Фінансів на «соціальні ініціативи» Януковича немає. Що він пообіцяв і звідки хоче взяти гроші (+ІНФОГРАФІКА)

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 69249 Перегляди
  • 5 Коментарі
  • 03/05/2012Дата публікації

Останні 2 роки Уряд боровся з популізмом і реформував економіку – зменшував соціальні виплати. Збільшував пенсійний вік і вимоги до стажу для нарахування пенсії, переводив на ручне керування пенсії пільговим категоріям громадян.

Автор: учасник спільноти ТЕКСТІВ Владимир

«Професіонали» пояснювали неписьменним, що грошей в бюджеті та пенсійному фонді немає, народжуваність падає, кількість пенсіонерів збільшується, треба все реформувати і менше платити, аби все не зруйнувалось. Мабуть, перед виборами щось змінилося в нашій економіці та демографії.

І ось Янукович вирішив знову виплати збільшити. Але не повернути тим, у кого забирали два минулі роки (бо ті пільги давала минула влада), а вже від себе збільшити виплати широким народним масам.

Спочатку про те що пообіцяв Президент

Його обіцянки докладно розтлумачили фахівці Міністерства соціальної політики:

1. Осучаснення пенсій, з рівня 2006 року (як вони виплачуються сьогодні) до рівня 2007 р. Влада пообіцяла, що в результаті у травні-грудні 2012 року 8 млн. 845 тис. пенсіонерів отримає додатково щомісячно у середньому 103,60 гривень.

Залишається незрозумілим, чому «осучасненням» називається перерахування на рівень 2007 р.? Останній раз пенсії осучаснювали в 2008р. по даним 2006-го.

У Міністерстві наводять дані, мовляв, у 2006 р. середня зарплата була 928.81грн, а у 2007р. – 1197.91 грн. Відповідно, і пенсії стануть більше. Але у 2011р. середня зарплата була вже 2633грн., тобто, в 2.2 рази більшою. В результаті дивних поглядів влади на «сучасність» ті, хто пішов на пенсію до 2008 р. отримують в 1.5-1.7р менше грошей, в порівнянні з тими, хто пішов пізніше (при однаковому стажі і зарплаті), і будуть отримувати її далі.

Підвищення на 103 грн. торкнеться не всіх. Адже ті пенсіонери, що мають достатній трудовий стаж, але їх пенсія менше прожиткового мінімуму (для осіб, які втратили працездатність з 1.04.2012р. цей мінімум 838гр), останній час отримували доплати до цього мінімуму. Після збільшення пенсій зменшаться чи зникнуть доплати, і грошей вони більше отримувати не будуть. Тобто, якраз найбідніші отримають менше, або не отримають зовсім нічого.

2. Для членів сімей померлих інвалідів війни (на сьогодні їх Уряд нарахував 172377 чоловік) - підвищити пенсійні виплати з травня 2012 року з 28% до 42% від прожиткового мінімуму осіб, що втратили працездатність..

3. Підвищення пенсій для учасників ВОВ.

На сьогодні за офіційними даними 276020 учасників ВОВ, що мають медалі, отримують доплату до пенсії 15% прожиткового мінімуму осіб, що втратили працездатність. Згідно з ініціативами вони будуть отримувати доплату до пенсії 20% прожиткового мінімуму.

1 млн. 031 тис. 172 особи учасника війни не мають нагород і отримують до пенсії 10% від прожиткового мінімуму. Будуть отримувати 15%.

Таким чином, 1307,2 тис. учасників війни з травня будуть отримувати на 41.5гр більше.

4. Перерахування пенсій військовослужбовцям.

За офіційними даними пенсію отримують 606.2т.колишніх військовослужбовців. Останній раз пенсію їм перераховували у 2008 р. З тих пір грошове забезпечення військових зросло і нові пенсіонери отримують більше тих, що вийшли на пенсію до 2008р. Офіційні дані такі: середня пенсія за вислугу років складає 1924,6 грн., по інвалідності 2087,3 грн., за втрату годувальника 948,8 грн.

Передбачається поетапне підвищення пенсій військовим до сучасного рівня ( як швидко – не зазначається).

5. Підвищення виплат малозабезпеченим пенсіонерам та інвалідам.

На сьогодні 236 тис. дітей з малозабезпечених сімей отримують допомогу таким чином, щоб їх доходи складали не менше 50% прожиткового мінімуму (для дітей до 6 р. цей мінімум 911гр, від 6 до 18р. – 1134гр). З 1 липня допомога збільшиться до 75% від прожиткового мінімуму.

7400 малозабезпечених пенсіонерів та інвалідів отримували допомогу до досягнення 70% прожиткового мінімуму, з 1 липня будуть отримувати до 80%.

6. Забезпечення протезами та колясками інвалідів.

За даними Міністерства, з 283 тис. інвалідів, що потребують протезів та колясок, на початок 2012 р. лише 74.1% їх мали. В результаті виконання Президентських ініціатив обіцяють, що будуть мати всі.

7. Для 30.4т.дітей із ДЦП забезпечити реабілітаційні послуги.

Для цього передбачити окремий рядок в бюджеті, у т.ч. для надання фінансування недержавним реабілітаційним центрам.

8. Підвищення допомоги родинам, які утримують психічно хворих.

Зараз таким людям, якщо вони малозабезпечені, доплачують 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (на 1.04.2012 – від 1094гр), що недостатньо. Мета – такі люди мають утримуватись вдома. Але жодних цифр і термінів в програмі немає.

9. Збільшення допомоги інвалідам ВОВ до 9 травня.

Інвалідам І групи – 44 тис. 170 осіб - з 1200 до 2200 грн., на 1000 грн.;

Інвалідам ІІ групи – 81 тис. 044 особи – з 1020 до 1920 грн., на 900 грн.;

Інвалідам ІІІ групи – 40 тис. 177 осіб – з 920 до 1720 грн., на 800 гривень.

10. Збільшення фінансуванні медичного обслуговування інвалідів-чернобильців.

Суму фінансування збільшують з 28.7млрг.гр до 50млн.гр. (Зазначених інвалідів 115тис., тобто фінансування на кожного збільшили з 250 грн. до 495грн).

11. Збільшення фінансування для отримання житла інвалідами.

На придбання житла інвалідами: чорнобильцями, ВОВ, воїнами-інтернаціоналістами, сліпими, глухими в бюджеті було закладено 105.9 млн.гр На ці гроші мали намір придбати 353 квартири (300тис.грн. на 1 квартиру). Ініціатива Президента – додатково виділити 211.8млн.грн (на придбання ще 706 квартир). Чи вистачить 1056 нових квартир на всіх інвалідів, що потребують житла, не повідомляється.

12. Осучаснення страхових виплат для шахтарів-інвалідів.

Ці виплати збільшують кожен рік на коефіцієнт зростання реальної зарплати, хоча люди отримують номінальну зарплату. З березня для 310.4т.шахтарів-інвалідів перерахували страхові виплати за останній рік на ріст номінальної зарплати (в середньому на 140гр на людину більше). Надалі планують перераховувати виплати за минулі роки.

13. Виплата 1000гр вкладникам Ощадбанку СРСР, що зареєструвались у 2008р., але не отримали своїх грошей (6 млн.громадян).

14. Перебудова роботи соціальних служб

- переведення у сімейні форми проживання 24 тис. дітей-сиріт

- створення інституту соціальних працівників, які б працювали з сім’ями, виявляли б проблеми, консультували та т.ін.

- впровадження європейських підходів до боротьби з безробіттям

Конкретних показників та сум фінансування по даному пункту не наведено.

15. Започаткування механізму здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов

Цікаво, що буде, якщо людина в 2012 р. отримає іпотечний кредит, наприклад, на 10років. Частину відсотків у 2012 р. йому компенсує держава, а після виборів програма фінансуватись не буде. І новоселу доведеться платити ринкові відсотки за кредитом, до яких він не готовий. А вибори вже пройдуть…

16. Збільшення видатків на заходи щодо створення мережі регіональних перинатальних центрів з інноваційними технологіями та сучасним обладнанням.

Всі ці заходи правильні. Сумнів викликає лише їх фінансування і ефективність.

Зміни бюджету для реалізації соціальних ініціатив.

Зміни до бюджету були подані у ВР 9 квітня, проголосовані 13 квітня, причому процедура прийняття зайняла 10 хвилин. Це вже традиція – гроші платників податків ділять без обговорення, на власний розсуд, навіть вигляду не роблять, що думка самих платників когось турбує.

Видатки бюджету збільшилися з 358 млрд.гр до 391.4 млрд.гр., тобто на 33.4 млрд.гр.

З них на соціальні ініціативи виділено 18.2млрд.гр. – трохи більше половини.

Вивчення змін викликає 2 питання

- Чому у людей спочатку забрали, а тепер віддають

- Звідки гроші.

Забирали – казали реформи. Роздають – реформи скінчились?

За останній місяць Кабмін прийняв рад постанов, що збільшували виплати інвалідам ВОВ, чорнобильцям, афганцям, дітям війни, що, тим не менше, не підіймало їх на рівень, який був гарантований законами. Адже в 2011р. Уряд отримав право встановлювати рівень підтримки цих категорій пільговиків своїми постановами.

Єдина логіка, яку можна побачити в діях Уряду – забрати те, що призначали попередники і тепер віддавати перед виборами вже від себе.

А як же реформи?

Якщо б Уряд та Президент хотіли проводити реформи, вони би не збільшував соціальні виплати, а зменшували податки та соціальні нарахування на зарплату (як спочатку і обіцяли).

Згідно з бюджетом Пенсійного фонду на 2012р., сума єдиного внеску, розподілена на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, складає 157 млрд.грн. Для цього від зарплати працюючого відраховується більше 40% (роботодавець 36.76% і більше, сам працівник 3.6%)

Якщо б зменшити нарахування ЄСВ на 4 відсоткових пункти до 36%, це б зменшило доходи ПФ на 15.7млрд.грн які б можна було б компенсувати грошами із запланованих змін до бюджету, та ще й залишилося б 2.5млрд.гр. на соціальні ініціативи.

Із зменшених 4 відсотків 2 склали б абсолютне зменшення, а ще 2 можна було б направити до накопичувального фонду, започаткувавши реальну пенсійну реформу.

Це була б і реформа зарплат, бо зменшення соціальних нарахувань – єдине, що зможе вивести зарплати з тіні.

А так, виходить, у влади немає реформ. Залишились самі реформатори.

Звідки ж гроші?

Доходи передбачено збільшити на 33.35млрд.гр, у тому числі податкові – на 22млрд.гр

Цікавий нюанс, запропоновано врахувати додаткові надходження в розмірі понад 600 млн грн. від сплати премії за укладання угод про розподіл продукції, включаючи ділянки надр у межах континентального шельфу Чорного моря. Правда, угод немає, в законі є доручення Уряду їх заключити.

Клікніть на інфографіку, щоб побачити зображення у більшому розмірі

Чи реальні додаткові доходи? Навіть Комітет ВР з питань бюджету в них не вірить: «Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту основним джерелом збільшення доходів загального фонду державного бюджету є економічне зростання та детінізація – 21млрд грн. Водночас, Урядом не переглянуто основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2012 рік, які б підтверджували обґрунтованість та реалістичність збільшення доходів бюджету».

Але більшість у Раді голосує.

Експерти вже давно наголошують – зростання доходів бюджету в 2012 р. недостатнє і викликане здебільшого збором податків наперед. Комітет по бюджету ВР нагадує «За оперативними даними Казначейства доходи загального фонду державного бюджету за січень-березень поточного року надійшли в обсязі 65,9млрд грн.., що становить 22,9% річного плану і лише на 2,1% або на 1,4млрд грн. більше плану на звітний період».

Преса пише про податковий терор на митниці , який зупинив імпорт.

Хоча б ця історія показує – імпортери зупинять поставки але не будуть платити більше. А оскільки імпортний ПДВ – головний наповнювач бюджету, то терор тільки зменшить його доходи.

Експерти згодні з комітетом ВР – немає джерел бюджетних виплат, окрім інфляційних.

Зростання економіки незначне, звідки можна вибити додаткові гроші?

В Європі криза, експорт металів падає. Зростання промисловості сповільнилося, у сільському господарстві прогнозують менший врожай, ніж в минулому році, будівництво не зростає (підтверджуючи думку, що минулорічний ріст був викликаний державними інвестиціями в Євро, а не внутрішнім попитом). Як при таких умовах Уряд планує вичавити з економіки додатково 30млрд.грн?

В соціальних ініціативах Президента є чимало правильних речей. І пенсії треба осучаснити, і бідним допомагати Добре, що майже всі ініціативи стосуються дійсно бідних людей. Але реалізація їх «як завжди»:

- В країні немає не інфляційних джерел для покриття витрат

- Замість зменшення податкового тягаря влада збільшує його

- Заходи Уряду протилежні всьому тому, що сам уряд робив минулі 2 роки.

- Заходи Уряду прив’язані до виборів, вони не складаються у будь-яку системну політику.

Цей передвиборчий акт не полегшить життя більшості населення, погіршить економічні перспективи країни, відсуне реформи. Але чимало буде залежати від настирливості Уряду в проведенні цих ініціатив. А також від виборців. Чи купляться вони в черговий раз на передвиборчий соціал?

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Будь ласка, повідомте нам про ваш внесок на пошту texty.org.ua()gmail.com

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 5

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

Хороша стаття, детальний аналіз. Дякую.

В тексті три рази зустрічається буква "ы". Гр. - це грами, гривня - грн. "на поч..2012 р", імхо краще все ж слово "початок" написати повністю, "які утримують психічно хворим людям" - хвориМ,

Може все ж варто поставити Орфус? Чи це аж так надто протирічить ідеології сайту? :-/

Так, проблема є. Не знаю, чи допоможе у нашому випадку орфус, ніколи не працював з цією системою.

Орфус не виправляє помилки, від дозволяє читачу (навіть незалогіненому) при виявленні помилки дуже просто повідомити про неї редакцію сайту. Достатньо просто виділити помилку і натиснути цтрл+ентер (можна залишити при цьому коментар типу: "в кінці не вистачає двокрапки"). Редакції сайту одразу приходить на електронну скриньку лист від орфуса на кшталт: "На такій-то сторінці (посилання) користувач у тексті: "Вивчення змін викликає 2 питання" знайшов помилку, коментар: "в кінці не вистачає двокрапки".

Детальніше про Орфус: http://orphus.ru/uk/

Якщо вже "такая п'янка" пішла, то в заголовку замість "фінансів" тре написати "коштів"...