Дороги, Янукович і Кабмін. Точки початку і завершення будівництва доріг проконтролювати не можливо. А 100 метрів це 1 мільйон
Віктор Янукович оголосив, що проблемою №1 в країні є дороги. Традиційно хочеться згадати проблему №2, але ми зараз саме про дороги. Невеличке дослідження ТЕКСТІВ виявило, що проконтролювати скільки кілометрів доріг збудовано на ґрунті, а не на папері в Україні майже неможливо.
З офіційними документами розбиралися: Наталка Васютин, Орест Зог, інфографіка Дмитро Мокрий-Вороновський
Їдучи до тещі я завжди дивувася знаку, встановленому після ремонту дороги, він показував 8 кілометрів до села. На старій дорозі стояв знак із позначкою «6 км», що відповідало спідометру. Зрозуміло: 2 км приписали не випадково, але не вірилося, що так легко можна дурити державу.
Коли ТЕКСТИ спробували намалювати, які саме дороги минулого року були відремонтовані чи збудовані ми усвідомили: таку інфографіку зробити неможливо.
Так само неможливо порахувати вартість побудови чи ремонту кілометра конкретної української дороги, принаймні опираючись на документи, які знаходяться у вільному доступі. Вони так хитро побудовані, що розібратися де ж починається нова дорога і де закінчується зрозуміти вкрай важко. Ми не досліджувати тему відкатів і недотримання технології при будівництві, про це написано немало. Ми хотіли наглядно показати скільки і куди пішло грошей.
Є Розпорядження Кабінету міністрів від 25.07.2012 року № 607 «Про внесення змін у додаток до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2012 р. № 92». Фактично цей документ перераховує усі витрати на будівництво доріг в Україні, як місцевого, так і державного значення. Більше того, там зазначаються точки початку та точки закінчення будівництва. Здавалося б, усе просто. Ми потирали руки від захвату: «Нарешті! Зараз буде шикарна інфографіка!». Наївні.
Коли намагалися порахувати скільки кілометрів дороги мають побудувати з точки А до точки Б, то без супровідної документації на цю конкретну ділянку дороги - це зробити неможливо.
Наприклад, будівництво транспортної розв'язки на перетині об'їзної автомобільної дороги м. Сімферополя, автомобільна дорога Сімферополь - Євпаторія - Мирне - Дубки, км 7 + 300 (що означає 7 км і 300 м.) з автомобільною дорогою Сімферополь - Миколаївка, км 6 + 837. На це будівництво витратили понад 11,5 млн. гривень. Точки будівництва вказані, але протяжність цієї розв’язки, скільки кілометрів асфальту і які супровідні до неї будуються комунікації – не вказані.
Або ще один приклад – не з такою складною структурою як розв’язка. Будівництво автомобільної дороги від вул. Генерала Наумова (житловий масив Новобіличі, м. Київ) до житлового масиву Романівка (м. Ірпінь), що суміщаються з автомобільною дорогою загального користування Р-30. Під'їзд до м. Ірпеня. На цю дорогу витратили понад 12 млн., але її протяжність, знову ж таки, з цього документу не зрозуміла. Навіть, якщо користуватися топографічною картою, без проекту дороги не обійтись, бо навряд чи вона буде прямою лінією від точки А до точки Б.
Ну, й звісно, кожна дорога має різну кількість смуг – де 2, а де й 8, від чого об’єктивно залежить її вартість. Також дороги різняться міцністю покриття – бетонні плити під асфальтом чи просто гравійна насипка тощо.
Можна було б скористатися тендерною документацією, яке теж є у вільному доступі, але, знову ж таки, не уся. В тендерній документації кількість смуг є, а от протяжність, знову ж таки, доводиться в багатьох випадках рахувати «на око».
Ще нюанс. GPS-ом Мінстранс при проведенні дорожніх робіт не користуються, тому що немає достатньо вірної кадастрової карти, як в земельному кадастрі. А Гугл-меп чи чимось іншим вони не можуть користуватися, тому що ці інструменти не є офіційним документом.
До того ж, вони не можуть й географічними координатами користуватися, тому що єдині «офіційно затверджені» карти ще радянські, а в них внесені спеціальні географічні похибки на випадок війни, а переліку похибок ніхто не може знайти. Байку про неможливість точно позначати точки будівництва нам розповів один із екс-чиновників міністерства.
Раз неможливо намалювати на карті відремонтовані і збудовані дороги, значить неможливо перевірити скільки кілометрів дороги зробили на грунті, а не на папері. Тобто можна, але це потребує чималих зусиль. Потрібно сідати на автомобіль, виїжджати із точки, де починається відлік кілометражу певної дороги і по спідометру засікати чи співпадає кілометраж із вказаним на папері. В якості журналістського експеремента одну дорогу перевірити можна, але системно дослідити, як витрачаються гроші на будівництво і ремонт доріг практично не можливо.
Йдеться про мільйони гривень, адже за даними Державного агентства автомобільних доріг України в сереньому кілометр будівництва і ремонту доріг у першому півріччі обійшовся Бюджету понад 10 млн грн., тобто 100 метрів дороги це в середньому це 1 мільйон гривень.
Щоб зменшити розкрадання у фантастичних масштабах достатньо лише у постанові Кабміну вказувати GPS-координати будівництва чи ремонту дороги. А ще краще писати план будівництва доріг у Бюджеті і теж з координатами. Чи знає про це Віктор Янукович?