Податки і тендери: як змінити економічну модель, щоб менше крали

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 22184 Перегляди
  • 10 Коментарі
  • 24/02/2014Дата публікації

Цей текст - від підприємця з десятирічним стажем, компанія якого надає реальні послуги, з обігом в десятки мільйонів гривень на рік. Його пропозиції створені з врахуванням особистого досвіду, і відкриті для обговорення.

Автор: Сергій Бондаренко

Боротьба тільки починається, Україна стоїть на порозі змін. Є нагода створити країну вільних людей. І якщо ми цього не зробимо, то всі жертви та страждання останніх трьох місяців були даремними, і другого такого шансу не буде.

Є дуже багато кроків, які необхідно виконати: повна люстрація (через корупційні розслідування та розслідування злочинів) всіх органів влади та держслужбовців, визволення та відміна всіх справ проти репресованих та невинно осуджених злочинним режимом, розслідування злочинів та покарання всіх винних у організації, наданні та виконанні злочинних наказів, що призвели до людських страждань та смерті, та багато іншого.

Але одночасно з цим, обов’язково необхідно створити в країні нову економічну модель, при якій, ніхто не зміг би знову красти державні кошти в таких розмірах, як це відбувається останні 23 роки.

Одними з найбільших джерел отримання незаконних прибутків в Україні завжди були та є ухилення від сплати податків за допомогою створення та використання «платформ» та офшорів, і махінації при проведенні тендерних процедур. Насправді, це не дуже важко виправити, потрібне тільки бажання владних структур, і ось яким чином.

Податки з юридичних осіб

Для унеможливлення ухилення від сплати податків для фізичних осіб залишити прибутковий податок і податок з нерухомого майна та розкоші (машини вартістю понад 50000 у.о., яхти вартістю понад 100000 у.о., коштовності вартістю понад 10000 у.о., тощо).

Для юридичних осіб, необхідно відмовитись від всіх податків і зборів, які існують, і ввести податок від обороту. До чого це призведе? А ось до чого – 90 % чисельного складу податкової адміністрації стає непотрібною (з’являється багато непоганих бухгалтерів та економістів для підприємств), всі зобов’язання, щодо контролю, нарахування та перерахування на державні рахунки податку з обороту, несуть банки;

керівникам підприємств, не потрібно більше приховувати свої прибутки та ПДВ, всі зарплати стають «білими»;

наповнення бюджету почне відбуватися вже сьогодні, а не тоді, коли податкові, митники та інші видавлять ці кошти з підприємств;

за рахунок зменшення ланцюга постачання вартість товарів зменшиться(стає невигідним перепродавати товари, зникають посередники, шлях від постачальника/виробника до кінцевого споживача стає набагато коротшим);

Що для цього необхідно?

1. Найважче - це примусити нову владу запровадити такі зміни в законодавстві.

2. Вірно розрахувати відсоток податку (на основі статистичних даних за 2013 рік та декілька попередніх, де врахувати загальний об’єм банківських платежів, показники держбюджету на 2014 рік, та середньостатистичну похибку на зменшення, через прийняття такого закону, загального обсягу банківських платежів), за моїми підрахунками, це 5-6% від отриманих підприємством коштів.

3. Прописати всі нюанси пов’язані з прийняттям таких законів ( при перерахуванні з рахунку юридичної особи на рахунок фізичної особи додатково – податок на прибуток; обмеження у використанні готівкових коштів тощо.)

4. Внести зміни у закон про Державні закупівлі, інакше частина коштів, направлена у вигляді податків буде знову вкрадена (які необхідні зміни – читай нижче).

Як побороти відкати?

Як побороти тендерну мафію? Тільки створити умови, за яких невигідно

повертати замовникам «відкати». Що для цього необхідно? Лише два важливих кроки:

1. Найважче - це примусити нову владу запровадити такі зміни в законодавстві (я не даремно вдруге ставлю цей пункт на перше місце);

2. В кожному тендері 80% суми «відкату» закладається у вартість матеріалів та обладнання, що закуповуються, тому необхідно зробити наступні кроки:

А) Створити відкритий реєстр товарів що виробляються в Україні, куди всі виробники та продавці можуть вносити свої пропозиції щодо вартості їх товарів, при цьому завдяки конкуренції, вартість товарів стане на порядок нижча. Заборонити виставляти в тендерах вартість товарів вищу ніж найкраща пропозиція в реєстрі.

Б) На товари, які завозяться на митну територію України, дозволити виставляти в тендерах вартість не вищу, ніж заявлена в митній декларації з урахуванням всіх податків та зборів. Що це означає? А те, що імпортери, не зможуть продати Держпідприємству товар, із заниженою митною вартістю, що збільшить дохід Держави з митниці, і не потрібно буде давати хабарів. Зробити відкритий реєстр декларованих на митниці товарів, разом з ціною.

В зв’язку з вищевикладеним, з’явиться здорова конкуренція і у замовників на місцях не буде можливостей вимагати з виконавців робіт чи постачальників товарів «відкату», через те, що буде дуже важко закласти його у вартість виконання робіт, послуг чи постачання матеріалів.

Я не знаю, якою буде моя Україна через 2, 5 чи 10 років, але сьогодні мені здається, що в нас з’явився шанс змінити її на краще, тож давайте зробимо для цього все можливе.

***

Від редакції: зміни потрібно почати робити прямо зараз, і встигнути закінчити їх впровадження в перших півроку нової влади - як показує досвід, після цього їх втілити практично нереально. Вже є сигнали, що нова влада просто спробує перебрати на себе корупційні механізми, що були запроваджені старою.

Щодо тендерів - необхідно проводити прозоро всі тендери, де є хоча б копійка державних грошей - без виключень. При цьому, процедура повинна бути простою, і потрібно уважно слідкувати, щоб не було створено нової корупційної "тендерної палати".

Відкриті реєстри, відкрити дані з митниці та відкриті місцеві бюджети - також мають бути обов'язковими і закріпленими у законодавстві.

Держказначейство повинно оприлюднювати всі рухи коштів раз на добу. Лише радикальна прозорість і набута нами за три місяці активність знизу для контролю за владою, та самоорганізація, зможуть змінити нашу країну.

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 
 

Коментарі 10

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

1. Податок з обігу - найгірший з оборотних податків. Він гірше за ПДВ. Автор не пояснює, чи це буде на кожній транзакції братись, чи на кінцевій? Якщо на козжій, то об\єднання юросіб по ланцюгу зменьшує його в рази. Ахмєтов зводить в 1 юрособу ГОКи, копальні, иетзаоди, трубні, коксові, будівельні фірми - і його податок зменьшиться в 10 разів. Навіщо спонукати до таких дій?
2. Біла з/п буде коли не буде ЄСВ, для цього потрібна пенсійна реформа
3. По тендеру не зрозумів, як пропонується прибрати змову учасників і як враховувати всі видатки, адже автор каже лише про вартість самого товару. Далі, ще треба врахувати відмінність в якості, бренді та ін.
Висновок - зміцненням контролю проблема не вирішується. Тільки зменьшенням обсягу держвласності та відповідно - сум тендерів

1. Ланцюги дуже важко відслідковувати, тому податок повинен братись з кожної транзакції. Якщо Ахметов об'єднає всі компанії в одну, то і обсяг коштів, які надходять до такої компаніі відповідно збільшиться. Також можливо зробити сам відсоток змінним, як варіант для компаній з річним обігом коштів до 1 млн. - 1%, до 50 млн. - 5%, більше 50 млн. - 8%.
2. Можливо.
3. Ще раз наголошую, у вартість матеріалів та обладнання закладають до 90% відкатів, тому саме контроль над цінами, може вирішити проблему. А всю держвласність не вийде зменшити.

Це сьогодні закладалися 80% при відновленої вертикалі влади. При зруйнованій до 30% закладали, а це вже важко контролювати.
Тендери і контроль - гарна річ, коли є власник, що оголошує тендер та контролбє. Якщо ж намагатись це робити за формальними ознаками, найбільш кричущі випадки можна прибрати. але й працювати також буде важео
Ніхто не хоче чути - головна проблема в масштабі держвласності.

1. Податок 5% від обороту - це вбивство промисловості. Конкурентноспроможними будуть лише крупні вертикально інтегровані фірми. Аналогічно це стимулюватиме монополізацію і в торгівлі. Двигуном економік країн, які намагаються вийти з бідності до рівня середнього достатку є, як правило, малий бізнес. Іншим аспектом є структура економіки, стимулюватись має розвиток виробництв з високою доданою вартістю, тобто середньо- та високотехнологічні виробництва (швидше відновлюється зазвичай галузі, які дають збут на внутрішньому ринку - харчопром, хімія, метал, лег.пром), але олігархи мало зацікавлені в такій моделі господарства. Проблеми з ПДВ можна поступово вирішувати автоматичною системою сплати\відшкодувань в момент транзакцій. Податок на прибуток можна знизити, зробивши трохи меншим за податок на доходи фіз.осіб, а соц.внесок взагалі скасувати. Невеликий податок з обороту доречний лише для мікробізнесу.
2. повна прозорість держзакупівель щось дає лише за умови невідворотності жорстких покарань за порушення з обох боків, це вже питання не економічної політики, а правової. В комунальному секторі демократизація місцевої влади дозволить, контролюючи рішення і взагалі перебування на посаді відповідальних осіб, дбати не лише про ціну, але й за якість закуплених товарів\послуг, а от з держпідприємствами складніше. Якщо йти шляхом зменшення держсектора через приватизацію (та реприватизацію підприємств нинішніх неефективних власників - олігархів), то в будь-якому разі це потребує дуже жорсткого та ефективного контролю за виконанням інвест.зобов'язань новими власниками, інакше повторюватиметься стара історія з закриттям заводів та нищенням суспільної інфраструктури.

Нажаль в коментарі я не побачив реальних пропозицій з вирішення проблем з відмивання коштів. Час іде, а вже разпочався процес передачі "платформ" новій владі.

Неможливо парою ловких законодавчих алгоритмів швидко виправити все. Зараз грошей в скарбниці обмаль, доречно провести секвестр дербюджету по доходам на 1/3 і видатки в незахищеній частині скоротити до мінімума хоча б до осені. Негайно почати публікувати всю тендерну та фінансову документацію в інтернет. Почати реформувати законодавство і процедуру з тих сегментів, в яких скасовувати видатки не можна. Напр. щодо доріг, закупівлі палива. Дуже доречною є пропозиція Романа Кульчинського в сусідньому коментарі. В Молдові різниця між дорогами державного значення, які зробили ЄСівські фірми та дрібнішими, якими опікувались місцеві - вражаюча. Або візьмемо приклад, коли купують для установи газ за потрійною ціною. На це можна дивитись з різних боків. Зрозуміло, що поява такого факту - це початок кримінального розслідування. Але є й питання роздутості бюрократії, тобто деякі держслужби потрібно швидше розформовувати, а потім копатись в їх порушеннях, саджати і люструвати винних. Але якщо це школа, то її не закриєш, навіть ліберальні фундаменталісти рідко заїкаються про суцільно приватну середню освіту. Потрібно впроваджути освітню реформу, громадський контроль над галуззю, не лише щодо економічної компоненти.
Далі потрібно створювати з нуля службу для контролю природного газу, який отримує кінцевий споживач щодо теплотворної здатності (Фігташ розбодяжує!). Зараз актуальне питання не лише нових правил гри, але й підриву самих "платформ" на різних щаблях прямим тиском, не давати перехопити ініціативу. ("чопська митниця" в маштабах країни)

На сьогоднішній день ситуація дуже критична, і якщо тендери майже не проводяться, то "платформи" перейшли за спадком, новій владі. Тому, якщо негайно не внести зміни в податкове законодавство, завтра опір владних структур буде таким, що це вже буде зробити неможливо.

Справді критична, в деяких держструктур ще лишились гроші, які зараз терміново докрадають
http://ukr.lb.ua/news/2014/02/26/257276_ukrpochti_avralnom_poryadke.html
Самий ефективний спосіб долати опір влади ми вже знаємо)) Сотня міцних хлопців має прийти в гості до керівників цих структур і переконливо поцікавитись wtf))

Що стосується податкового законодавства, то обналічка була вплетена в мінімізацію сплати непрямих податків, але перехід на податок з обороту не факт що знизить тінізацію. Якщо влада сушитиме гривневу готівкову масу, то бізнес переведе тіньовий обіг на розрахунки доларами та євро в т. ч. всередині країни. Досвід Росії та України показує, що зміна законів та способів роботи податкових органів лише модифікує "схемотехніки", зміна правлячої партії - зміну "криш", перехід на інші "конверти" тощо. Бажання працювати легально в бізнесу виникне а) поява довіри до влади, відсутність потреби ховати обороти б) неможливість відкупитись від податкової, ментів, прокуратури, судів. Тобто відразу результату не буде. Першими кроками з боку держави в цьому напрямку мали б бути 1) кардинальна чистка силових та податкових органів, судів 2) проаналізувати й відмінити регуляторні норми, на яких засновані нинішні основні кормушки всяких інспекцій та контрольних органів (в кожній налузі всі їх знають), при потребі створення з нуля відповідних служб на базі європейських норм 3) з наступного року зниження ПДВ та податку на прибуток до рівня європейських податкових гаваней, а на операції з оффшорами ввести каральні ставки оподаткування.

Все вірно описано, і варіанти кроків, для виходу з ситуації, дуже вірні, але це все можна робити параллельно, і поки "бізнес переведе тіньовий обіг на розрахунки доларами та євро в т. ч. всередині країни", пройде певний час, за який можна було-б зробити відповідні кроки, направлені на результат. В іншому випадку, якщо існуюча система відмивання повністю перейде за спадком новій владі, то навряд-чи така влада захоче в подальшову щось змінювати.

Щодо тендерів. Потрібно підписати Угоду по асоціацію з ЄС яка передбачає імплементацію тендерного законодавства ЄС. Європейські компанії зможуть брати участь у наших державних тендерах, а наші у європейських. Конкуренція це завжди добре. Законодавство розлоге коротко не опишеш. З цікавого: у а наші у ЄС приватні компанії, які надають комунальні послуги теж мають проводити тендери, як держустанови. З іншого боку, закупівлі здається до 200 тис євро можна проводити без тендерів