Пенсійна реформа має шанс провалитися. Що пропонується урядом і що потрібно країні?

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 74303 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 25/01/2011Дата публікації

Сума пенсійних виплат вже досягла 2/3 бюджету держави. Перерахування в ПФ лягають непід’ємнім тягарем на підприємства, заважають сплачувати реальну заробітну плату, з якої 40% треба перерахувати до ПФ. Кількість пенсіонерів збільшується, працюючих – навпаки.

Навіщо потрібна пенсійна реформа?

Укрстат свідчить – в Україні 1.3 млн.чоловікв у віці 55-59 років та 1.9 млн. жінок у віці 50-54 роки, тобто всього 3.2 млн, які у найближчі 5 років вийдуть на пенсію. В Україні 2.9 млн. дівчат та хлопців у віці 15-19 років, що можуть прийти їм на зміну.

Наступні 5 років статистика ще гірша. На пенсію підуть 3.4 млн. чоловіків та жінок, і тільки 2.1 млн. молоді прийде їм на зміну (якщо ще прийде).

Продовження теперішньої практики виплати пенсій не має перспектив, стримує розвиток економіки, прирікає на зубожіння мільйони пенсіонерів. Україна не може мати найнижчий в Європі вік виходу на пенсію. У країни немає на це ані грошей, ані достатньої кількості молоді.

Україні необхідна накопичувальна система виплати пенсій, за якою людина відраховує із своїх доходів на свою пенсію. Не «Юля підвищила», не «Янукович дав», а сам собі заробив. Країна потребує зменшення відрахувань до Пенсійного фонду із зарплати працюючих.

фото: radiosvoboda.org

Хто проти пенсійної реформи і чому?

Проти пенсійної реформи виступає опозиція. Будь яка українська опозиція. Коли Янукович був в опозиції, він викривав підступні плани Тимошенко збільшити пенсійний вік, примусити сплачувати реальні пенсійні внески «спрощенців». Коли сам Янукович став владою, Тимошенко викриває його підступні плани зробити те саме.

Кожна притомна людина у владі і опозиції розуміє, що країна не зможе розвиватись і сплачувати пенсії без збільшення пенсійного віку та введення накопичувальної системи. Але кожна опозиція заробляє бали на критиці планів збільшення пенсійного віку. І кожна влада не хоче вводити накопичувальну систему, щоб мати можливість «давати» та «збільшувати» в потрібні моменти.

Яка реформа потрібна?

Україні потрібна реформа, яка б зменшила навантаження на заробітню платню, дозволила громадянам накопичувати собі пенсію. Тобто реформа для людей, а не для чиновників.

Запропонована владою реформа не в повній мірі відповідає цим вимогам.

1. Реформа не зменшує відрахування до ПФ с зарплати. Така реформа збільшує гроші, які залишаються чиновникам і нічого не дає економіці. В перспективі цей внесок має бути не вище 20% від зарплати замість 40% сьогодні. Більше економіка не витримає. Для цього треба записати в законі:

Розмір єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (вказаний в п.5 Статті 8 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування») має зменшуватись на 2% за кожні півроку збільшення пенсійного віку для жінок.

2. Накопичувальна система, згідно з реформою, буде введена лише коли ПФ стане бездефіцитним. А коли це буде? Згідно з бюджетом 2010р. дефіцит ПФ складав 29.6млрд.гр. В бюджеті 2011р. дефіцит закладений в сумі 17.75млрд.гр. У пояснювальній записці до проекту закону сказано, що реалізація проекту збільшить надходження до ПФ у сумі 1.7млрд.гр.

Таким чином продовження такої ситуації, навіть якщо закон вступить у дію, відкладає накопичувальну систему на невизначений строк. Ситуацію можна вирішити тільки якщо якщо виплати пенсій особам, яким вони були нараховані до 1992р., або суми пенсій нараховані за період роботи до 1992р. робити за рахунок Державного Бюджету України, а не Пенсійного фонду. Відповідну поправку треба внести у статтю 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991р.

В обґрунтування пропозиції можна навести такі думки:

- Гроші, які сплачували громадяни України за часів СРСР до бюджету та соціальних фондів залишились там, де й гроші Сбербанка СРСР. Пенсійний фонд за самою своєю суть виконує виплати пенсій громадянам, які робили внески до нього. Громадяни України, що все життя пропрацювали в СРСР і не сплачували, або майже не сплачували внески до ПФ України, повинні отримувати допомогу від всього бюджету держави, а не тільки від страхових внесків зараз працюючих громадян.

Ця допомога може розраховуватися за тими самими правилами, що й сьогодні. ПФ може залишитись агентом по сплаті цих грошей. Але джерело її походження має бути іншим, бо іншою є її економічна суть. Намагання змішати допомогу людям похилого віку, що працювали за часів СРСР та пенсії громадянам, що заробили їх в Україні і привело до проблем ПФ.

- Ті держави бувшого СРСР, що успішно провели пенсійну реформу і ввели накопичувальну систему (Казахстан, Грузія), з самого початку відділили пенсії, зароблені за часів СРСР і нові, на які люди сплачували внески до пенсійних фондів. Саме за рахунок такого поділення пенсійна реформа в цих країнах пройшла успішно.

Навпаки, Росія, яка ввела накопичувальну систему під час високих світових цін на своє паливо, не змога провести цю реформу, бо не відділила старі радянські пенсі від нових. Незважаючи на високі ціни світових ринків, у ПФ РФ не вистачило грошей і на пенсії, і на накопичувальні відрахування.

3. Проект реформи встановлює, що внески до накопичувальних пенсійних фондів будуть сплачувати лише ті громадяни, яким на момент вводу цієї системи не виповнилось 35 років. Таким чином перші 30 років своєї діяльності фонди будуть лише накопичувати та розміщувати пенсійні внески громадян, отримувати з них прибуток, і тільки через 30 років почнуть виплачувати пенсії.

Це неправильно. Громадяни, що накопичували внески менше 30 років отримають з них менше доходу, але

- накопичувальний фонд повинен розпочати роботу в осяжний період,

- його робота має стосуватися більшості зараз працюючих громадян, а не тільки наймолодших,

- молодь повинна бачити як виконуються виплати вже зараз, а не тоді, коли ім. йти на пенсію.

Тому пропонується:

Перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду запровадити починаючи з 2012 року.

У п.2 статті 1 проекту закону замість слів «виповнилося не більш як 35 років» записати «залишилось не менше 5 років до виходу на пенсію».

Закон передбачає, якщо громадянин при виході на пенсію накопичив на пенсійному рахунку грошей менше встановленого мінімуму, йому замість довічних виплат сплачують накопичену їм суму. Цей пункт також треба прибрати і виплачувати довічну пенсію з будь-яких накопичень.

Якщо працівник відраховував до накопичувальної системи 5 років, йому і виплати будуть в 6 разів менше ніж за 30 років. Але це буде доброю добавкою до солідарної пенсії, й ця добавка буде заробленою цим працівником і не залежатиме від влади, а тільки від накопиченої суми та доходів фонду. Окрім того, це буде стимулом для молоді

4. Проект пенсійної реформи стримує роботу пенсіонерів, не дозволяючи їм збільшувати пенсії в разі збільшення розміру прожиткового мінімуму. Оскільки однією з цілей закону є стимулювання роботи людей, що досягли пенсійного віку, таке положення не логічне и має бути видалене. Цю новацію треба вилучити с закону.

Пенсійна реформа буде. Якою вона буде, що принесе країні, це все ще можна змінити. Добре було б, якби в нас була опозиція, що боролась з владою за право зробити краще, а не за можливість красти інакше. Але і суспільна думка може багато чого зробити. Якщо вона буде не заважати реформам, а підтримає їх, однак підтримає реформу для людей, не для чиновників.

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!