Зміни до Податкового Кодексу "по спрощенцях". Працюватимуть лише ті, хто оптимізовує податки олігархам

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 92783 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 20/05/2011Дата публікації

Цього тижня команда Миколи Азарова здивувала атракціоном небаченої щедрості. Коли всі вже майже зневірилися у щирості намірів уряду впорядкувати функціонування спрощеної системи, про що було анонсовано відразу після прийняття ПК, Кабмін вніс до парламенту відповідні зміни до Податкового кодексу і звернувся до депутатів, аби вони розглянули цей документ як першочерговий. (Не плутати із прийнятими вчора змінами до Кодексу) Але доброта Миколи Яновича виявилася оманливою. Відтепер по спрощеній системі нормально зможуть працювати ПП створені великими підприємствами для оптимізації оподаткування.

Правки вивчав: Павло Контрактович

Цей крок не вписався у декларовані плани влади раз і назавжди ліквідувати головних мінімізаторів, якими Микола Янович завжди вважав «спрощенців». При цьому зміни додадуть проблем уряду у стосунках з МВФ, бо у Меморандумі про співробітництво з Фондом Кабмін зобов’язався уніфікувати вітчизняну систему оподаткування. Що фактично означає ліквідувати таку форму підтримки малого підприємництва, як єдиній податок.

Єдиним поясненням цього жесту може бути хіба що надто сильне небажання чиновників з Грушевського пережити ще один податковий Майдан. Утім, охочі поплескати язиками запевняють, що даючи друге життя спрощеній системі оподаткування, влада не стільки піклувалася про малий бізнес, скільки воліла зберегти для окремних представників великого бізнесу можливість і надалі офіційно мінімізовувати оподаткування за рахунок тих таки «спрощенців». Оскільки запропоновані урядом зміни до правил роботи на спрощеній системі оподаткування суттєво урізують нинішні преференції ПП-шників.

Передусім уряд пропонує Раді скоротити перелік видів діяльності для спрощенців. Зокрема з цього переліку можуть щезнути фінансове посередництво, управління підприємствами, надання послуг зв’язку, продаж предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, аудиторська діяльність, а також надання в оренду земельних ділянок загальної площі до 0,2 га, житлових приміщень загальною площею до 100 кв. м. і нежитлових понад 300 кв. м. Варто зазначити, що саме у цих сферах практично всі підприємці «сиділи» на єдиному податку.

Окрім цього нові правила передбачатимуть підвищення податкових ставок. Якщо зараз вони вимірюються у фіксованих сумах, то у майбутньому залежатимуть від офіційно встановленого розміру мінімальної зарплати, який планово зростає кілька разів на рік (приміром, цьогоріч вона змінюватиметься чотири рази). Отже, фізособи, які здійснюють виключно ремісничу діяльність, торгують на ринках або надають побутові послуги з річним обігом до 150 мінімальних заробітних плат (зараз – 144 тис грн.) і які не мають найманих працівників, за новими правилами зобов’язані будуть щомісяця сплачувати 1-10% мінімальної зарплати (конкретний розмір податку мають як і нині визначати місцеві органи влади), що наразі становитиме від 9,6 до 96 грн. Начебто і небагато. Та окрім цього дрібним підприємцям доведеться окремо сплачувати ще й єдиний соціальний внесок.

Його розмір ПП-шники мають право встановлювати на свій розсуд, але його сума не може бути меншою ніж 34,7% мінімальної ж таки заробітної плати. Наразі ця сума становить 333,12 грн, але у подальшому також зростатиме разом із розміром «мінімалки».

Ще більше доведеться сплачувати приватним підприємцям з річним обігом понад тисячу «мінімалок» (960 тис грн.) і які мають у штаті до 10 найманих працівників: від 2 до 20% мінімальної зарплати (зараз 19,2-192 грн) «плюс» вже згадуваний соціальний внесок. На даний момент ставка єдиного податку не може перевищувати 200 грн на місяць. Та не слід забувати, що її розмір залишався незміннім з 1998 року, коли президентським наказом було запроваджено спрощену систему оподаткування. Тепер же вона буде зростати чи не щокварталу.

Геть інший підхід в оподаткуванні уряд пропонує встановити для фізосіб з річним обігом понад 2 тис «мінімалок» (1,92 млн грн.), що мають у штаті до 10 працівників, і юросіб із штатом до 50 працівників, річним обігом до 5 тис мінімальних заробітних плат (4,8 млн грн.).

По-перше, їхній податок залежатиме від річного обігу, по-друге, їм надається право реєструватися платниками ПДВ.

Зазначимо, що саме ця можливість відкриває ширші можливості щодо співпраці із великими компаніями, які працюють на загальній системі оподаткування. Адже якщо контрагент не є платником ПДВ, фірма не може формувати податковий кредит по операціях із ним, а відтак і претендувати на бюджетне відшкодування цього податку. Отже, якщо відтепер, «спрощенці» згадуваної категорії сплачуватимуть 5% від річного обігу, якщо не захочуть реєструватися платниками ПДВ і 3% «плюс» ПДВ. Пільги передбачені для підприємців і фірм які реалізують продукцію власного виробництва: для них ставки податку зменшуються на 50%.

Утім, уряд таки передбачив суттєву перепону «спрощенцям», які бажають мати у партнерах великі компанії. Останні мають подавати до податкових органів разом із декларацією перелік доходів і витрат в розрізі своїх контрагентів -платників єдиного податку, якщо обсяг операцій з ними перевищив символічно суму (50 тис грн.). Отже, майбутнє спрощенців у всякому разі вже не буде таким солодким, як раніше.

Натомість великі компанії як і раніше матимуть достатньо можливостей мінімізувати оподаткування за рахунок співпраці із «спрощенцями», а точніше, створення споріднених структур, що платитимуть єдиний податок.

За бажанням юристи великих компаній зможуть відшукати у діючих правилах шпаринки, аби переведений на спрощену систему оподаткування персонал начебто надавав підприємству послуги. Таким чином сама компанія позбавляє себе клопоту сплачувати до казни чималі платежі при виплаті заробітної плати. Окрім цього, як запевняють юристи, нові правила функціонування спрощеної системи оподаткування не вб’ють конвертацій них центрів, що масово надають бізнесу послуги із переведення в готівку безготівкових коштів. Залишиться і можливість «скидати» на фірми-«одноденки» податкові зобов’язання. Тобто декларована ціль боротьби із «спощенцями» залишається не досягнутою.

В результаті нинішніх змін принадами спрощеної системи оподаткування зможуть скористатися лише наближені до влади компанії.

І ось чому. Від початку року Державно податкова служба при визначені кандидатів на перевірки використовує так звані критерії ризиковості бізнесу, які фіскали розробили власноруч. Згідно з ними під пильну увагу фіскалів, як неблагонадійні автоматично підпадають фірми, активи котрих коштують не більше 10 тис грн., а у їхньому штаті працює не більше 5 співробітників.

Отже, підозрілими апріорі вважаються всі представники малого бізнесу. Відтак податківці завжди можуть ненав’язливо «порекомендувати» компанії, що працює на загальній системі оподаткування відмовитися від співпраці із «сумнівним» партнером.

У разі незгоди підприємство може очікувати купа неприємностей. Почнеться все із позапланової перевірки. «Бунтівна» компанія буде ретельно перевірена на повноту сплати усіх податків.

Чи варто говорити, що податківці рідко залишають компанію, що ревізують, із порожніми руками. У кращому випадку її очікує донарахування обов’язкових платежів. У гіршому проти керівництва може бути заведена карна справа за фактом ухиляння від сплати податків. Усі угоди, що потраплять під підозру податківців – скасовані, а кошти і матеріальні цінності, що отримані за ними, передані до державної скарбниці.

Крім того, наслідком «неслухняності» може бути примусова ліквідація підприємства (фіскали можуть ініціювати скасування його державної реєстрації).

Отже, ініціювавши зміни до Податкового кодексу, що дають друге життя спрощеній системі оподаткування, влада одразу вбиває двох зайців: робить собі позитивний піар і гарантує наближеному бізнесу комфортні умови роботи. Що ж стосується МВФ, то по цьому питанню уряд завжди зможе домовитися із кредитором, який посилено моніторить виконання інших своїх вимог: негайне проведення пенсійної реформи і подальше підвищення цін на газ.

***

Сайт TEXTY.org.ua існує завдяки пожертвам читачів.

Фінансова підтримка кожного з вас дуже важлива для нас. Звертаємося з проханням здійснити пожертву на підтримку ТЕКСТІВ.

Наш рахунок на ПейПел: ykarchev@gmail.com

Наш гаманець у гривнях на ВебМані

U336801545841

Рахунок на BitCoin: 12A3CXQop4ofhJWTmdfffC1m2F5vVu1Wq1

Гроші на рахунок можна слати і на телефон

096 551 68 93

- це Київстар, телефон тільки для збору пожертв, зв'язатися з нами можна по емейлу texty.org.ua равлик gmail.com

Якщо ви зробили пожертву, то просимо повідомити нас по емейлу texty.org.ua равлик gmail.com і вказати, на яку платіжну систему ви переслали кошти

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.

Будь ласка, повідомте нам про ваш внесок на пошту texty.org.ua()gmail.com

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!