Британська пропозиція з оновлення ВМС України викликала спротив керівництва флоту

Британська пропозиція щодо модернізації Військово-морських сил України, що передбачає, крім іншого, будівництво ударних одиниць – восьми ракетних катерів, зустріла несподіваний опір із боку командування ВМСУ.

Про це «Думській» повідомили джерела в національному флоті.

Після того як президент підписав у Лондоні знаменний меморандум, командувач ВМСУ Олексій Неїжпапа провів нараду в Миколаєві з керівниками та менеджерами судноремонтних підприємств регіону, де вельми невтішно відгукнувся про характеристики запропонованих британцями катерів, назвавши їх «класними яхтами».

Основні тези контр-адмірала були такі: «Англійський варіант ракетного катера нас не влаштовує, це – класна яхта, не більше. Завдання цей ракетний катер не виконує, тому, якщо взяти його за основу, то треба доопрацювати».

Заява Неїжпапи викликала бурю емоцій в середовищі військових.

Джерела кажуть, що Олексій Неїжпапа всього лише ретранслює позицію свого безпосереднього керівника, генерала Руслана Хомчака, який напередодні зустрічі в Миколаєві проводив селекторну нараду з командувачами видів і родів Збройних сил і теж висловив сумнів у характеристиках британських катерів.

Є версія, що командування Збройних сил лобіює інтереси Миколаївського дослідницько-проектного центру кораблебудування (ДПЦК) – єдиної на сьогодні державної організації, що займається розробкою проєктів військових кораблів.

Однак треба розуміти, що реальних успіхів у цього підприємства небагато. Єдиний за 30 років проєкт, доведений до втілення в металі, – річковий, по суті, катер проєкту 58155 «Гюрза-М» побудований в кількості восьми екземплярів, але має купу недоліків, включно з завищеною ціною.

Десантно-штурмові «Кентаври», створені на його основі, вже майже два роки проходять заводські випробування і досі не прийняті до складу ВМСУ, тому говорити про їхні реальні бойові якості поки рано. Нічого більше ДПЦК поки запропонувати не може. Всі інші проєкти, повторимо, залишаються на папері, й їхня реалізація найближчим часом бачиться сумнівною.

Ще один важливий момент – озброєння. Керівництво Генштабу і ВМСУ продовжують наполягати на тому, щоб катери були оснащені вітчизняними протикорабельними ракетами «Нептун». Однак морського варіанту цієї ракети немає і не з'явиться в найближчі роки: мало того, що сама розробка вимагає часу, так ще й грошей на неї не виділяли і поки не збираються.

Тим часом піддані королеви Єлизавети II готові поставити Україні перші катери вже через рік після підписання контракту, причому з готовою ракетою, яку ми самі виберемо. Шість із восьми кораблів мають будуватися в нашій країні.

Ну і, last but not least. Обравши Велику Британію головним партнером ВМСУ, Україна отримує найпотужнішого союзника, готового надавати нам всебічну допомогу, не тільки військову. Відмовлятися від цього – безумство. Втім, не виключено, що у людей, що стоять на чолі держави і флоту, зовсім інші мотиви.

Недозаперечення, напівпідтвердження:

Після виходу цього матеріалу на Думській, пресслужба флоту опублікувала спростування: мовляв, викладене в замітці – брехня від початку і до кінця.

Тим часом те, що робоча нарада в Миколаєві була, і там прозвучали досить невтішні відгуки про проєкт катера, який хочуть робити британці, нам підтвердило відразу кілька джерел у ВМС. І слова про «великі яхти» на зустрічі справді звучали.

Водночас, як стало відомо вже після публікації, далеко не всі фахівці вважають, що контр-адмірал Олексій Неїжпапа неправий.

Важливий момент: за словами джерела, британці не пропонують щось, що вже було втілено в металі: проєкт абсолютно новий, для жодної країни світу таких катерів ще не робили.

Крім того, той факт, що фінансувати будівництво буде Велика Британія, не означає, що ВМСУ просто зобов'язані зупинитися на її проєкті: програма українсько-британська, флот є замовником і має право сам вибрати те, що йому потрібно. Це предмет переговорів, які тільки почалися.

британія україна конфлікт флот

Знак гривні
Знак гривні