К

Карлсон, що прилетів до Путіна. Моніторинг росЗМІ за 5–11 лютого 2024 року

Минулого тижня російські медіа визначилися з титулом “улюблений американець”. Ним став американський журналіст Такер Карлсон, який дотримується всіх необхідних умов: поважає Путіна, розуміє російські національні інтереси, готовий транслювати кремлівську позицію. Карлсон став хітом російської пропаганди. Його візит активно висвітлювали. Апогеєм кампанії стало інтерв’ю Путіна, який, за версією пропагандистів, зміг прорвати інформаційну блокаду Заходу.

Read this article in English

Читайте про це та інше в новому випуску нашого моніторингу російських державних ЗМІ й маніпулятивних сайтів, які прицільно поширюють російську дезу.

“Настоящий американец”

Минулого тижня російська пропаганда демонструвала чудеса детективної діяльності. Вона стежила за кожним кроком американського журналіста Такера Карлсона: Такер Карлсон спустився в метро, Такер Карлсон катався трамваєм, Такер Карлсон з’їв фастфуд, Такер Карсон повернув ліворуч, Такера Карлсона помітили там, Такера Карлсона помітили тут.

Приїзд “настоящего американца” Такера Карлсона викликав небувале піднесення. А коли чутки про те, що Карлсон планує взяти інтерв’ю у Володимира Путіна, стали реальністю, згадки про нього заполонили росЗМІ. Карлсон став їхнім улюбленим американцем.

Російська пропаганда представляє Карлсона як американського журналіста, який нібито не соромиться говорити правду про Росію та її інтереси. Його слова про те, що “большинство американцев сегодня попросту не знают, что на самом деле происходит в зоне СВО, и не могут трезво оценить сложившуюся ситуацию”, були багатократно повторені, наче мантра. Дезінформатори радісно обіцяли, що ось тепер американці нарешті дізнаються правду й почнуть розуміти Росію та її президента.

Такер Карлсон став відомим у США у 2016 році, коли отримав власне політичне шоу на каналі республіканців Fox News.

Він не раз поширював російські фейки, як-от про американські секретні біолабораторії або заборону ортодоксального християнства в Україні.

Після звільнення з каналу Карлсон вів власне шоу на платформі X Ілона Маска. Наприкінці 2023 року започаткував свою медіаплатформу, на якій транслює інтерв’ю з американськими політиками та впливовими публічними діячами, які поділяють його погляди.

За версією російської пропаганди, інтерв’ю Путіна Карлсону — це успіх, прорив інформаційної блокади й можливість достукатися до західної аудиторії. І Захід бажає будь-якою ціною перешкодити цій “інформаційній бомбі” й хоче покарати Карлсона: “Европейский союз рассматривает возможность введения санкций против американского журналиста Такера Карлсона за его интервью”.

Після оприлюднення інтерв’ю російська пропаганда взялася вихваляти й цитувати свого лідера, хоча над розлогими історичними фантазіями Путіна іронізували навіть прихильники Карлсона (Ілон Маск, наприклад).

Путінський екскурс в історію затягнувся приблизно на пів години: “Приемник Рюрика… князь Олег... 988 год… хан Батый… Екатерина Вторая… Богдан Хмельницкий… раздел Чехословакии… Польша провоцировала Гитлера”.

Щоб пояснити цю словесну аномалію, у росЗМІ почали публікувати нібито коментарі від нібито американців: “Нельзя понять действия страны, не зная ее историю и культуру. 30 минут — это еще короткая выжимка”; “Проблема американцев — их неспособность помнить. Проблема русских — их неспособность забыть”; “Главное не сказал: о праве на самоопределение <...> Украина подавила народное волеизъявление о выходе из состава государства, потому Украина и есть агрессор. Как король Георг в 1776 году”; “Интервью должно было идти три часа. Абсолютно феноменально, даже этот урок истории. Я бы хотел, чтобы разговор шел дальше: респект переводчику, отличная работа”.

Також пропаганда скористалась інтерв’ю для підкреслення різниці у віці між Байденом і Путіним. Байден начебто має проблеми з пам’яттю та, очевидно ж, має деменцію, а ось Путін дивіться який, повен сил та енергії.

Не обійшлось і без конспірології. Виявляється, що всім керує ЦРУ, яке маніпулює навіть американськими президентами: “Черт возьми, он рассказывает, что наше ЦРУ за всем стоит. Мы-то знаем, а вот для нормисов это откровение”.

Пропаганда нарекла розмову Путіна і Карлсона “інтерв’ю року” й переконує, що Путін знайшов спосіб достукатися до західної аудиторії. Є ймовірність, що до одного таки достукався — до Такера Карлсона, який після інтерв’ю почав розповідати, що Путін хоче миру.

Банани, на вихід!

На тлі розмов про рішення уряду Еквадору передати США зброю, яку після цього можуть поставити Україні, Росія вирішила покарати південноамериканську країну забороною імпорту еквадорських бананів: “Россельхознадзор в итоге призвал власти Эквадора на время отозвать сертификаты сразу у пяти компаний”.

Щоб виправдати заборону, вигадали причину: “В последних партиях обнаружена многоядная муха-горбатка”.

Еквадорські шкідники, за версією російських органів нагляду, надзвичайно продуктивні, адже потрапляють до всіх продуктів, які постачає Еквадор до Росії: від квітів до ананасів: “С 9 февраля под полный запрет у нас должны попасть эквадорские гвоздики. В них также были обнаружены вредители”, “Россельхознадзор собирается проверить ананасы”.

Водночас росЗМІ обіцяють, що внутрішньому ринку не буде завдано сильного удару і Росія обов’язково знайде альтернативні шляхи постачання: “Эквадорские бананы нужно заместить поставками из других мест”.

А експерти вже прогнозують: “Бананы в России из-за усложнения отношений нашей страны и Эквадора могут подорожать еще на 20–30%”.

Українські історії

Пропагандисти заявляють, що народні депутати України проголосували за законопроєкт про посилення мобілізації виключно за великі гроші: “Депутатам Верховной рады платили за поддержку законопроекта о мобилизации”. Поширювали заяви народного депутата Георгія Мазурашу про те, що закон про мобілізацію — це “развитие рабовладельческой философии на Украине”.

На тлі розмов про наявність у російської армії системи Starlink росЗМІ цитують Пушиліна: “Глобальную спутниковую систему Starlink компании SpaceX используют для управления беспилотниками Вооруженные силы Украины”. Пишуть, що система допомагає перехоплювати українські безпілотники, а потім скеровувати їх проти ЗСУ. Також так звані експерти повідомляють, що російські військові технології розвиваються так стрімко, що фактично їм навіть не треба використовувати Starlink, адже російська армія здатна зупиняти роботу системи: “Российские средства РЭБ полностью погасили Starlink над Авдеевкой”.

Пропагандисти і далі поширювали історію про те, що “российские силы нанесли удар по пункту временной дислокации иностранных боевиков в Харькове, основу которых составляли французские наемники”. Вперше цей фейк ми зафіксували в середині січня.

За їхньою версією, “было ликвидировано свыше 60 боевиков, более 20 получили ранения”. Ці повідомлення мають підкреслити, що Росія воює в Україні проти НАТО, саме тому війна й затягується: “Франция ведет против нас гибридную войну, практически напрямую участвуя в конфликте на стороне блока НАТО”.

Проблеми

У Росії триває так звана президентська виборча кампанія, і росіянам розповідають про здобутки країни за час правління Путіна. Водночас ЗМІ пишуть і про економічні проблеми.

Ціни

Низка експертів заявляє, що “в текущем году… цены на молочную продукцию и яйца будут продолжать расти”. Ціни на яйця та курятину стали жорстокою реальністю для росіян. Торік вони підстрибнули в рази. І після заяв влади, що після імпорту ціна піде вниз, цього так і не сталося. Хоча яйця в країну тепер імпортують і Туреччина, і Азербайджан, і Білорусь.

Зростання цін на їжу можна простежити й за повідомленнями з регіонів: “Из плодоовощной продукции подорожали: свекла столовая — 40 руб. за кг, лук репчатый — 44,5 руб. за кг, капуста белокочанная — до 42, морковь — 54, бананы — 161, яблоки — 152, огурцы свежие — 282 руб.”; “На прошлой неделе в Оренбурге подорожали говядина, сосиски, сардельки, колбаса вареная, сливочное масло, подсолнечное масло, молоко питьевое цельное пастеризованное 2,5–3,2% жирности. Также в цене подскочили сметана, сухие молочные смеси для детского питания, печенье, черный байховый чай, шлифованный рис, картофель и огурцы”.

Такі новини в російських медіа ми фіксуємо щотижня.

Санкції

У попередньому моніторингу ми писали, що для Росії великою неприємністю стали новини про те, що дружні до РФ країни змушені дотримуватися санкційного режиму щодо Москви. І ось знову бачимо такі повідомлення: “Ижевский бизнесмен, покупающий в Китае оборудование для станков, рассказал изданию, что в декабре 2023-го CZCB уведомил его об остановке платежей по определённому списку товаров, ввоз которых в Россию запрещён санкциями. Но спустя несколько недель банк сообщил, что прекращены будут все расчёты с Россией независимо от продукции или валюты платежа”.

Пропаганда, як завжди, заспокоює та переконує, що співпраця налагодиться, адже російський бізнес зможе знайти шляхи співпраці з дружніми компаніями: “Китайские производители по-прежнему работают с российскими маркетплейсами, которые не пытаются угодить одновременно России и Западу. Возможно, они и сами строят «шелково-процессорные пути» через Казахстан и Киргизию (в том числе вместе с самими китайцами), не заставляя это делать покупателей”.

Ліфти

У Росії назріває проблема зі старими ліфтами: “В России почти 100 тысяч лифтов нуждаются в замене”. Уряд намагався перекласти цю проблему на плечі мешканців будинків: “Проблема с заменой старых лифтов в домах, аккумулирующих средства на спецсчетах, характерна для многих городов. Такой механизм (сбор денег под нужды конкретного дома) работает с 2014 года. Но за 10 лет не успевают накопить на один лифт даже такие крупные регионы, как Москва и Московская область. А средства на спецсчетах лежат и обесцениваются из-за инфляции”.

Звісно, Росія як країна з великим бюджетом могла б вирішити цю внутрішню проблему, однак після вторгнення в Україну бюджетні кошти витрачаються на війну.

Тому, щоб усунути проблему з ліфтами, вирішили продовжити терміни їх експлуатації лише на папері. “Придется обращаться в Евразийскую комиссию с просьбой продлить срок службы лифтов еще на 3–5 лет. Если не продлят, все старые лифты придется вывести из эксплуатации, запускать их будет нельзя”.

Методологія

Для здійснення моніторингу дезінформації ми проаналізували близько 500 тис. новинних матеріалів, узятих із ~1000 російських сайтів. Дані для дослідження зібрала й надала нам компанія SemanticForce.

До кожного абзацу застосували алгоритм автоматичного визначення тем. Серед цих тем (груп схожих за змістом матеріалів) визначили ті, що стосуються війни або її наслідків для Росії. Далі отримали дані для кожного матеріалу на сайті щодо згадок певної теми. На цих даних і прикладах абзаців, що стосуються теми, й ґрунтуються наші висновки.

пропаганда дезінфомонітор росзмі дезінформація

Знак гривні
Знак гривні