С

Смерть Навального — “козни Запада”. Моніторинг росЗМІ за 12–18 лютого 2024 року

Минулого тижня російські медіа багато писали про захоплення Авдіївки. Для них це новий етап війни, який пахне перемогою. Тепер російська армія не лише берегтиме жителів Донбасу від українських нацистів, а й перейде в активний наступ для відвоювання регіону. Дезінформатори не згадують про ціну, яку Росія змушена була заплатити за зруйноване місто. І переконують, що захоплення Авдіївки — це особиста поразка Зеленського. А ще топовою темою були новини про смерть Навального. Тут без сюрпризів: винний Захід, який хоче зіпсувати вибори президента РФ.

Читайте про це та інше в новому випуску нашого моніторингу російських державних ЗМІ й маніпулятивних сайтів, які прицільно поширюють російську дезу.

Read this article in English

Екстаз від Авдіївки

У минулих моніторингах ми фіксували зменшення уваги росЗМІ до війни в Україні. Це були переважно повідомлення про масове знищення українських військ чи наведення аргументів, чому ж Росія переможе.

Захоплення Авдіївки повернуло увагу пропагандистів до війни. Це пояснюється першим за довгий час реальним просуванням російської армії, хоча й мінімальним. Коли не було нових територіальних здобутків, дезінформатори лише вигадували фейки або малювали “перемоги”.

Пропаганда подає захоплення Авдіївки як персональну поразку Зеленського, адже президент України раніше відвідував там українських військових. Так звані експерти кажуть, що “Зеленский получил пощечину от российского бойца”.

Пропаганда заявляє, що після Авдіївки справи підуть швидше. І виправдовує втрати тим, що російська армія досягла своєї мети — відвела небезпеку від Донецька.

Місцеві ЗМІ в російських регіонах вихваляють місцевих героїв. Таке відчуття, ніби кожний регіон Росії піариться на захопленні міста. Тут і осетинці: “В освобождении Авдеевки вместе со своими российскими братьями были задействованы наши осетинские бойцы”, і челябінці: “Мы восхищаемся смелостью и героизмом нашего земляка, поэтому губернатором Челябинской области Алексеем Текслером было принято решение вручить эту региональную награду”, і тувинці, і Москва.

Захоплення Авдіївки пропаганда перетворює на свято, яке планують піднести російському народу під час президентської кампанії Путіна.

Удар по Путіну Навальним

За час наших моніторингів вперше до списку персон, які згадуються в російських ЗМІ, потрапив Олексій Навальний. Причина — смерть опозиціонера в російській в’язниці 16 лютого.

РосЗМІ відразу розпочали кампанію з відбілювання репутації російської влади.

По-перше, вони розповідають, що Навальний ніякий не опозиціонер, а агент Заходу, який працював на розбалансування в РФ. Тому не варто лити за ним сльози: “А когда Навальный стал ещё и поддерживать открыто русофобскую неофашистскую хунту на Украине, в глазах населения он превратился в прямого агента врагов России”.

Далі пішли запевнення, що Кремлю невигідна смерть Навального. І що він був невпливовою особою: “Никаких серьёзных последователей у Навального сейчас в России нет”. А його трагічний кінець — це гра проти виборчої президентської кампанії: “Навальный умер внезапно случайно за один месяц до выборов Путина? Тех выборов, которые американские и британские спецслужбы мечтают сорвать? Это все случайно? Верится с трудом. Версия «сакральной жертвы» должна быть основной”.

Дехто почав прямо звинувачувати Захід. Пропагандистка та ведуча Тіна Канделакі назвала смерть Олексія Навального “подарунком протилежній стороні” й нагадала, що через місяць мають відбутися вибори президента Росії. “Вдруг неожиданно умер еще недавно активный и живой Алексей Навальный... — написала Канделакі. — В мире наблюдалось потепление отношения к России. Противная сторона вдруг получает подарок, который, без сомнения, вызовет в западном мире антироссийскую волну”.

Загалом головна версія пропаганди полягає в тому, що Навальний помер випадково, причина — відірвався тромб. А Росії й особисто Путіну його смерть лише зашкодила. Треба шукати сліди Заходу, який весь час “пакостит России”.

Проблеми

У Росії триває так звана президентська виборча кампанія, і росіянам розповідають про здобутки країни за період правління Путіна. Водночас ЗМІ пишуть і про економічні проблеми.

Знову “дружні санкції”

Ось уже кілька тижнів для російської пропаганди залишається невирішеною проблема, як пояснити, чому дружні до Росії країни дотримуються західного санкційного режиму: “Бизнесмены из России с начала 2024 года столкнулись с масштабными ограничениями в проведении платежей в Турции — их счета стали чаще блокировать”, “Турция, которая стала одним из главных антисанкционных хабов РФ, снабжая экономику товарами вместо западных, резко сократила поставки в начале 2024 года”.

Це удар, адже дезінформатори постійно запевняли, що західні санкції не можуть нашкодити російській економіці, бо: 1) Росія займається імпортозаміщенням і диверсифікацією торгівлі; 2) Росія має друзів, які готові підставити плече. І ось банки Туреччини та Китаю долучаються до обмежень.

Пропаганда обрала найпростіший шлях захисту: вона і далі обіцяє, що проблеми тимчасові й будуть вирішені в найближчому майбутньому.

Друга лінія — у всьому винні США: “Из-за давления со стороны США с угрозами санкций турецкие банки отказываются от работы с российскими контрагентами, из-за этого зависают платежи, например, по трансграничной торговле”. І як тільки в Америці зміниться влада, “российская экономика почувствует облегчение”.

Ключова ставка

Ще одна проблема, яку висвітлювали росЗМІ минулого тижня, стосувалася ключової банківської ставки.

Облікова ставка — це ключовий інструмент, за допомогою якого центральний банк намагається впливати на інфляцію. Підвищуючи її, ЦБ стимулює банки робити кредити для бізнесу й населення дорожчими.

Нещодавно “глава Центробанка Эльвира Набиуллина во время брифинга заявила, что размер шагов по снижению ключевой ставки будет зависеть в том числе от инфляционных рисков”. Пропагандисти перекрутили слова Набіулліної й повідомили, що скоро ключова ставка може знизитися, адже інфляція знижується.

У 2021 році в Росії був період, коли ключова ставка була на рівні 4,25%. Після повномасштабного вторгнення вона підскочила до 20%, а на сьогодні становить 16%.

Пропагандисти переконують, що це тимчасовий ефект і що “возвращение ставки к нейтральным значениям будет идти плавно”. В унісон їм так звані експерти також обіцяють зниження ставки вже в другому кварталі цього року.

Методологія

Для здійснення моніторингу дезінформації ми проаналізували близько 500 тис. новинних матеріалів, узятих із ~1000 російських сайтів. Дані для дослідження зібрала й надала нам компанія SemanticForce.

До кожного абзацу застосували алгоритм автоматичного визначення тем. Серед цих тем (груп схожих за змістом матеріалів) визначили ті, що стосуються війни або її наслідків для Росії. Далі отримали дані для кожного матеріалу на сайті щодо згадок певної теми. На цих даних і прикладах абзаців, що стосуються теми, й ґрунтуються наші висновки.

пропаганда дезінфомонітор росзмі дезінформація

Знак гривні
Знак гривні