Удари дронів по нафтопереробних заводах у РФ знаменують новий етап війни, — Bloomberg

Атаки українських безпілотників на російські нафтопереробні заводи мають як символічні, так і стратегічні цілі.

Про це пише Bloomberg.

Цього року було успішно атаковано щонайменше дев'ять великих нафтопереробних заводів. Це, за оцінками аналітиків, вивело з ладу 11% від загальної потужності країни.

Видання зазначає, що кампанія з використанням безпілотників стає ключовим елементом оборони України — як за своїм символізмом, так і за своїми стратегічними цілями. Вона дає Києву можливість проникнути вглиб російської території і завдати удару по галузі, яка має вирішальне значення для військових зусиль Кремля, забезпечуючи як постачання палива для його збройних сил, так і потік нафтодоларів у його казну.

"Росія — це заправка з армією, і ми маємо намір знищити цю заправку", — сказав в інтерв'ю Франциско Серра-Мартінс, співзасновник і головний виконавчий директор виробника безпілотників Terminal Autonomy (заснована торік американська компанія з виробничими потужностями в Україні, — Ред.).

Далекобійний безпілотник-камікадзе AQ 400 Scythe. Фото: Terminal Autonomy
Далекобійний безпілотник-камікадзе AQ 400 Scythe. Фото: Terminal Autonomy

"Українські лідери, схоже, відчувають, що, навіть якщо вони залишаться в обороні, вони повинні мати можливість продовжувати завдавати болю Росії", — сказав Пітер Шредер, колишній старший аналітик з питань Росії в Центральному розвідувальному управлінні США.

Те, що починалося як значною мірою символічні зусилля, зокрема, тогорічна атака безпілотників на Кремль, перетворилося на "узгоджену кампанію з заподіяння шкоди стратегічній цілі".

За словами виробників безпілотників, які говорили з Bloomberg, цей успіх дався нелегко. Дрони мали бути спроєктовані таким чином, щоб долати складні російські засоби глушіння, використовуючи навігацію на місцевості або візуальне позиціонування, яке не потребує жодного електронного зв'язку після запуску. Вони повинні працювати на дальності до 1000 кілометрів, а також нести достатньо велике вибухове навантаження, щоб завдати значної шкоди об'єктам, які були побудовані для того, щоб бути стійкими до перешкод.

Українська кампанія з використання безпілотників показує, що "ми не обмежуємося виключно лінією фронту, але також виконуємо свої завдання на морі і в глибокому тилу ворога", — заявив голова Служби безпеки Василь Малюк. "Ми не збираємося зупинятися", — наголосив він.

Шквал атак спричинив різке зростання цін на бензин і дизельне пальне на Санкт-Петербурзькій міжнародній товарно-сировинній біржі, хоча вартість пального на заправках у Росії не зазнала значних змін. Можливо, країні доведеться спрямовувати більше сирої нафти на експорт через вплив на рівень її переробки, заявив заступник міністра енергетики РФ Павло Сорокін.

За межами Росії нафтовий ринок продемонстрував лише скромну реакцію на атаки безпілотників, попри статус країни як великого експортера. Ф'ючерси на сиру нафту зросли на тлі сприйняття зростаючого геополітичного ризику. Хоча базові європейські ціни на дизельне пальне також зросли, вони залишаються нижче рівнів, які спостерігалися в лютому в розпал нападів хуситів на судноплавство в Червоному морі.

Читайте також: Перемоги України над Чорноморським флотом Росії відновили життєво важливий зерновий коридор, — WSJ

Утім, пише Bloomberg, ситуація може змінитися, якщо українським безпілотникам вдасться вивести з ладу Киришівський НПЗ, що потенційно призведе до припинення виробництва близько 150 000 барелів на день дизельного пального, призначеного переважно для експорту.

"Ринки нафти можуть зазнати ще більших потрясінь, якщо Київ почне націлюватися на основні російські нафтоекспортні термінали на Балтійському або Чорному морях.

Наразі українська кампанія з використання безпілотників зосереджена виключно на економічному впливі на Росію — перешкоджання здатності країни переробляти сиру нафту на паливо та виснаження її протиповітряної оборони", — йдеться у статті.

"По суті, це нова форма війни на виснаження, коли ці системи розгортаються у величезних кількостях проти стратегічних об'єктів", — каже Серра-Мартінс з Terminal Autonomy. Безпілотники розроблені як недорогі та одноразові, а це означає, що ракети з російських систем ППО можуть коштувати до 40 разів дорожче, ніж дрони, на які вони спрямовані.

Навіть якщо безпілотники будуть збиті, це все одно економічна перемога, сказав він.

Читайте також: Ключ до підриву російського ракетобудування — металообробка. Більшість верстатів імпортні

За словами іншого виробника безпілотників, який говорив на умовах анонімності, атаки також мають психологічну мету. Московська пропаганда намагається змусити своїх громадян забути, що країна перебуває у стані війни, але довгі черги на заправках принесуть реальність конфлікту в їхнє повсякденне життя.

Хоча російські губернатори часто першими коментують атаки дронів на нафтопереробні заводи у своїх офіційних Telegram-акаунтах, влада докладає цілеспрямованих зусиль, щоб приглушити будь-який вплив на широкі верстви населення. Кілька регіонів попросили людей не знімати атаки безпілотників і не фотографувати завдану ними шкоду. Уряд Ленінградської області пішов навіть на заборону таких відео і фотографій, хоча покарання за порушення наказу ще не визначено.

"До цього ставляться дуже серйозно, — сказав Олексій Мухін, керівник московського Центру політичної інформації, який надає консультаційні послуги адміністрації президента. "Населення хоче знати, коли Росія завдасть удару у відповідь".

Минулого місяця люди, знайомі з ходом дискусій, повідомили, що Москва зважує план, який полегшить розгортання ракетних комплексів "Панцир" для захисту нафтопереробних заводів.

стратегія економіка рф втрати ворога атака дрони НПЗ

Знак гривні
Знак гривні