В

Відповідальні за сніг: кого виганяти за неприбрані дороги? (+ як судитися з дорожниками)

Кількатижневі замети, дощі вкупі з мокрим і «сухим» снігом, а також новорічні та різдвяні канікули зробили свою недобру справу: дороги країни стали майже непроїзними. Судячи жахань на різноманітних форумах про години корків на загальнодержавних магістралях, традиційний шлях автора до батьків на Різдво машиною до сусіднього із Київщиною обласного центру – Черкас, який по часу зайняв 5 січня «усього» 4,5 години замість звичайних двох, був просто романтичною подорожжю-забавкою.

Дорожні служби вивчав: Тимофій Крамарів

Найбільшим жахом були дві ділянки: близько 7 кілометрів дороги Бориспіль-Золотоноша в районі села Мирне, яка була покрита шаром роздовбаної криги, через що автомобілі і маршрутки зі швидкістю 15-20 км/год маневрували між острівками асфальту, а також відрізок шляху від с. Деньги (за 30 км від Черкас) до дамби через Кременчуцьке водосховище (за 14 км до в’їзду в місто), де асфальтом через кригу і не пахло.

Хоча в нормативах записано, що дороги повинні очистии від снігу через 8 годин після його припинення.

Сніг навіть на основних трасах лежав мінімум тиждень

Бачивши краєм ока у передноворічні дні повідомлення із регіонів про нестачу коштів на фінансування «розчищувальних» робіт, одразу здалося, що в с. Мирному це якраз саме ця ситуація: грошей у села немає, тому дорога чекає на відлигу. Повернення цим же шляхом 9 січня не здивувало сюрпризом: хоча сніг почав потроху танути, роботи з чищення дороги проходили поволі, а ті самі 7-8 км довелося знову маневрувати між острівками асфальту.

Система розчищення шляхів в країні кількарівнева. В населених пунктах цим займаються комунальні підприємства, засновниками яких є відповідні адміністрації чи ради. Відповідно чистота доріг, подвір’їв і тротуарів залежить від місцевого бюджету. Відтак тут заяви про брак коштів у місцевому гаманці, через що ніяк купити навіть солярки для тракторів, мають під собою підґрунтя.

А от міжнародні, національні, міжобласні чи міжміські дороги та їх частини в населених пунктах, які поставлені на баланс Укравтодору (Державна служба автомобільних доріг, центральний орган виконавчої влади), обслуговуються структурами його дочірнього підприємства – ДАК «Автомобільні дороги України».

При цьому обласні автодори – це підрозділи саме ДАКу, а не Укравтодору, який виступає розпорядником бюджетних коштів, а відтак замовником, очисних робіт в зимову пору. Райавтодори при цьому можуть бути як філіями обласних автодорів, так і окремими підприємствами, підпорядкованими, приміром, районній раді чи райдержадміністрації.

Також підрозділи ДАК можуть бути комерційними підрядниками у місцевих рад, які не мають власної комунальної компанії. Звідси і заяви регіональних чиновників про неможливість розрахуватися із автодорами за чистку снігу саме в межах населених пунктів.

На чистку ж доріг між містами і селам самому Укравтодору грошей, техніки, паливно-мастильних матеріалів, піску, солі цілком вистачає, повідомила ZaUa.org прес-секретар Служби Тетяна Вінцковська. За її словами, попередні розрахунки про необхідні витрати на утримання доріг взимку робляться ще восени, а оскільки безпосереднім розпорядником коштів є Укравтодор, то і фінансування робіт не залежить від надходжень місцевого бюджету чи бажання обласної адміністрації, по території якої проходить магістраль.

Крім того, оскільки дорожники орієнтуються на прогнози погоди, то перекидають на потенційно найбільш проблемні ділянки техніку і людей заздалегідь, оскільки оперативний штаб працює в цілодобовому режимі.

В разі, якщо водії перебувають у заторі чи потребують інформації про можливість дістатися того чи іншого населеного пункту, рекомендують звертатися до оперативного чергового Укравтодору за номерами в Києві (044) 2871140, 2874218.

Додзвонитися на гарячу лінію авторові вдалося практично одразу, черговий визнав, що на нашій «проблемній» ділянці у с. Мирному були негаразди, проте приязно повідомив, що нині проїхати цією дорогою нині можна вільно.

Проте коли мова заходить про те, чому техніка не вийшла вчасно, дорожники ніяковіють і списують все на погоду. «У період з 28 грудня 2009р. по 06 січня 2010р. відбулися інтенсивні снігопади, які перевищили середньостатистичні значення за останні 40 років» - бідкаються в Київавтодорі.

І начебто через це не вписуються дорожники у встановлені держстандартом «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану» (ДСТУ 3587-97). Бо згідно із ним, повне снігоочищення на автомобільних дорогах загального користування здійснюється після закінчення снігопаду або завірюхи, крім віднесених до категорії стихійних лих, протягом 8 годин.

Усунення зимової слизькості на автомобільних дорогах загального користування здійснюється з моменту її виявлення до повної ліквідації. При чому, терміни ліквідації зимової слизькості на 100 км протяжності дороги повинні бути не більше ніж 15 год. на дорогах з середньодобовою інтенсивністю руху 1-1000 автомобілів на добу; 10 год.– з інтенсивністю руху 1001-3000 авт./добу; 7 год. – з інтенсивністю руху 3001 – 7000авт./добу; 4 год. – з інтенсивністю руху більше ніж 7000 авт./добу.

Тобто траси Київ- Одеса та Київ-Харків згідно з нормативами від льоду мали б очистити протягом декількох годин, а вони стояли в снігу і льоду мінімум тиждень

Хто ж винен у паралічу українських доріг? Версії дві. Перша – уряд. Друга – теж уряд.

Перша версія: в уряду немає грошей, тому витрати на підтримання інфраструктури в належному стані скорочуються до максимуму – усе йде на виплати зарплат і пенсій. Адже їх затримка перед виборами для прем’єра матиме наслідки, незрівнянно більші ніж незадоволення частини автомобілістів і збитки від пошкодження доріг. На користь цієї версії говорить те, що під час перших снігопадів на Півдні місцеві губернатори звинувачував уряд в тому, що немає грошей на пальне для техніки. Хоча облавтодори і належать ДАК «Автомобільні дороги України», але керівник області теж має вплив своїх дорожників, тому в курсі фінасуваня. В такому випадку запевнення прес-служби у тому, що гроші є це не що інше, як передвиборча брехня спрямована на вигороджування прем’єра.

Нажаль ми не змогли знайти достовірної інформації щодо наявності чи відсутності фінансування очищення доріг від снігу, тому закликаємо читачів продовжити розслідування.

Друга версія: якщо гроші є, а дороги не чистилися, значить керівництво відповідних служб не компетентне, а самі служби не здатні виконувати свої функції. В принципі нічого дивного – чергова ознака деградації державни, коли радянські схеми забезпечення життєдіяльності відмирають, а нові не створюються. За останні роки таких прикладів безліч. Логічно, що відповідальність принаймні кадрову мають нести керівники відомств, і політичну – прем’єр.

Втім це лише один бік справи. Інший – це поламані автомобілі, десятки вантажівок і легкових машин в кюветах, аварії на зустрічних смугах через нечищені дороги.

Юристи радять все ж не нехтувати можливістю оскаржити колдобини,

особливо, якщо вони ще й призвели до поломки машини чи аварії.

Партнер юридичної компанії «ЕЙДІКОМ» Альона Воронцова відзначає, що водій має право на відшкодування збитків, завданих через нечищені дороги. Проте, за її словами, притягнення дорожників до відповідальності можливе за наявності обов’язкових умов:

• протиправна поведінка (дія/бездіяльність),

• наявність прямої дійсної шкоди,

• причинно-наслідковий зв'язок між діянням та заподіянням шкоди,

• вина.

Довести вину дорожників важко: «На сьогодні мені не відома судова практика задоволення позовів по відшкодуванню завданої шкоди, спричиненої неналежним утриманням доріг. Крім того, коли водії вимушені потрапляють в аварію вимушено порушуючи правила, щоб об’їхати перешкоду сподіватися на виграш справи марно.

На багатьох місцевих трасах сніг не розчищався взагалі

Адже навіть вимушене порушення правил не звільняє водія від відповідальності. А якщо по маршруту встановлені відповідні попереджувальні дорожні знаки – водій, згідно з правилами дорожнього руху, сам повинен потурбуватися про безпеку проїзду», - розповідає юрист в коментарі zaua.org.

За її словами, реально можна отримати відшкодування від страхової, а вона потім буде шукати способів регресного відшкодування. Хоча, як правило страховики воліють не судитися з дорожніми службами, а покривають збитки власними коштами.

Проте на думку ZaUA.org судитися з дорожниками потрібно - іншого способу змусити їх тримати дороги в належному стані у простих громадян немає. Для тих в кого є натхнення на цей довгий і не надто приємний процес даємо декілька рекомендацій

Якщо Ви стали учасником ДТП та/або сталося пошкодження авто з причин не очищення від снігу/льоду автомобільних шляхів, необхідно:

Увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки.

Зберегти транспортні засоби, пошкоджене майно, розташування учасників ДТП в такому стані, в якому воно знаходилося після дорожньо-транспортної пригоди до приїзду представників ДАІ.

Вжити можливих заходів для надання першої медичної допомоги потерпілим.

Викликати співробітників ДАІ для обов'язкової реєстрації події, складання протоколу та схеми ДТП (підписуйте документи тільки в разі повного погодження їх змісту з Вами!);

за наявності фотоапарата, бажано сфотографувати місце події, зафіксувати стан дорожнього покриття, наявність попереджувальних знаків (ожеледиця, слизька дорога тощо), чи правильно вони встановлені/закріплені (заметені снігом, пошкоджені), взаємне розташування транспортних засобів, пошкодження автомобілів учасників ДТП;

записати реквізити свідків та інших учасників ДТП (реєстраційні знаки інших ТЗ, П.І.Б. водіїв/пасажирів, адреси проживання, контактні телефони; вжити всіх можливих заходів для встановлення і фіксації реквізитів третіх осіб, які можуть бути визнані винними у заподіянні шкоди ТЗ, потерпілим).

транспорт уряд снігопад

Знак гривні
Знак гривні