Знакове відкриття. Телескоп NASA знайшов водяну пару в атмосфері найменшої екзопланети

Астрономи за допомогою космічного телескопа "Габбл" відкрили найменшу екзопланету, в атмосфері якої виявлено водяну пару, повідомляє NASA.

Художня концепція екзопланети GJ 9827d, найменшої екзопланети, в атмосфері якої було виявлено водяну пару. NASA/ESA/Лія Густак/Ральф Кроуфорд

Планета GJ 9827d, діаметр якої приблизно вдвічі більший за діаметр Землі, обертається навколо червоної карликової зорі на відстані 97 світлових років у сузір'ї Риб. Вона може бути прикладом потенційних планет з багатою на воду атмосферою в інших частинах нашої галактики, наголошують вчені.

"Вода на такій маленькій планеті – це знакове відкриття, – сказала співкерівниця дослідження Лаура Крейдберг з Інституту астрономії Макса Планка в Гейдельберзі, Німеччина. – Воно як ніколи наближає нас до опису справді схожих на Землю світів".

Команда дослідників розглядає два сценарії: або планета є "міні-Нептуном" з багатою на водень атмосферою, насиченою водою. Або ж це тепліша версія супутника Юпітера – Європи, яка містить під своєю корою вдвічі більше води, ніж Земля.

"Планета GJ 9827d може складатися наполовину з води, наполовину з каменю, – каже Бйорн Беннеке з Монреальського університету, який був одним із керівників дослідження. – І там було б багато водяної пари на вершині якогось меншого кам'янистого тіла".

Читайте також: Технології майбутнього: NASA назвало інноваційні концептуальні дослідження 2024 року

"Досі нам не вдавалося безпосередньо виявити атмосферу такої маленької планети. І зараз ми поступово входимо в цей режим. У якийсь момент, коли ми вивчаємо менші планети, має відбутися перехід, коли на цих маленьких світах більше не буде водню, і вони матимуть атмосферу, більш схожу на Венеру (де переважає вуглекислий газ)", – додав він.

Оскільки планета така ж гаряча, як Венера, приблизно 425 градусів за Цельсієм, це точно було б негостинним, паровим світом, якби атмосфера складалася переважно з водяної пари.

Утім, за словами вчених, відкриття "Габбла" прокладає шлях до майбутніх досліджень GJ 9827d і подібних планет, особливо за допомогою космічного телескопа Джеймса Вебба, який може використовувати інфрачервоні зображення високої роздільної здатності для пошуку більшої кількості атмосферних молекул.

Дивіться також: Фото дня. Дивовижна спіральна галактика як на долоні