засуджених в подальшому за службові злочини - пожиттєво.
Радикальна демократизація з виборністю керівних посад у виконавчій владі, суддів може бути, але першочерговим є розчистка
"авгієвих стаєн". Також реформа держ. устрою, децентралізація, розширення прав місцевих громад, нормальна бюджетна політика (скажімо місц. бюджети, які залишаються на місцях і формуються з податку на доходи фіз.осіб + податку на власність + збори за оренду земель та іншої комунального власності) - ці речі дуже потрібні, але не самі першочергові і потребують прийняття конституції (яка до речі повинна затверджуватись референдумом, про відсутність чого дотепер сором'язливо забувають згадувати сучасні політикани в своїх політичних махінаціях). А от механізми місцевих та національних референдумів треба всіляко спрощувати і поширювати практику (корисно і владі для легітимізації і народу для втягнення в участь в громадське\політичне життя, виховання громадянської відповідальності). Прозорість, особливо фінансова, діяльності держави - це те що потрібно поступово, але з перших днів рішуче впроваджувати.
Після успішних реформ в царині "справедливості" не будуть виникати такі питання "шо робити з контрабасом" - кілька посадок на 7-10 років за хабарі чи вимагання швидко знеохотять намагатись бути "рівнішим за інших". Але лише за умови, що риба перестане "гнити з голови" і в чиновників зникне вимушена необхідність "здавати план в общак". З нормально працюючими поліцією, прокуратурою та судами чиновник (наприклад митник) боятиметься щось не по закону пукнути, а громадянин (наприклад імпортер) теж розумітиме, що варіант "зараз з хабарем, а якщо шо - відкупитись" сумарно вигідніше - не проходить, є лише варіант: якщо зловлять - "сядєм усє". До речі нульові мита - не вирішення проблеми з митницею, зараз майже весь обсяг імпорту по позиціям де ПДВ в рази більше за мито, камєнь прєткновєнія - митна вартість є і буде, тільки зараз її митниця внаглую диктує, безбожно завищуючи в рази і таким чином примушуючи "домовлятись" (а має бути автоматом по інвойсу, контроль лише за кричущими заниженнями порівняно з поточними ринковими цінами, а не говнобазою митниці потрібен, що елементарно).
Ну про питання забезпечення функціонування інституту приватної власності багато писалось - реєстри нерухомого майна, прозорість бенефеціарів та управлінської структури підприємств, скасування норм, які перешкоджають реалізації прав власників чи безпідставно суттєво обмежують їх державою і теде.
4. Взагалі важко очікувати якогось годного плану, якщо розглядати діяльність уряду ізольовано - як держоргану в межах існуючих повноважень, тобто президентської обслуги. Треба говорити про владу в цілому, наприклад, реформатори, яких підтримує відповідними законами парламент і президент та яким довіряє народ. Без реальних можливостей проводити комплексні радикальні перетворення спроби одиничних реформ бюрократично-олігархічна система з'їсть і не поморщиться.
Мета реформ - не збільшувати чи знижувати доходи\витрати держбюджету як самоціль, а за допомогою впровадження нових правил змінювати відносини в суспільстві, так щоб кожна людина могла все більше відчувати себе хазяїном в своєму будинку, дворі, вулиці, районі\селі, місті, країні. Люди повинні все більше розуміти, що від їх власних дій залежать зміни в їх житті, і все менше очікувати, що ці зміни забезпечувати хтось "зверху". Тільки так можна розірвати порочні качелі в політиці між патерналістичним полулізмом та насадженням відносин тюремного типу.