Як тепер купувати/продавати власність? Гід по нових правилах реєстрації нерухомості (ІНФОГРАФІКА)

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 151639 Перегляди
  • 1 Коментарі
  • 19/02/2013Дата публікації

З 1 січня 2013 року запроваджена нова процедура реєстрації на нерухомість. Відтепер власність реєструє новостворена Державна реєстраційна служба або нотаріуси в новому єдиному Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Проте не усі положення передбачені законом діють на практиці. ТЕКСТИ вивчали, як тепер купити/продати свою нерухомість.

У нових правилах розбиралася: Антоніна Бажан, графіка: Надя Кельм

Для того щоб збільшити картинку клікайте по ній

Крок1 – спільний для усіх випадків

Збираєте пакет документів:

• копія документу, що посвідчує особу заявника (паспорт тощо);

• копія ідентифікаційного коду

• документ, що підтверджує виникнення, перехід або припинення права власності на квартиру (повний перелік у ст.19 Закону N 1952-IV)

Як зареєструвати право власності на квартиру, яка купується/продається на вторинному ринку?

Варіант 1

Реєстрація в Державній реєстраційній службі

Крок 2

Ідете до місцевого відділення Державної реєстраційної служби і пишете заяву про занесення до нового Державного реєстру прав відомостей про своє право власності на квартиру, будинок, приміщення земельну ділянку.

Крок 3

• Платите і отримуєте квитанції про сплату послуг із надання витягу з Державного реєстру прав та державного мита

Чекаєте

Держреєстратор перевіряє ваше право власності в реєстрах, котрі існували до 1.01.2013. (БТІ, Держземагентство), а також запитує подібну інформацію з інших органів, які проводили реєстрацію права власності в попередні роки (ч.8-1 ст.9 Закону N 1952-IV)*.

*Наразі перевірити наявність попередньої реєстрації можна лише у Електронному реєстрі прав власності на нерухомість, який вели всі БТІ. Доступу до паперових реєстрів БТІ відсутній з технічних причин. Державна реєстраційна служба готує проект закону, який надасть держреєстраторам і нотаріусам технічну можливість отримувати інформацію із паперових реєстрів.

Крок 4

Разом із продавцем звертаєтеся до нотаріуса, який на підставі зокрема правовстановлюючих документів продавця на відчужувану нерухомість реєструє договір купівлі-продажу.

Крок 5

Покупець із зареєстрованим договором купівлі-продажу звертається до місцевого органу Державної реєстраційної служби для реєстрації свого права власності на придбаний ним об’єкт нерухомості.

Крок 6

Забираєте у державного реєстратора (чиновник Державного реєстру ) витяг із Державного реєстру речових прав, що є правовстановлюючим документом на нерухомість.

Якщо предметом договору купівлі-продажу є будинок та земельна ділянка, на якій він розташований, і покупцем обох об’єктів є одна й та сама особа, для реєстрації прав власності і на будинок, і на земельну ділянку подається одна заява.

Також за бажанням громадянина зареєструвати право власності до і після укладання договору купівлі-продажу можна через нотаріуса при укладанні договору купівлі-продажу. Дивись Варіант 2

Варіант 2

Реєстрація права власності на нерухомість у нотаріуса під час укладання договору купівлі-продажу

Слід зазначити, що на практиці нотаріуси поки що не розпочали масово реєструвати право власності на нерухомість в Державному реєстрі речових прав через технічні складності та недосконалість нової законодавчої бази. Більшість нотаріусів під час посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомості поки що віддають перевагу реєстрації прав власності на неї через Державну реєстраційну службу (див. Варіант 1)

Крок 2

• Звертаєтеся до нотаріуса з проханням зареєструвати вашу нерухомість у Державному реєстрі речових прав і зареєструвати перехід власності у разі продажу.

Крок 3

• Платите і отримуєте квитанції про сплату послуг із надання витягу з Державного реєстру прав та державного мита

Нотаріус:

1. Перевіряє ваше право власності в реєстрах, котрі існували до 1.01.2013. (БТІ, Держземагентство), а також запитує подібну інформацію з інших органів, які проводили реєстрацію права власності в попередні роки (ч.8-1 ст.9 Закону N 1952-IV), а потім заносить дані про право власності на об’єкт до Державного реєстру речових прав*.

*Наразі перевірити наявність попередньої реєстрації можна лише у Електронному реєстрі прав власності на нерухомість, який вели всі БТІ. Доступу до паперових реєстрів БТІ відсутній з технічних причин. Державна реєстраційна служба готує проект закону, який би дав держреєстраторам і нотаріусам технічну можливість отримувати інформацію із паперових реєстрів.

2. Посвідчує договір купівлі-продажу, і на його підставі реєструє у Державному реєстрі речових прав право власності покупця, що виникло внаслідок цього правочину.

Крок 4

Забираєте у нотаріуса витяг із Державного реєстру речових прав, що є правовстановлюючим документом на нерухомість.

Якщо предметом договору купівлі-продажу є будинок та земельна ділянка, на якій він розташований, і покупцем обох об’єктів є одна й та сама особа, для реєстрації прав власності і на будинок, і на земельну ділянку подається одна заява.

Також зареєструвати право власності до і після укладання договору купівлі продажу за бажанням громадянина можна в Державній реєстраційній службі. (Див. Варіант 1)

Як перенести відомості про своє право власності на нерухомість (квартиру, будівлю, земельну ділянку) до нового Державного реєстру речових прав, якщо ви не збираєтеся її продавати, дарувати тощо? Чи це потрібно?

Це бажано зробити з огляду на те, що реєстри прав власності БТІ та Держземагентства з 2013 року втратили свою чинність. Проте слід зауважити, що ця процедура не обов’язкова, якщо ви не збираєтеся відчужувати свою нерухомість, адже держава визнає всі права власності, які були раніше зареєстровані в законному порядку.

Для перенесення відомостей про право власності до нового Реєстру речових прав слід звертатися із заявою до місцевих органів Державної реєстраційної служби. Після перевірки відомостей в старих реєстрах* і занесення відомостей до нового Державного реєстру речових прав на нерухомість, державний реєстратор видає власнику витяг з реєстру, який є правовстановлюючим документом на об’єкт нерухомості.

*Наразі перевірити наявність попередньої реєстрації можна лише у Електронному реєстрі прав власності на нерухомість, який вели всі БТІ. Доступу до паперових реєстрів БТІ відсутній з технічних причин. Державна реєстраційна служба готує проект закону, який надасть держреєстраторам і нотаріусам технічну можливість отримувати інформацію із паперових реєстрів.

Як зареєструвати право власності на земельну ділянку, яку ви щойно приватизували із земель державної або комунальної власності?

Крок 2

Виготовляєте землевпорядну документацію на ділянку, що приватизується. Отримуєте рішення органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у вашу власність.

Крок 3

З цими документами звертаєтеся до місцевих органів Держземагентства для її реєстрації як об’єкту нерухомості у Державному земельному кадастрі.

Крок 4

З документом котрі свідчать про реєстрацію у Державному земельному кадастрі звертаєтеся до місцевих органів Державної реєстраційної служби для реєстрації права власності на приватизовану ділянку.

Крок 5

Забираєте у державного реєстратора (чиновник Державного реєстру ) свідоцтво про право власності, що є правовстановлюючим документом на нерухомість.

Цей шлях можна пройти самостійно або ж через місцеві органи Держземагентства, які реєстрували ділянку в Державному земельному кадастрі. Тоді свідоцтво про право власності на ділянку треба отримувати у кадастрового реєстратора (працівника Держземагентства), який безпосередньо заносив дані про ділянку до державного земельного кадастру.

Як зареєструвати право власності на новозбудований або реконструйований приватний житловий будинок (дачний тощо)?

Крок 2

Виготовляєте технічний паспорт будинку, документи, що засвідчують відповідність будинку будівельним нормам тощо, підтверджують присвоєння будинку адреси

Крок 3

Берете правовстановлюючий документ на земельну ділянку (державний акт тощо), на якій розташована будівля, та витяг з Державного земельного кадастру, якщо на правовстановлюючому документі на ділянку не зазначено кадастрового номеру.

Якщо відомості про земельну ділянку, на якій розташовано будинок, не занесені до Державного земельного кадастру, або ж не зареєстровано право власності на неї, перед реєстрацією права власності на новозбудований об’єкт слід виготовити землевпорядну документацію на ділянку та зареєструвати її як об’єкт нерухомості у Земельному кадастрі.

Крок 4

Звертаєтеся до місцевих органів Державної реєстраційної служби для реєстрації права власності на земельну ділянку та нову будівлю.

Крок 5

Забираєте у державного реєстратора свідоцтво про право власності, що є правовстановлюючим документом на нерухомість.

Як зареєструвати право власності на самочинно побудовані об'єкти нерухомого майна (приватні, дачні будинки тощо)?

Крок 2

Виготовляєте технічний паспорт, документ про прийняття будинку в експлуатацію, відповідність будівельним нормам.

Крок 3

За наявності берете правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташовано об’єкт, та витяг з Державного земельного кадастру, якщо на правовстановлюючому документі не вказано кадастровий номер.

Якщо відомості про земельну ділянку, на якій розташовано будинок, не занесені до Державного земельного кадастру, або ж не зареєстровано право власності на неї, перед реєстрацією права власності на самочинно побудований об’єкт слід виготовити землевпорядну документацію на ділянку та зареєструвати її як об’єкт нерухомості у Земельному кадастрі.

Крок 4

Звертаєтеся до місцевих органів Державної реєстраційної служби для реєстрації права власності нову будівлю, а у разі необхідності на земельну ділянку (на підставі документів, що підтверджують виникнення права власності на неї).

Крок5

Забираєте у державного реєстратора свідоцтво про право власності, що є правовстановлюючим документом на нерухомість.

Як зареєструвати право власності на квартиру, придбану на первинному ринку?

Крок 2

Звертаєтеся до місцевих органів Державної реєстраційної служби із документами, що підтверджують набуття у власність закріпленого за інвестором об’єкта інвестування.

Крок 3

• Платите і отримуєте квитанції про сплату послуг із надання витягу з Державного реєстру прав та державного мита

Чекаєте

Державний реєстратор розглядає документи і реєструє ваше право власності у Державному реєстрі речових прав

Крок 4

Державний реєстратор видає власнику свідоцтво про право власності, що є правовстановлюючим документом на квартиру.

Як зареєструвати право власності на нерухомість, отриману у спадщину?

Нотаріус, який веде спадкову справу у визначений законом термін реєструє право власності у Державному реєстрі речових прав на підставі виданого ним свідоцтва про право на спадщину та видає витяг із реєстру, що є правовстановлюючим документом на нерухомість.

Додаткові документи для окремих випадків:

• договір купівлі продажу нерухомого майна (для реєстрації права власності під час купівлі-продажу нерухомості).

• Свідоцтво про право на спадщину (у разі реєстрації права власності на нерухомість, отриману у спадщину).

• Пакет документів, що підтверджують набуття у власність закріпленого за інвестором об’єкта інвестування (у разі реєстрації права власності на квартиру, придбану на первинному ринку).

• рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (у разі приватизації земельної ділянки).

• витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (під час купівлі-продажу, дарування земельної ділянки, реєстрації права власності на приватний або сільський будинок, коли в документі, що підтверджує виникнення, перехід, припинення права власності або інших речових прав на земельну ділянку, відсутній її кадастровий номер).

• технічний паспорт (у разі реєстрації права власності на новозбудований об’єкт, об’єкт самовільного будівництва, узаконення перепланування тощо).

• Документи, що підтверджують відповідність об’єкту будівельним нормам тощо (у разі оформлення права власності на новобудову, перебудований будинок тощо)

Проведення технічної інвентаризації (визначення площі, придатності для подальшого використання та встановлення вартості об’єкту)

Технічна інвентаризація об’єкта нерухомості, в тому чисті приватних квартир і будинків, проводиться лише перед прийняттям об’єкта в експлуатацію (після закінчення будівництва, реконструкції, капітального ремонту тощо), перед реєстрацією права власності на об’єкт незавершеного будівництва, або на об’єкт, що утворився в результаті поділу об’єкта, об’єднання кількох об’єктів, виділення частки об’єкту нерухомого майна. В інших випадках (зокрема при купівлі-продажу, даруванні тощо) технічна інвентаризація може проводитися лише за бажанням сторін правочину. (Див. Наказ Мін регіону №127)

Навіщо ці зміни?

Практики і теоретики нещадно критикують нову систему реєстрації прав власності. Теоретично вона мала зібрати усі відомості про нерухомість в одній базі, що безсумнівно є кроком вперед і навіть передумовою до процвітання країни згідно з теорією нобелівського лауреата Ернандо де Сото. Статтю про про те наскільки ця реформа відповідає поставленій меті ми готуємо.

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Будь ласка, повідомте нам про ваш внесок на пошту texty.org.ua()gmail.com

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 1

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

> "Як зареєструвати право власності на нерухомість, отриману у спадщину?"
Виділіть окремим підзаголовком, будь ласка.

> "Виготовляєте технічний паспорт, документ про прийняття будинку в експлуатацію, відповідність будівельним нормам. "
Якщо я не помиляюся, це робить БТІ. Про це не завадило б написати в кожному із відповідних пунктів.